Jump to content

Är man "Fast" i försvaret på kontrakt i 4-8 år?


Guest Carl Reese

Recommended Posts

Guest Carl Reese

Hej!

 

[Detta är säkert en dum fråga, Men den blir bara dummare ju längre jag väntar med att fråga den, så här kör vi]

 

På något sätt har jag fått för mig att man, att om man väljer att utbilda sig och jobba som soldat, så är man "fast" i förvaret i 4 år eller liknande, att man skriver kontrakt på en tjänstgöringsperiod, som är mellan 4-8 år.

 

-Stämmer detta?

-Hur fungerar detta?

-Är man verkligen fast?

-Kan man säga upp sig när man vill?

-Läst någon stans att man bara behöver skriva kontrakt på 1-2 år om man är medlem i SEKO. Är detta korrekt?

 

-Om det är så att jag har fel, Så kan väll någon försöka förklara hur det egentligen ligger till.

 

 

Stort tack!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

[Detta är säkert en dum fråga, Men den blir bara dummare ju längre jag väntar med att fråga den, så här kör vi]

 

På något sätt har jag fått för mig att man, att om man väljer att utbilda sig och jobba som soldat, så är man "fast" i förvaret i 4 år eller liknande, att man skriver kontrakt på en tjänstgöringsperiod, som är mellan 4-8 år.

 

-Stämmer detta?

-Hur fungerar detta?

-Är man verkligen fast?

-Kan man säga upp sig när man vill?

-Läst någon stans att man bara behöver skriva kontrakt på 1-2 år om man är medlem i SEKO. Är detta korrekt?

 

-Om det är så att jag har fel, Så kan väll någon försöka förklara hur det egentligen ligger till.

 

 

Stort tack!

 

Precis som vilket annat anställningsavtal som helst så kan man självklart säga upp sig. Anledningen till att det är tidsbegränsat är att FM inte ska behöva ha kvar dig längre än tjänstgöringstiden eftersom det är en tidsbegränsad anställning och inte en fast/tillsvidareanställning. Däremot har du säkert uppsägningstid mm, vet dock inte hur lång denna är, lär väl vara mellan 1-3 månader skulle jag gissa. Där kan säkert någon som jobbar som GSS just nu fylla i hur deras avtal ser ut?

Link to comment
Share on other sites

Enligt http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Jobba-har/

 

Kan jag sluta?

 

Under den grundläggande militära utbildningen (GMU) kan du sluta när som helst och lämna förbandet så fort det är praktiskt möjligt. Försvarsmakten kan å sin sida avskilja dig om vi anser att du inte är lämplig att fortsätta utbildningen. Det kan också bli aktuellt om du av någon anledning varit frånvarande så mycket under utbildningstiden att du inte kommer att bli godkänd.

 

Under den tidsbegränsade anställningen har du som soldat/sjöman en uppsägningstid på 1–2 månader beroende på anställningstid. Som anställd i Försvarsmakten gäller samma regler som på övriga arbetsmarknaden.

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...