Maverick Posted May 18, 2012 Report Share Posted May 18, 2012 Satt och läste på The aviationist De hade en skiss på en Moddad UH60 som skulle vara stealth och en skiss på hur en anpassad UH60 skulle kunna se ut både i israelisk tappning och hur den visp som usa använde för att få in folk i Pakistan med när de grep Bin ladin bör se ut. Men om vi nu utgår från tesen att man löst de största problemen med RCS hos en visp i form av huvudrotor och akterrotor borde inte följande saker skapa en sjukt kass RCS LandningställVisst går att göra infällbart men det är inte så på skissen En gatlingkanon som sticker ut på sidanNo shit sherlock... Både rörelse och en skapad vinkel[*]Den öppna dörren för skytten Kommer ju ge en massa intressanta effekter med belysning från sidan Visst de åker garanterat inte med sidodörren öppen det skall vi nog inte ens tro men resten av dessa delar i skissen gör ju att detta artist impression känns rätt meningslöst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 18, 2012 Report Share Posted May 18, 2012 Good points, men faktum kvarstår, vilket är det intressanta, allt pekar på att en hittills okänd helikoptermodell har använts vid insatsen. Hur den ser ut irl lär det väl ta ett tag innan det uppdagas. //I, grymt nyfiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted May 18, 2012 Report Share Posted May 18, 2012 (edited) Är inte det stora problemet en stjärt och huvudrotor som faktiskt roterar. Vilket borde innebära att RCS-nivån, på något blad i givet ögonblick kommer vara kass? Ponera att man flyger nap of the earth, verkligen smakar på alla maskrosor. En AEW plattform ser ovanifrån, vilket borde innebär att huvudrotorn syns nästan lika bra som hos vilken visp som helst? Skrotades inte Comanchen för att den inte var tillräckligt bra med hänsyn till pris/prestanda? Edited May 18, 2012 by hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted May 18, 2012 Report Share Posted May 18, 2012 Ni vet nyttan av att kunna flyga in trupp utan att någon märker det är väldigt stor. Man kan nog också förutsätta att förutom helikoptrar så finns det även flygplan för fällning av fallskärmssoldater som är väldigt stealth. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted May 18, 2012 Report Share Posted May 18, 2012 Ni vet nyttan av att kunna flyga in trupp utan att någon märker det är väldigt stor. Man kan nog också förutsätta att förutom helikoptrar så finns det även flygplan för fällning av fallskärmssoldater som är väldigt stealth. Skall man fallskärmsfälla trupp så tror jag HAHO/HALO flygplanet syns visserligen, men truppen kan ju landa långt där ifrån och radarytan på en hoppare är ju minimal om de inte försvinner helt i bakgrunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 18, 2012 Report Share Posted May 18, 2012 I artikeln som bilden är hämtad ifrån nämns ju att det förmodligen främst är ljudsignaturen man velat få ner. Sen ska man vara medveten om att inget flygplan är OSYNLIGT på radar, utan signaturanpassningarna syftar till att minska radarsignaturen, för att minska chansen till upptäckt. Genom att göra de förändringar man kan göra kanske man kan reducera signaturen med hälften (eller 75%, vad vet jag), vilket innebär att minskar fiendens radartäckning med motsvarande. Signaturanpassningen kanske då är tillräcklig för att man ska kunna, med hjälp av taktisk lågflygning, välja att flyga där man inte kunde flyga utan upptäckt innan. Med andra ord, den lilla signaturanpassningen kanske inte tillåter anfall på medelhög höjd på rak kurs till målet, men ger den fördel som behövs för att ändå kunna göra jobbet. När det gäller öppna dörrar for kulsprutor och trupp så får vi väl anta att dessa inte är öppna under hela flygningen, utan bara när det behövs. Behöver man skjuta sig in i LZ så har man ju misslyckats med överraskningsmomentet. När det gäller fallskärmshoppning så finns det flera nackdelar med det framför helikopterinsättning, bland annat att fallskärmshoppning är en enkelbiljett. Helikoptrarna kan man ju använda för att ta sig hem igen, och eventuella "paket"" man plockat upp på vägen. Hoppar man fallskärm måste man ha en mer komplicerad exfil-plan. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted May 18, 2012 Report Share Posted May 18, 2012 , utan signaturanpassningarna syftar till att minska radarsignaturen, Eller inte se ut som det man är, vilket ibland kan betyda öka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 18, 2012 Report Share Posted May 18, 2012 Nu fick jag helt plötsligt "Få Puma-helikopter se ut som Mi-24 Hind i Rambo-film" vibbar (Hittade även denna på samma sida) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted May 18, 2012 Report Share Posted May 18, 2012 Den är ju ganska lik Mi 24A i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 Självklart så är det en helikopter som man transporterar i en herka, luftlandsätter och flyger för egen maskin därifrån... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony 35E Posted December 29, 2015 Report Share Posted December 29, 2015 Det här är nog fel tråd för det här, men tydligen så har USA nyligen bestämt sig för att inte ha passagerare på Blackhawks som flyger utan piloter. Jag hoppas att de inte spenderade för mycket pengar eller tid på att bestämma det. Eftersom vi kraschar några UAVs varje månad, så är det en hemskt dålig idé att ha passagerare på dem. http://www.popularmechanics.com/military/weapons/a18722/us-army-no-pilot-no-passengers/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.