Kanna Posted January 22, 2011 Report Posted January 22, 2011 Eftersom forumet besitter stor kompetens inom de flesta områden så tänkte jag ställa en liten fråga. Jag och hustrun har nyligen flyttat och till granne i vår trappuppgång, på samma våning, bor ett par som har en schäfer. Matte verkar ha liten eller ingen koll alls på hunden, häromdagen hade hon glömt lägenhetsnycklarna i dörren och jag ringde på för att ge henne dem tog det säkert två minuter innan hon kunde öppna dörren eftersom hon var tvungen att låsa in hunden först innan hon kunde öppna dörren. Någon dag innan gick min fru ut i trapphuset och då kom en av grannarnas kompisar på besök, han ringde på dörren och öppnade sedan själv och gick in i lägenheten på egen hand, samtidigt som han gick in sprang hunden ut. Min fru kurade då ihop sig och undvek ögonkontakt med hunden för att inte verka hotfull. Sedan kom hundens matte och hämtade honom. Min fru frågade då om hon fick hälsa på honom men fick då till svar att hunden jobbar som tjänstehund, hundens husse arbetar på något vaktbolag och har hunden med sig när han ronderar, och att hunden inte får bli för social?!?!? Ikväll råkade jag ut för samma sak och frågade då hundens husse som var med den här gången om jag fick hälsa men fick samma svar "han är tjänstehund och ska inte vara social". Hunden vaktar deras lägenhet 24/7 och skäller när man kommer ut ur hissen eller ska in i densamma. Men det jag tycker verkar vara värst är att hunden inte verkar veta när han jobbar och när han är ledig. Har sett ett antal polishundar både i verkligheten och på TV och alltid uppfattat det så att de vet när de jobbar och när de är lediga, har jag fel? Då min fru har jobbat inom kriminalvården har hon erfarenhet av deras tjänstehundar och säger själv att man i ena minuten kunde rasta hunden om hundföraren gick iväg för att göra något, minuten senare kunde man klä ut sig till figurant och ha narkotika på sig som hunden skulle markera på. I mina ögon verkar den typen av hund vara rätt tränad. Vad anser forumet?
Mästockamannen Posted January 22, 2011 Report Posted January 22, 2011 Min lekmannauppfattning är den att hunden ska veta när den "jobbar" och när den inte jobbar. Om jag inte missminner mig, så bär t.ex. blindhundar en speciell reflexväst/sele, och hunden ska vara tränad så att när den bär denna väst/sele, så är den inne i "jobb-mode". Och då ska man heller inte klappa den, men annars ska det vara OK. Men som sagt, lekman...
tinhead Posted January 23, 2011 Report Posted January 23, 2011 Låter som någon som har en bild av tjänstehund som inte delas av det stora flertalet andra. Samtliga tjänstehundar och "ägare" jag har träffat har ansett att hunden ska vara social på fritiden och veta när den skall arbeta. Dom enda hundarna jag känner till som inte kunde ha ett "socialt" och "privat" liv var hangarhundarna, men det är nu rätt länge sedan och ett rätt dåligt och mörkt kapitel om hundar inom FV. Nu vet jag inte hur han vill bruka sin tjänstehund, om den enbart ska verka elak och skälla mycket så kanske det inte spelar någon roll att hunden är trött eller psykiskt slut av att vara i "arbete" varje dygn... Ska den däremot kunna spåra och göra något mera vettigt vaktjobb så är nog risken överhängande att han inte kan lita på sin utslitne trotjänare... Sedan skulle jag prata med dom att hunden skall ge fan i att skälla för att folk rör sig ute i trapphuset. Det spelar ingen roll om så hunden skulle vara konungens egen knähund, den skall inte reagera på ett sådant sätt så till vida ingen går in i deras lgh eller möjligtvis att den ser någon i trapphuset ståendes bakom sina ägare när dom har dörren öppen.
snake Posted January 23, 2011 Report Posted January 23, 2011 Kan ju bara hålla med, hade under min vpl en av FV:s tjänstehundar för spårning/skydd och han var som vilken hund som helst när han inte jobbade. När vi tog på honom spårselen och kopplade om halsbandet och gav honom spårkommandot, då var det en annan sak. Känns rent spontant som om den här personen inte har någon större koll på sin tjänstehund.
Kustbo Posted January 23, 2011 Report Posted January 23, 2011 Kan bara hålla med övriga, den hussen har en knepig och mycket olycklig inställning till hur tjänstehundar "ska" vara. Jag har haft hund i hela mitt liv och känner flera som har tjänstehundar både polis, militär och väktare och deras hundar är som vilken familjehund som helst utanföär jobbet, keliga barnkära ligga i knät och tigger vid bordet. Men när det är dags att jobba så markeras detta ofta med en sele, väst eller speciellt koppel som hunden enbart har i jobbet och då ställer den om och en hund i tjänst ska man som utomstående inte vara social med för det stör hunden i jobbet. Vissa som gillar hundar och ser en tex en ledarhund vill klappa den och gör så men det stör hunden som då gör fel vilket kan gå illa för tex en synskadad som är beroende av att hunden gör rätt. Många föräldrar låter sina barn göra så med och då lär de sig ju ett felbeteende, värt att tänka på för föräldrar. Samma sak med vakt, spår och sök hundar när de jobbar ska de få göra det ifred, för övrigt ska man aldrig klappa eller vara närgången med en okänd hund oavsett om den är tjänstehund eller inte, alla hundar har en medfödd vaktinstinkt och om Du i hundens ögon uppfattas som ett hot mot dess flockledare (husse, matte eller barnen) så kan vilken hund som helst anfalla och bitas och det är helt Ditt eget fel att den gör så men tyvärr anklagas hunden och är den som straffas. Bevittnade en gång en smått otrolig situation när en mansperson blev närgången mot en kvinna som var ute och gick med sin lilla dvärghund typ chivava (hur tusan stavas det) när mannen kom fram och lade handen på kvinnan som protesterade ljudligt så hoppade hunden rakt upp och bet mannen i de ädlare delarna vilket var så högt den klarade att hoppa. Men effekten var omedelbar och mannen skrek högt och sprang från platsen, måste vara lite knepigt att förklara för läkaren när han ville ha en stelkrampsspruta mot hunbett i de delarana Så ras och storlek har ingen betydelse när det gäller hundars vaktinstikt av flocken! Ni bör ta ett seriöst snack med grannen och om hunden utgör en fara för er övriga så bör ägaren anmälas och få restriktioner för hundägandet, för det är inte bra med såna hundar och det är ju ägaren som format hunden till vad den är och ska hållas ansvarig för sina fel.
Kanna Posted January 23, 2011 Author Report Posted January 23, 2011 Tackar för svaren som dykt upp hittills och jag verkar i alla fal ha rätt i mina funderingar. Får se hur jag går vidare med problemet och om det inträffar fler incidenter. Är det fler som har tips och råd så kom gärna med dem. //Kanna
Tomas P Posted January 24, 2011 Report Posted January 24, 2011 Grannen bör nog se över om lämpligheten av att ha hund överhuvudtaget. Givetvis ska en tjänstehund och alla andra hundar vara sociala med människor och andra hundar när den inte är i tjänst. Saxat från forsvarsmakten.se: Försvarsmakten har inga krav på lydnadskurser eller att Du ska specialträna hunden under din tid som fodervärd. Det viktigaste för oss är att hunden blir uppfostrad, att den lär sig att umgås med människor och att den klarar olika miljöer. Hunden ska må bra och ni ska ha en trevlig tid tillsammans! Hela artikeln finns att läsa HÄR.
dazzzero Posted January 24, 2011 Report Posted January 24, 2011 Min farfar hade en schäfer som skulle "vakta" företaget på 60-talet. Det var en suverän hund inom vakt men var socialt rubbad. Han kunde hugga vem som helst som gick fram (Dock ej farfar). Lyckligtvis så gjorde sig farfar av med han innan något hände. Som hund-ägare så blir jag extra uppmärksam när man möter folk med schäfer. I säkert 8 fall av 10 så har ägaren ingen som helst koll på hunden. En schäfer kan vara lika fantastisk precis som den kan vara vidrig. Sammanfattningsvis så skulle jag undvika grannhunden eftersom den har en överdriven vaktinstinkt. Visste jag vilket vaktbolag grannen arbetade inom så skulle jag till och med ringa och ifrågasätta grannens hundideal.
Anton.Palmgren Posted January 25, 2011 Report Posted January 25, 2011 Gjorde mitt projektarbete på gymnasiet om yrkeshundar inriktat på polishundar. En hund skall ALLTID veta när den jobbar och när den är ledig, inga undantag. Hundarna som jag stötte på under träningar och lämplighetsprov även ynglingarna var lekfulla och jätte sociala men kunde slå om direkt på hundförarens kommando, hunden kunde även arbeta med andra hundförare än ägaren. Hundarna skall kunna arbeta med andra hundar. Alltså skall den kunna vara social. Även en vakthund om den är i tjänst skall gå genom lämplighetstester varje år. Din granne verkar knappast vara en lämplig hundförare så antingen ljuger han eller så är han ett rötägg som slinkat genom, knappast troligt. En tjänstehund skall, när de blir för gamla och sätts ur tjänst, kunna bli en helt vanlig familjehund. Det jag vill säga är iaf att polisens hundar är superhundar och helt underbara när de inte är i tjänst = snälla och lekfulla och sociala. Har säkert sagt samma sak som överstående men orkade inte läsa genom. Hoppas detta besvarar någon av dina frågor. MVH Anton.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.