Radarjägare Posted June 17, 2012 Report Share Posted June 17, 2012 Hejsan, längesedan ;) Satt hemma på kammaren och funderade över fysisk träning såhär mitt i livet. Har konstaterat att konditionen inte längre är vad den varit. Kom att tänka på några tester, förrutom det trevliga Coopers test man genomförde. Bland annat så var det ett moment där man låg på rygg, lyfte hälarna från marken och skulle hålla så så länge det gick. Nästa moment var att ligga på mage, lyfta benen och armarna och huvud från marken så längeman kunde. det var även något mer test, bänkpress har jag för mig. Utifrån detta så kunde man gradera konditionen beroende på hur länge man orkade med. Någon som vet vad testet heter och hur graderingarna/tiden är? Mvh Ken1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
foxx Posted June 17, 2012 Report Share Posted June 17, 2012 Här hittar du lite info om fys inom FM.... http://tidningenhemvarnet.se/nyheter/20110429/tr%C3%A4ningsprogram ...hoppas det gav svar på din fundering? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted June 17, 2012 Author Report Share Posted June 17, 2012 njäe, det var inte riktigt det jag sökte, dock var momenten med i BRAK-dokumenten, det var sk stressställningar man fick göra, och poäng fick man för hur länge man t.ex orkade stå i jägarställning, back-ups, benlyft osv, utifrån detta kunde man se om konditionen var under medel, medel eller utmärkt. momenten kan jag ju ta från dessa dokument, men jag är ute efter skalan Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillmackan Posted June 18, 2012 Report Share Posted June 18, 2012 Det är inte ett sk. multitest du tänker på? Finns en del info i bifogad länk. Längst ner på tredje sidan finns en kort beskrivning av testet allmänt, på sidan därefter finns beskrivning av de olika övningarna. Resten av dokumentet är info om andra fysiska krav, och test. Finns olika krav för olika typer av befattningar. Det är FMs eget styrdokument för fysiska krav, benämns FM FysS (Försvarsmaktens Fysiska Standard). http://www.forsvarsmakten.se/upload/Fysiska%20krav%20f%C3%B6r%20anst%C3%A4llning%20i%20insatsenhet.pdf /sillmackan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengtsson Posted September 28, 2012 Report Share Posted September 28, 2012 Var på fystest och intervju för GSS/T för ett tagsedan, fick 390 p på multitestet, och 10.6 på beep-test. Någon som vet vad 10.6 kan motsvara tidsmässigt med löpning stridspackning 3km? Alt. fälttest 2000 m? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rostch Posted September 28, 2012 Report Share Posted September 28, 2012 Var på fystest och intervju för GSS/T för ett tagsedan, fick 390 p på multitestet, och 10.6 på beep-test. Någon som vet vad 10.6 kan motsvara tidsmässigt med löpning stridspackning 3km? Alt. fälttest 2000 m? Väldigt subjektiv bedömning men baserat på erfarenhet 10-11 min Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 30, 2012 Report Share Posted September 30, 2012 10-11 min på 2km löpning med STRIDSPACKNING? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted September 30, 2012 Report Share Posted September 30, 2012 10-11 min på 2km löpning med STRIDSPACKNING? Min uppfattning är att Beep-test är jobbigare än vanlig löpning på grund av vändningarna. Start/Stopp äter raskt upp energin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengtsson Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Var på fystest och intervju för GSS/T för ett tagsedan, fick 390 p på multitestet, och 10.6 på beep-test. Någon som vet vad 10.6 kan motsvara tidsmässigt med löpning stridspackning 3km? Alt. fälttest 2000 m? Väldigt subjektiv bedömning men baserat på erfarenhet 10-11 min Ok, det var första gången jag körde ett beep-test. Kunde nog ha kört ett gäng vänder till om jag hade mer erfarenhet av testet, jag gjorde av med en del energi pga att mina vändningar var so so. Någon som vet vad hur många vändor som skytte respektive jägarna ska ligga på? Tror att jag har hört något om 9.1 för skytte och 10.1 för jägare, kan det stämma månne? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.