Jump to content

GMU I19/Jbat Arvidsjaur


Recommended Posts

En allmän tråd om GMU vid Jbat i Arvidsjaur. Här kan vi berätta hur många som blivit preliminärt/antagna, resa dit, träning m.m

 

 

PS admin får bestämma om denna ska ligga under I19 Boden tråden. :ph34r:

 

Det är 12 st av 75 som har sökt den.senast idag kl 11 var jag hos YV och kollade.

dock sökte jag inte den tjänsten, men ser ljust ut för er som gjort det.

 

Ha det så kul i Arvidsjaur :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt söka förutsatt att allt håller och man klarar kraven! Var nära sist så bör inte vara ett problem nu, bara cykeln som strula. Allt annat var en bra bit över vad som krävs. Men ska lugnt kunna fixa 7a på cykeln nu! Hoppas vi ses där!

Link to comment
Share on other sites

halloj, sökte till Jägarbataljonen det var 20 sökande så det ser ljust ut!

 

vad hade ni för resultat jag hade

 

prov: 6

Hälsa: A,

Syn: A,

färgseende:9

Styrka:9

kondition:9

psykolog:7

befäl:7

Jägartest: G

Edited by simper02
Link to comment
Share on other sites

Fina fystest !!

 

Vart mönstrade du nånstans ? Okej... inte långt kvar av mönstringsperioden nu, jag hoppas på fler !

 

Jag hade:

prov: 6

Tjänstbarhet: A

Styrka:8

kondition:7

psykolog:8

befäl:7

Jägartest: G

 

Vart det några fler som sökte samma dag som dig ?

 

Härligt med lite folk i tråden :camo:

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är rätt nöjd med fystesterna men det var kämpigt först cykla en 9 sen iväg och göra jägartestet med väldigt lite vila emellan :D.

Men är helt klart nöjdast med provet fick en 3 på provet för lite mer en ett år sedan så jag gjorde en rejäl uppryckning där.:clap:

 

yrkesvägledarna trodde ändå att platserna skulle fyllas kanske inte helt men nästan. Göteborgskontoret skulle tydligen flytta upp tillfälligt nästa vecka i Luleå (tror jag det var) och där trodde dem att betydligt fler skulle söka jägare. Eftersom många som är "behöriga" (når krav resultaten för jägare) väljer Amfibie istället mycket på grund utav att de bor i de södra delarna av Sverige. Men norrlänningarna som mönstrar i Luleå skulle troligt visst välja jägarbataljonen.

Link to comment
Share on other sites

Är ytterst tveksam till att vi här uppe skulle kunna fylla alla platser på AJB. Jag hoppas dock att platserna fylls så att det blir lite folk där uppe! Ska mönstra nästa vecka och ska söka till AJB. Är rätt så säker på att jag klarar alla tester, gjorde det på mösntringen för GMU1 men det strulade på tjänstbarheten men det löser sig nu med ett läkarintyg :)

Link to comment
Share on other sites

Är ytterst tveksam till att vi här uppe skulle kunna fylla alla platser på AJB. Jag hoppas dock att platserna fylls så att det blir lite folk där uppe! Ska mönstra nästa vecka och ska söka till AJB. Är rätt så säker på att jag klarar alla tester, gjorde det på mösntringen för GMU1 men det strulade på tjänstbarheten men det löser sig nu med ett läkarintyg :)

 

fyllas är nog tveksamt men typ 65 personer borde dem skrapa ihop tycker man ju :rolleyes: kör hårt och lycka till!

Edited by simper02
Link to comment
Share on other sites

Får sälla mig till resten av gänget, antagningsprövade i onsdags i Sthlm och blev för andra gången inskriven på AJB.

 

Kommentar från yrkesvägledaren: "Jag tänker inte skriva in något andrahandsval på dig, dels då du har såpass bra resultat men även då vi med största sannolikhet inte kommer kunna fylla upp våran kvot."

 

Cykel: 7

Styrka: 7

I-test: 7

Plikttjänstförmga: 8

Befälslämplighet.: 8

Syn: B

Tjänstbarhet: A

 

Mao så sitter nog vi alla rätt så säkert med vår preliminära inskrivning ;-)

(20 antagna vid mötet med yrkesvägledaren)

Link to comment
Share on other sites

Okej, härligt med en till! Hur lägger ni upp er träning nu, börjar ni träna mer militärt (marsch och kroppsviktövningar osv) eller väntar ni på slutgiltigt besked?

 

Själv ska jag lägga mycket fokus på löpningen nu har typ inte löpt på hela vintern :surprise: har bara köttat på med träningscykeln. Så ska dra en mil idag och se vilken tid man får kan bli intressant. Vilken tid gör ni på 1 mil?

Edited by simper02
Link to comment
Share on other sites

Jag marscherar en hel del, sista gången blev det 1.5 mil på 3h. Cirka 15kg i ryggsäcken.

 

Det jag måste lägga ett kol på det är löpträning, kondition och benstyrka. Har en helt okej grundkondition att bygga på.

Har fixat formgjutna sulor också, får känningar vid "benhinnorna" när jag löper. Säger ifrån ganska fort :(. Läste nån artikel om att folk tror att det är benhinnorna, men i 9 av 10 fall så är det nån annan muskel som är sne på något sätt. Ska ringa och höra med en naprapat. Vill f-n bli kvitt problemet så att man kan löpa som folk!

 

Nån som har tips att fixa benhinnorna problemet på ?

 

Annars ser min träning ut

 

Varje morgon och kväll: BRAK 5 övningar

Uppvärmning 1: Man har händerna bakom nacken och vrider hela överkroppen först höger, sen vänster. Kan ej namnet. 20st

Uppvärmning 2: Vanliga knäböj 20 st

Armböj 11st håller 5 sek mellan varje rep.

Situps 11st håller 5 sek mellan varje rep.

Ryggresningar 11st håller 5 sek mellan varje rep.

Avslutar med lite stretchning. Ska nu öka med 1 varje vecka framåt. Ganska bra sätt att komma igång på morgon och att slappna av på kvällen.

 

Marschträning: Ganska simpelt, på med kängorna, på med ryggsäcken. Tar med termos med hetvatten och nån oboypåse :lala: . Jag kör på tid istället för mil !

Har kört lite random fram tills nu med vikt och tid. Ska börja på 2h och 10kg och sen stegra sakta varje vecka.

 

Löpningen: Ska fixa problemet innan jag kör på riktigt.

 

Styrketräning: http://www.forsvarsmakten.se/upload/Forband/Utbildningsforband/Blekinge_flygflottilj_F17/FBJS/traningsprogram-flygbasjagare.pdf :camo:

Kör programmet som finns som exempel längst ner.

Kompletterar skivstångsövningar jag har hemma här, den är typ 15kg. Kör lite knäböj, chins? och klassiska biceps.

 

Näråjävel bara löpningen går tills sig så... 8-/

Link to comment
Share on other sites

Bra tränings schema där! så du har alltså redan börjat med militärträningen. själv har man kört mer vanlig gymträning men det får jag ändra på ska slänga bort vikterna och kö med kroppsvikten nu.

Något schema följer jag inte utan jag går på känsla :rockon:

 

tråkigt det där med benhinnorna, antar att du försöker träna på ett så mjuk underlag som möjligt? Detta är tyvärr det ända tipset jag kan ge.

Edited by simper02
Link to comment
Share on other sites

Släng inte bort vikterna helt, alltid bra att köra lite extra styrka också :) Kanske då lite mer rygg, mage och ben !

Jo mjukt är det nog, snöig väg :P Ska nog gå till sig efter att jag haft sulorna ett tag =)

 

Har du någon bekant eller vet du av någon fler som sökt till AJB? Senaste siffran jag hört är 26 sökande.... :worthy:

 

Måtte vi bli två plutoner så att de blir lite glåpord och rivalitet i mellan! :D:banana:bash::uzi

Link to comment
Share on other sites

knäböj och marklyft kommer jag fortsätta med. Men biceps pumpandet med hantlar kommer jag skita i. och istället mosa på med chins och armhävningar.

 

Nej jag känner ingen eller vet någon som ska upp till Arvidsjaur i april, gör du?

 

tror dem skrapar i hopp mins 55 i alla fall borde inte va några problem

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller benhinnor - spring på mjukt underlag, grus/terrängspår eller löpband och håll dig borta från asfalt. Gå förbi Löplabbet eller en liknande butik med möjlighet att kolla din fötter ordentligt och se efter om du har något pronations- eller supinationssteg. Skulle något av sist nämnda gälla så ber du om att få kolla om dina skor är rätt uppbyggda för att förhindra detta, om inte så bör du se dig om efter ett par nya...

(Nyttig länk) Fortsätter hinnorna att bråka så bör du uppsöka läkare...

 

Vad gäller egen träning fortsätter det som vanligt - nytt nu efter mönstring blir marschträning samt att lägga ner mer tid i spåret, eller rättare sagt; löpbandet med det här kassa/riskabla väglaget. Under veckorna hinns det med en ca 2-3 styrkepass samt 2-3 konditionspass med lagom vila däremellan.

Link to comment
Share on other sites

För mig, förutsatt att jag klarar jägartestet och blir antagen, så ska jag trappa ner lite på bentränignen. Kört för mycket nu innan men hoppas det gett resultat.

 

 

Om du inte har problem med knäna så borde inte jägartestet va några problem alls. kör hårt på måndag ett tips är att vila helt från träning nu under helgen

Link to comment
Share on other sites

Nej, ska nog gå! Testat lite innan på gymmet men då gått mer eller mindre rakt ifrån en cykel där jag kört slut på benen helt bort och kört jägartest typ 1-2 minuter senare. Rätt så jobbigt.

Link to comment
Share on other sites

Tjena grabbar,

 

Var och testade i sthlm nu i fredags och fick en preliminär antagning till Ajb,

 

I fredags var det med mig 30 st som blivit antagna, yrkesvägledaren som för övrigt kom från Ajb trodde aldrig att alla platserna skullle kunna fylllas upp,

det är många som söker men kraven sållar bort en hel del så har man fått en plats kan man känna sig ganska lugn. :Malaj:

 

Förhoppningsvis så tutar man norrut i april, kryssar från Uppsala så är det nån mer härifrån eller som passerar så vore det gött att göra sällskap.

Link to comment
Share on other sites

@Forslund

 

Härligt att en till hittat hit ! Välkommen ,O

 

Okej så det är 30 stycken preliminärt antagna nu, kommande vecka är sista mönstringsveckan. Jag tror det landar på 40-45, 50 MAX ! Jo man vandrar nog lugnt, bara man klarar polisregister kollen :ph34r::lala:

 

Vad fick du för resultat på testerna ? :camo:

Vet du hur många det var till AMF1 och Boden ?

 

@Dini

 

Jadu, de skickar folk från Norrbotten till Göteborg för att mönstra med tåg hehe :P...

Jag tror faktiskt att det kan bli flyg. Är säkert nån milgräns som spelar in på om det blir tåg eller flyg. För min del lär det bli tåg, har 51 mil upp bilvägen.

Link to comment
Share on other sites

Tjena grabbar,

 

Var och testade i sthlm nu i fredags och fick en preliminär antagning till Ajb,

 

I fredags var det med mig 30 st som blivit antagna, yrkesvägledaren som för övrigt kom från Ajb trodde aldrig att alla platserna skullle kunna fylllas upp,

det är många som söker men kraven sållar bort en hel del så har man fått en plats kan man känna sig ganska lugn. :Malaj:

 

Förhoppningsvis så tutar man norrut i april, kryssar från Uppsala så är det nån mer härifrån eller som passerar så vore det gött att göra sällskap.

 

Trevligt, blire så att vi inte får flyg så lär vi ju bli en del som tar samma natttåg upp bor själv i Örebro så hoppar på tåget mot Norrland i Sotckholm .

Link to comment
Share on other sites

Test resultat

 

Cykel: 7

Styrka: 9

I-test: 5

Plikttjänstförmga: 7

Befälslämplighet.: 7

Syn: A

Tjänstbarhet: A

 

Är ute och lubbar omkring med ryggan som attan nu för att bygga upp konditionen! Hade inte många sekunder kvar till 8an men det tog tvärstopp i benen :banghead:

 

Som jag fattade det så hade AMF1 65-70 preliminära, (fredag 28/1)

 

Hoppas på flyg upp men räknar med nattåg..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har en polare som började på ajb nu idag, han sa att ajb hade det största antalet sökande av alla andra orter inför gmu.

AJB hade även fått dispens från högkvarteret så dom kunde ta emot 75st istället för 50st som det var planerat först... Är faktiskt sugen att söka dit själv, dock ska det vara rätt svårt att komma in som GSS.. :(

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...