Jump to content

Iran deployerar örlogsfartyg invid USAs kust

Ragulin

Recommended Posts

En liten lustifikation som piggar upp mitt i den "internationella avspänningen": http://www.dailymail.co.uk/news/article-2042820/Iranian-navy-plans-powerful-presence-US-coast-claims-state-run-news-agency.html

Iran plans to send ships to the Atlantic to create a strong presence near the U.S. coastline, it has been reported.

The announcement came from top Iranian naval officer, Rear Admiral Habibollah Sayari, according to media sources.

Vad skall man tro om det här? En kukmätning? Ett sätt att "visa flaggan"? PSY-OPS med den egna befolkningen som huvudmottagare av ett styrkebesked? Eller ett seriöst försök att hålla en liten dolk i ryggen på USA inför kommande pissing contests i Persiska Viken?

Måste säga att jag får känslan av att Iran är lite attentionwhores, det har inte skett ngt som lett till att de har haft världens ögon på sig på ett tag, och måste därför provocera fram något nytt.

Att detta skulle leda till en provokation som kan bli nya stridigheter (vilket jag antar att spekulationerna kretsar kring) känns ganska liten, med tanke på att Iranska trupper rör sig i gränsområderna till både Irak och Afghanistan, där NATO finns representerat.

Typ....

"Visa närvaro", check! Men vad ska dom göra där? Lägga nån stad i aska eller bara vara där?

"Göra en kraftfull markering gentemot USA" vad väl det jag uppfattade som skäl till spektaklet.rolleyes.gif

Internetet är iövrigt väldigt sparsamt med vilka fartyg som Iran avser skicka.

Mina pengar ligger på att de vänder vid Suez och att det hela rinner ut i sanden.

Edited by Nestor

De enda kraftfulla markeringarna man kan tänkas göra externt är väl Borda/Preja/Skjuta alt. poppa upp med periskop och leka hunter/hunted som på den gamla goda WP tiden. I det sistanämnda fallet tror jag dock att det blir lite som om Leksand Lumberjacks skulle möte NY Yankees.

Notera dock att jag ovan skrev externt. Internt, dvs på کافه آرتین , som för övrigt påstås ha grymma cigarrer, lär man nog kunna höra ett och annat "bra jobbat", i alla fall om några Basijöron finns nära...

GMY

Tror inte USA direkt skakar... Irans flotta är inte tja så speciellt mycket att hänga i julgranen om man säger så. De största modernaste skeppen de verkar ha är mindre fregatter (1500 ton) knappast något som uthålligt kan ligga utanför usas västkust och deras kapacitet gällande vapen är nog inte sådan för närvarande att usa behöver oroa sig. Skulle de få kärnvapen ställs saken i en annan dager men än har inte Iran något sådant.

Faktum är att jag tillhör de som inte tror att kärnvapen skulle ställa saker i andra dager. Ahmadinejad et al skulle möjligtvis kunna ställa till med lite väsen, vilket säkert valda delar av människor på högerkanten (både kristna och muslimer) skulle nappa på.. men sen då?

"Mahmoud!"

"What`?"

"Mahmoud!!"

"What did you call me??"

"Eh, Mr President Ahmadinejad, I have a great idea!, Let's nuke DC"

"Like it says on our flag, Allahu Akbar!!, let's do it.."

"And then, what do we do afterwards?"

"Nothing my dear Ali Akbar Salehi, nothing.. The great persian fields will be no more, but as a large parking zone.."

"Ohh, bad idea huh?"

"Yup.."

Hmm det är mest för att jävlas, och spänna musklerna hemmavid.

Men vi ska nog inte glömma bort att dom ställer sig och gör det utanför staketet till den nation som senaste seklet har haft en doktrin som inriktar sig till största delen på att kriga i andra världsdelar.

Och befolkningen är van vid att så sker, så även ett litet Iranskt fartyg kan inge en hel del skräck.

Rolig textmassa

Huga! Jag garvar mig harmynt!

Jag har tidigare hört om caféet och dess cigarrutbud, du har väl ändå vissa förutsättningar att smälta in och lyssna lite?

On topic: Ställer in mig i ledet med Rokare. Med tanke på interna händelser så är detta - som jag ser det - huvudsakligen lite "Wag the dog" för att skapa en yttre gemensam fiende.

Hade jag varit USA hade jag möjligen avdelat lite radarövervakning och minsta möjliga övervakningsresurs, dvs ge dem minsta möjliga uppmärksamhet. För det är precis det de vill ha.

Någon praktiskt nytta har jag svårt att se.

GMY

Har Iranierna glömt att attlanten är djup och inte särskilt förlåtande för de oförberedda. Dessutom är de en väldigt dum idé att mucka med någon som har kapacitet att förvandla hela landets ledningsfunktion till aska. om man själv inte kan göra mycket mer än att ge dem en ursäkt att göra det.

Nu skall vi inte förledas att tro att Perserna är så särskilt dumma. Vi har lämnat en intressant säkerhetspolitisk triangel vid Persiska viken där vi i väst mer eller mindre ser lika dum ut som en tomjuckande hanhund i löptider. Hur nära var Saddam att lägga europeiska städer i Ruiner, sade inte Tony att det var frågan om minuter innan raketerna skulle komma flygande?

Nu håller Saudierna på lämna tillbaka en ganska så stor hög dollars till västvärlden genom att köpa vapen och det vore ganska så konstigt om Iran då skulle sitta tyst med västmakter vid sina landgränser mot både Irak och Afghanistan. Men det medför ju att man kraftsplittrar och Persiska viken blir lite mer trygg med Iranska båtar i Röda havet, man vill vara i Medelhavet och nu skall man tydligen ut på Atlanten.

Så, Carry on Gents, det här är politiskt spel och jag vill inte se ut som en krampande hanhund.

J.K Nilsson

Skulle dom inte kunna göra alla en tjänst och hjälpa till att jaga pirater utanför Somalia istället? Mig veterligen hade Big Mo mycket illa att säga om folk som snodde andra människors grejor.

OT

@Rickard N, grupperar eller omgrupperar .. till .. kan vara 2 heta kandidater.

Slut OT.

On Topic:

Är det någon som är insatt i hur deras förmåga till återhämtning/reparationer så långt bort från egna hamnar ser ut?

Bunkra på Kuba/västafrika, egna bunker-/stödfartyg, eller hur har dom tänkt sig det?

(Dvs, är dom kapabla att klara det på riktigt?)

OT

@Rickard N, grupperar eller omgrupperar .. till .. kan vara 2 heta kandidater.

Slut OT.

On Topic:

Är det någon som är insatt i hur deras förmåga till återhämtning/reparationer så långt bort från egna hamnar ser ut?

Bunkra på Kuba/västafrika, egna bunker-/stödfartyg, eller hur har dom tänkt sig det?

(Dvs, är dom kapabla att klara det på riktigt?)

Man har kompisar i Latinamerika, sådana som inte gillar USA och som gärna sticker upp en pinne i häcken på Store Satan, som ställer upp. Chaves är väl en kandidat?

• 4 months later...

Iranska krigsfartyg har kommit in i Medelhavet för andra gången sedan revolutionen 1979.

Jagaren Shahid Qandi och provianteringsfartyget Kharg har passerat genom Suezkanalen, men deras mål är fortfarande oklart.

Marinchefen Admiral Habibollah Sayari berättade för nyhetsbyrån Irna att uppdraget var en uppvisning av makt och ett "budskap om fred".

Två iranska krigsfartyg kom in i Medelhavet i februari förra året. Israel kallade det en provokation.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-17083791