Jump to content

rekord fälttest

johansvensson

Recommended Posts

• 3 months later...

Varför ska man slå rekord i fälttest?

Är det inte bättre att tuffa in strax under tidsgränsen men med bibehållet stridsvärde?

På så vis har man ju utnyttjat tilldelad tid mest effektivt.

Ja fast man springer ju inte fälttest i strid. Springer man fälttestet som ett test på egen förmåga så kan det vara intressant att veta hur nära eller långt ifrån tidskravet man ligger.

Men fälttestet är ju ett test av soldatens förmåga och meningen är ju att man ska kunna strida direkt efter fälttestet.

Det kan du inte om du pressar max för att få så snabb tid som möjligt.

Jag ser vad du skriver men ditt resonemang haltar lite.

En soldat som klarar fälttetest med extremt god marginal kommer naturligtvis att kunna springa långsammare också, om det skulle krävas....

Men kan soldaten som pressar sig till max under fälttestet klara av att utföra en stridsuppgift direkt efter fälttestet eller kommer han att ligga utslagen i målfållan som en skidåkare på vm?

Det är det saken gäller.

Vad är det för mening att springa fälttestet på 9.30 om du inte kan strida efteråt?

Men kan soldaten som pressar sig till max under fälttestet klara av att utföra en stridsuppgift direkt efter fälttestet eller kommer han att ligga utslagen i målfållan som en skidåkare på vm?

Det är det saken gäller.

Vad är det för mening att springa fälttestet på 9.30 om du inte kan strida efteråt?

Vi är tydligen inte på riktigt samma linje här men jag anser att man får skilja på ett löptest och ren strid.

Är man två minuter snabbare än kravet hinner du ju återhämta och dricka en slurk innan du ska börja lösa din uppgift, dvs om den skall lösas sekunden efter att det tiden för godkänt gått ut.

Sen måste du väl inse att det är ett test på fysisk status vilket ger att den som klarar av att kuta med god marginal också kan springa långsammare.

Ett sundhetstecken är att de som strävar efter bättre tider inte nöjer sig med att lunka in på godkänt även om de kunnat, en attityd som min erfarenhet säger är enbart positiv i alla avseenden.

• BlåGul -1

Det är det saken gäller.

Det finns ingen tjänst som har 9:30 som krav. Kan du springa på 9:30 så klarar du alla tjänsters krav med så mycket tid tillgodo att du hinner vila ut innan tiden är slut och därefter vara fullt stridsduglig om du skulle behöva. Men Fälttestet är ett test av fysisk kapacitet. Det har inte med att du förväntas göra något efter testet.

Det är alltså en värdemätare och det är inte alls fel att maxa det.

Jag sa aldrig att 9.30 var ett krav utan det nämdes i tråden som en tid som någon skulle kunna klara av.

Jag har för mig att när jag, någon gång på stenåldern, sprang fälttestet det sades att man ska ha bibehållet stridsvärde och kunna utföra en stridsuppgift efteråt.

Minns jag fel eller är det ändrat?

• BlåGul -1

Förr så sa man så men då var reglerna annorlunda och testet bara 1 km.

Du ska klara ett tidskrav som är satt för den tjänst du har. Om du hamnar på sjukhus efteråt så kan du inte anses ha "klarat det".

Jämför tex med multitestet där man ju skulle kunna lägga av när man nått minimi-nivå för aktuell tjänst i stället för att försöka få så hög poäng som möjligt. Det är ju ganska få som resonerar så.

• 1 month later...

Vad för utrustning ska man ha när man gör fälttestet?

Stridsutrustning (kroppsskydd, hjälm och stridsväst) och vapen. Och kängor, inte att glömma.

M90 på asfalt är inte lätt. Får väl skaffa några lätta Adidas och sätta nytt personbästa...

• 2 years later...

Hur uppdaterad är du recon?

Jag vill minnas att kravet för jägare för 6-7 är sen var 10:15 som du säger och tiden för vanliga skytteknektar var 11:15.

Men jag läste på jägarbloggen för lte drygt ett är sen att kravet då var 11:30 och hörde från en bekant att kravet för vanliga nu var på 12:30.

Vad ska man att tro.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...