Jump to content

Fystest-fråga

Radarjägare

Recommended Posts

Hejsan, längesedan ;)

Satt hemma på kammaren och funderade över fysisk träning såhär mitt i livet.

Har konstaterat att konditionen inte längre är vad den varit.

Kom att tänka på några tester, förrutom det trevliga Coopers test man genomförde.

Bland annat så var det ett moment där man låg på rygg, lyfte hälarna från marken och skulle hålla så så länge det gick.

Nästa moment var att ligga på mage, lyfta benen och armarna och huvud från marken så längeman kunde.

det var även något mer test, bänkpress har jag för mig.

Utifrån detta så kunde man gradera konditionen beroende på hur länge man orkade med.

Någon som vet vad testet heter och hur graderingarna/tiden är?

Mvh Ken1

njäe, det var inte riktigt det jag sökte, dock var momenten med i BRAK-dokumenten, det var sk stressställningar man fick göra, och poäng fick man för hur länge man t.ex orkade stå i jägarställning, back-ups, benlyft osv, utifrån detta kunde man se om konditionen var under medel, medel eller utmärkt.

momenten kan jag ju ta från dessa dokument, men jag är ute efter skalan

Det är inte ett sk. multitest du tänker på? Finns en del info i bifogad länk. Längst ner på tredje sidan finns en kort beskrivning av testet allmänt, på sidan därefter finns beskrivning av de olika övningarna. Resten av dokumentet är info om andra fysiska krav, och test. Finns olika krav för olika typer av befattningar. Det är FMs eget styrdokument för fysiska krav, benämns FM FysS (Försvarsmaktens Fysiska Standard).

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Fysiska%20krav%20f%C3%B6r%20anst%C3%A4llning%20i%20insatsenhet.pdf

/sillmackan

• 3 months later...

Var på fystest och intervju för GSS/T för ett tagsedan, fick 390 p på multitestet, och 10.6 på beep-test. Någon som vet vad 10.6 kan motsvara tidsmässigt med löpning stridspackning 3km? Alt. fälttest 2000 m?

Väldigt subjektiv bedömning men baserat på erfarenhet 10-11 min

Var på fystest och intervju för GSS/T för ett tagsedan, fick 390 p på multitestet, och 10.6 på beep-test. Någon som vet vad 10.6 kan motsvara tidsmässigt med löpning stridspackning 3km? Alt. fälttest 2000 m?

Väldigt subjektiv bedömning men baserat på erfarenhet 10-11 min

Ok, det var första gången jag körde ett beep-test. Kunde nog ha kört ett gäng vänder till om jag hade mer erfarenhet av testet, jag gjorde av med en del energi pga att mina vändningar var so so.

Någon som vet vad hur många vändor som skytte respektive jägarna ska ligga på? Tror att jag har hört något om 9.1 för skytte och 10.1 för jägare, kan det stämma månne?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...