Fredin Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Hej. Jag har en tjej kompis som vill göra lumpen men helst av allt som något med häst. Finns det någon beriden tjänst eller är det bara på högvakten som häst används? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Vad jag vet så är det bara Militär Polisen som har häst, och bara till högvakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fw. Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Bevakningssoldaterna på LG drillas ju i beriden högvakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 OK, men det är bara Livgardet som är beriden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Eriksson Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Dragonmusikant i Boden eller nåt ... tror jag en kompis var iaf ... men då är det ganska bra om hon spelar ett instrument också ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Nej, nej, nej... Livgardets Dragontrumpetare, dvs. beriden musikkår finns i Stockholm, liksom beriden högvakt på LG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Beriden trupp är nödvändigt, inte bara som ett historiskt ansvar, men hur fan FM har mage att låta en privat stiftelse hålla hästarna, det är fullständigt obegripligt. :basker: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredin Posted May 4, 2003 Author Report Share Posted May 4, 2003 Men finns det en tjänst som är speciellt inriktad mot häst eller är det bara vid högvakten dessa tjänster använder sig av häst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 4, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 4, 2003 BARA Högvakten ! INGEN annan tjänst ! (utöver musiksoldaterna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1MPJ Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 De som rider mest i FM är de som har tjänsten beriden högvaktssoldat och de ligger på 4 skvadron livgardet. Mesta delen av sin utbildning finns de inne på K1 i Stockholm där de rider eller går högvakten. Brukar ligga många tjejer på skvadronen. Även MP på livskvadron rider dock inte alls i samma omfattning utan endast i ca 1 månad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 (edited) Bli militär polis Ridande enhet , en kompis blev det. Dels får du en god utbildning som Militär Polis , och får göra det som du älskar mest ( tror jag). MVH Ali Edited May 4, 2003 by Azan_Gb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 8, 2005 Forumsledning Report Share Posted April 8, 2005 Verkar som att rida gör mest ont. http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=2421 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyli Posted April 8, 2005 Report Share Posted April 8, 2005 De som rider mest i FM är de som har tjänsten beriden högvaktssoldat och de ligger på 4 skvadron livgardet. Mesta delen av sin utbildning finns de inne på K1 i Stockholm där de rider eller går högvakten. Brukar ligga många tjejer på skvadronen. Även MP på livskvadron rider dock inte alls i samma omfattning utan endast i ca 1 månad. Är den totala ridtiden bara ca 1 månad av 10? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livdragonen Posted April 10, 2005 Report Share Posted April 10, 2005 Beriden garnisonstjänst utbildas endast på Kavallerikasern fd K1 på Lidingövägen i centrala Stockholm. Det finns tre enheter som utbildas för beriden statscermoniell tjänst. Livgardets Dragontrumpetarkår (LDK) som utbildar musiksoldater till häst som används vi cermonier/högvakter/audienser/korteger m.m För att bli antagen till LDK måste du vara extremt duktig på ditt instrumet och ansökan ställs till Försvarsmusikcentrum i Stockholm. Ansökningar m.m finns på www.mil.se. I år utbildas 25 stycken vid LDK varav rekordmånga tjejer, 8 stycken. Dom rycker in till Livgardets kaserner i Kungsängen. Men genomför därefter hela utbildningen på K1. 4 Skvadron utbildar bevakningssoladater till häst. Inryck sker till Livgardets kaserner i Kungsängen under två tillfällen på året där man under ca 3 veckor genomför någon form av GSU och någon form av "baskerprov". Sedan flyttar man in till K1 där man i stort sett genomför resten av utbildningen som består av hästtjänst. En form av befattningsutbildning finns också och den utbildningen är i regel under ett par veckor på våren ute i Kungsängen. För att sedan återvända till hästtjänsten på K1. "Slutövningen" brukar bestå i förstärkt inpasseringskontroll på K1 om det genomförs någon slutövning. Tjänsten är ganska så kritserad av dom egna soldaterna på skvadronen, en del som rycker in där verkar tro att dom ska på ett ridläger i 10 månader (citerat av en fänrik på 4 skv) utb året 04/05 genomför 4 skvadron ca 25-30 högvaktsdygn per soldat. 04/05 finns 4 plutoner på 4 skvadron. Livskavdron utbildar MilitärPoliser för ordningstjänst m.m Inryck sker till Livgardets kaserner i Kungsängen i augusti varje år om du inte är KB elev. I Kungsängen genomförs GSU som avslutas med ett baskerprov. Framåt hösten flyttar skvadronen in till K1 för att läsa juridik dels på K1, dels på Polishögskolan i Solna. Under denna period genomförs en ca 4 veckor lång ridutbildning för att man senare på våren skall kunna ingå i den beridna högvakten. MiilitärPoliserna tar MP examen vid Jul efter man klarat alla teoretiska och praktiska prov, Som godkänd MP har du Polismans befogenheter i försvarsmakten. Skvadronen flyttar sedan tillbaka till Kungsängen där utökad stridsutbildning´funktionsövningar och taktiska Polisövningar genomförs. Under våren deltar MilitärPoliserna på en rad övningar i Sverige, Norge och Finland där man upprätthåller allmän ording och säkerhet på förbanden, det kan bestå i fältkontroller/alkoholkontroller/ammunitionskontroller/hastighetskontroller och mycket, mycket mera. Sista ca 1,5 månaderna flyttar skvadronen tillbaka till K1 och genomför en kort högvaktsperiod. En militärPolis på Livskvadron genomför ca 2-3 högvaktsdygn gemfört med en soldat på 4 skvadron 25-30 dygn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gref Posted April 12, 2005 Report Share Posted April 12, 2005 Som gammal 4:e skvadronare så kan jag säga att tjänsten som bevakningssoldat (närskydd på min tid) e väldigt intressant o lärorik inte minst på hästryggen Tjänsten kan vara rätt långtråkig ibland särskilt under andra skedet då vi hade ridtjänst på förmiddagen och exercis på eftermiddagen nästan var dag ca en månad i sträck.. En PEK-dag på skjutbanan var minst sagt uppskattat under denna tiden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sörling Posted April 15, 2005 Report Share Posted April 15, 2005 Hmm kanske att man sitter på hästryggen en månad sammanlagt men så här är det på Mp eller 2:a skvadron... att man gör gröntjänst först i ca 8 veckor på BI1 sen flyttas man till K1 i stan (även kallade kavallerikasern) och där går man treskift med Hästtjänst, Juredik, Gröntjänst. och detta gör i veckorstötar... sen efter jul påbörjas befattningstjäns och sen följer högvakt sen slutövningar och annat tjafs... ridandet är bara en liten liten del och tacka gud för det för det bara skadar bassarna och är joggigt( inte roligt tuft jobbigt utan bara drygt...) en massa mockande av stallen, djurplågeri i stora mått ( påtok för litet stall för 70 kusar... över 400 nya bassar varje år som skall lära sig rida och som inte vet hur man sköter/rider en häst...) hade räkt med att ha en skvadron som hade hand om hästarna och så får man tid till annat som är viktigare för ens tjänst... t.ex tidigt på morronen skall man upp med och inte 0700 tidigt utan 0500 tidigt... nä det e fan synd om både hästar och bassar... har en del roliga historier om nån vill höra sen bara hör av er... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conform Posted April 16, 2005 Report Share Posted April 16, 2005 (edited) Inryck sker till Livgardets kaserner i Kungsängen under två tillfällen på året där man under ca 3 veckor genomför någon form av GSU och någon form av "baskerprov". Ok, jag vet att det är OT men exakt vad är "någon form"? Är det någon skillnad på Livskvads baskerprov och 4es så vore det kul om du kunde påvisa den... Jag såg ingen skillnad när jag gjorde lumpen alla fall. Att GSU'n är lite si och så med kan jag hålla med om däremot... I övrigt så är väl snarare missupfattningen bland soldaterna på 4e att de tror att de ska utföra en hårdare tjänst, om de ens visste om hästarna vid inryck. Sjävklart genomför alla en slutövning! Ja, det är förstärkt bevakning vid HKV och K1 samt vissa patrulluppgifter till FMLOG och andra objekt i närheten. Hur bra den här slutövningen blir beror mycket på vilka befäl och hur mycket tid man har till planering. Är trött på att Livskvad trashar 4e. Det är väl bara att inse att vi har olika uppgifter? Hur många tror du valde att komma till 4e bland min årskull, och visste vad det innebar? Två pers... Annars kan ju FM lägga ner 4e så kan Livskvad få lite fler ridtimmar Låt du de som har genomfört utbildningen på 4e berätta hur det är och ge kritik där det är lämpligt, så tänker inte jag snacka skit om utbildningen på Livskvad. Edit: Såg att det inte va första gången Livdragonen talar för 4e, om hur utbildningen är och inte är. Förlåt för att jag drog upp detta igen i denna tråd. Beslutar mig för att inte argumentera mera... Edited April 16, 2005 by conform Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts