Täcknamn: Storken Posted September 28, 2012 Report Posted September 28, 2012 Har försökt hitta i uniformsreglementet samt i ceremonireglementet hitta vilken typ utav sabel som skall nyttjas av Hemvärnet. Jag har misslyckats. Rimligast känns ju att infanterisabel nyttjas. Samtidigt så tänker jag på att Hemvärns"förbanden" också brukar bära traditioner, uniformsdetaljer och dyl av lokala regementen eller nedlagda motsvarande . För att inte tala om det faktum att jag knappast tror att alla förråd har infanterisablar eller ens förstår skillnaden. Med önskan om hjälp i min nördighet Skröder Quote
HannesFury Posted September 28, 2012 Report Posted September 28, 2012 Skulle se ut de! Men hur ser det egentligen ut då... Förekommer mer traditionella tillställningar i blårocken eller motsvarande från hemvärnets sida, och då mer i stil med di högtidlige vaktavlösningar inpå Slottet, och andra typer av "parader"? Där kan det ju ändock tänkas brukligt. Quote
Paolo Posted September 29, 2012 Report Posted September 29, 2012 Ett exempel från verkligheten är bröllop (Hv personal). Då användes Sabel M/1899 INF för OF1. Finns tydligen en för OR6 - OR9, känner dock inte till skillnaden. Quote
Elkhound Posted September 29, 2012 Report Posted September 29, 2012 Ytterligare exempel ur verkligheten där sabel förekommit... 2012-04-21. GMU - soldaterinran i Umeå med efterföljande korum. Under erinran och korum spelade Västerbottensbataljonens ena musikkår och en fanvakt från Hemvärnet deltog. (Uniform m/90 fältparaddräkt) 2011-07-05. En honnörsstyrka från 611.Hvbat, Västerbottensgruppen medverkade vid en kransnedläggning vid Dunckermonumentet i Hörnefors. (Uniform m/90 fältparaddräkt) Läs mer: http://ug61.hemvarnet.se/ Quote
The Swede Posted September 29, 2012 Report Posted September 29, 2012 http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/8_Tjanstetecken.pdf Sidan 210 och framåt. Hv bär väl samma utrustning som det förband man tillhör, dvs om du tillhör hv under P4 så bär du sabel m/1899 men om du tillhör P7 bär du sabel m/1893. Quote
Recommended Posts