Student94 Posted December 31, 2010 Report Posted December 31, 2010 Hej Jag har länge varit intresserad av det militära och har funderat på ett yrke inom militären, främst som jägare. Jag har läst en hel del om yrket, men jag undrar hur är det egentligen? Har bra kondition och inget fel på hörseln eller synen, har inte heller några skador och en hel del säger att jag är ganska smart. Det blir dock inte förrän efter gymnasiet jag kommer att börja med utbildningen. Quote
sillmackan Posted December 31, 2010 Report Posted December 31, 2010 Det beror vä på vilken sorts jägare du skall bli? Jag satsar också på ett yrke som någon form av jägare. Men jag hittade kraven för kustjägarna iaf: http://www.forsvarsmakten.se/amf1/Amfibieregementet-rekryterar-/Sok-till-Kustjagarna/Huvudtjanster-pa-kustjagarkompaniet/ (det står i den gråa rutan nere till höger) Quote
Student94 Posted December 31, 2010 Author Report Posted December 31, 2010 Det beror vä på vilken sorts jägare du skall bli? Jag satsar också på ett yrke som någon form av jägare. Men jag hittade kraven för kustjägarna iaf: http://www.forsvarsm...jagarkompaniet/ (det står i den gråa rutan nere till höger) Ja det såg lovande ut, hade dock hoppats på en tjänst man inte vistas i vattnet lika mycket. Funderade på tjänsten som jägarsoldat. Men det är ganska lång tid dit, så man hinner nog få andra uppfattningar. Efter GMU vet man förhoppningsvis besämt. Quote
Eroish Posted January 1, 2011 Report Posted January 1, 2011 Finns ju fallskärms jägare också, antar att det är mer luft än vatten ^^ Quote
Student94 Posted January 1, 2011 Author Report Posted January 1, 2011 Finns ju fallskärms jägare också, antar att det är mer luft än vatten ^^ Vilken typ av jägare vill du bli? har läst om HALO och HAHO fallskärmshoppen man gör, vilket inte låter lockande. Quote
Eroish Posted January 1, 2011 Report Posted January 1, 2011 Jag vill inte bli jägare, inte nu i alla fall. Jag vill bli fordonsförare ^^ 1 Quote
Student94 Posted January 1, 2011 Author Report Posted January 1, 2011 Det beror vä på vilken sorts jägare du skall bli? Jag satsar också på ett yrke som någon form av jägare. Men jag hittade kraven för kustjägarna iaf: http://www.forsvarsm...jagarkompaniet/ (det står i den gråa rutan nere till höger) Sillmackan, vad för typ av jägare vill du bli? Quote
sillmackan Posted January 1, 2011 Report Posted January 1, 2011 (edited) Det beror vä på vilken sorts jägare du skall bli? Jag satsar också på ett yrke som någon form av jägare. Men jag hittade kraven för kustjägarna iaf: http://www.forsvarsm...jagarkompaniet/ (det står i den gråa rutan nere till höger) Sillmackan, vad för typ av jägare vill du bli? Fallskärmsjägare hade ju inte varit helt fel Edited January 1, 2011 by sillmackan94 Quote
sillmackan Posted January 1, 2011 Report Posted January 1, 2011 (edited) Finns ju fallskärms jägare också, antar att det är mer luft än vatten ^^ har läst om HALO och HAHO fallskärmshoppen man gör, vilket inte låter lockande. Jag trodde inte att fallskärmsjägarna hoppar HALO eller HAHO jag trodde de bara hoppade självutlösande rundkallot som här (men jag kanske har fel): Edited January 1, 2011 by sillmackan94 Quote
Student94 Posted January 2, 2011 Author Report Posted January 2, 2011 (edited) Finns ju fallskärms jägare också, antar att det är mer luft än vatten ^^ har läst om HALO och HAHO fallskärmshoppen man gör, vilket inte låter lockande. Jag trodde inte att fallskärmsjägarna hoppar HALO eller HAHO jag trodde de bara hoppade självutlösande rundkallot som här (men jag kanske har fel): Är inte säker, läste i boken Jägare Bakom Fiendens Linjer att jägarsoldater gjorde både HALO och HAHO men det var i Danmark. Det där såg dock inte lika farligt ut. Edited January 2, 2011 by Student94 Quote
sillmackan Posted January 2, 2011 Report Posted January 2, 2011 (edited) Finns ju fallskärms jägare också, antar att det är mer luft än vatten ^^ har läst om HALO och HAHO fallskärmshoppen man gör, vilket inte låter lockande. Jag trodde inte att fallskärmsjägarna hoppar HALO eller HAHO jag trodde de bara hoppade självutlösande rundkallot som här (men jag kanske har fel): Är inte säker, läste i boken Jägare Bakom Fiendens Linjer att jägarsoldater gjorde både HALO och HAHO men det var i Danmark. Det där såg dock inte lika farligt ut. Jag tror att om man vill hoppa från hög höjd, falla länge och öppna skärmen på låg höjd ska man nog gå med i specialförbanden. Edited January 2, 2011 by sillmackan94 Quote
Krabba-Snake Posted January 2, 2011 Report Posted January 2, 2011 Finns ju fallskärms jägare också, antar att det är mer luft än vatten ^^ har läst om HALO och HAHO fallskärmshoppen man gör, vilket inte låter lockande. Jag trodde inte att fallskärmsjägarna hoppar HALO eller HAHO jag trodde de bara hoppade självutlösande rundkallot som här (men jag kanske har fel): Är inte säker, läste i boken Jägare Bakom Fiendens Linjer att jägarsoldater gjorde både HALO och HAHO men det var i Danmark. Det där såg dock inte lika farligt ut. Jägerkorpset i danmark motsvarar SSG/SIG i Sverige. Det är sålunda inte ett vanligt förband utan "eliten". Quote
903Lew Posted January 2, 2011 Report Posted January 2, 2011 Jägerkorpset är verkligen "best of the best of the best", en jämförelse med fallskärmsjägarna är orättvis. Gällande jägeriet finns för den trugade även Arméns Jägarbataljon (i folkmun 'Norrlandsjägarna') i Arvidsjaur. Svårartat salta snubbar. Quote
sillmackan Posted January 2, 2011 Report Posted January 2, 2011 Gällande jägeriet finns för den trugade även Arméns Jägarbataljon (i folkmun 'Norrlandsjägarna') i Arvidsjaur. Svårartat salta snubbar. Ja tjänsten på AJBs bergspluton torde vara väldigt krävande. Quote
DAKA Posted January 2, 2011 Report Posted January 2, 2011 Finns ju fallskärms jägare också, antar att det är mer luft än vatten ^^ har läst om HALO och HAHO fallskärmshoppen man gör, vilket inte låter lockande. Jag trodde inte att fallskärmsjägarna hoppar HALO eller HAHO jag trodde de bara hoppade självutlösande rundkallot som här (men jag kanske har fel): Är inte säker, läste i boken Jägare Bakom Fiendens Linjer att jägarsoldater gjorde både HALO och HAHO men det var i Danmark. Det där såg dock inte lika farligt ut. Jägerkorpset i danmark motsvarar SSG/SIG i Sverige. Det är sålunda inte ett vanligt förband utan "eliten". Fast SIG var tidigare fallskärmsjägargruppen.... Quote
trädet Posted January 2, 2011 Report Posted January 2, 2011 Finns ju fallskärms jägare också, antar att det är mer luft än vatten ^^ har läst om HALO och HAHO fallskärmshoppen man gör, vilket inte låter lockande. Jag trodde inte att fallskärmsjägarna hoppar HALO eller HAHO jag trodde de bara hoppade självutlösande rundkallot som här (men jag kanske har fel): Är inte säker, läste i boken Jägare Bakom Fiendens Linjer att jägarsoldater gjorde både HALO och HAHO men det var i Danmark. Det där såg dock inte lika farligt ut. Jägerkorpset i danmark motsvarar SSG/SIG i Sverige. Det är sålunda inte ett vanligt förband utan "eliten". Fast SIG var tidigare fallskärmsjägargruppen.... Fast dom hette väl endå FJS-IK (fallskärmsjägare - Insatskompani?) ? Quote
Student94 Posted January 2, 2011 Author Report Posted January 2, 2011 Jägerkorpset är verkligen "best of the best of the best", en jämförelse med fallskärmsjägarna är orättvis. Gällande jägeriet finns för den trugade även Arméns Jägarbataljon (i folkmun 'Norrlandsjägarna') i Arvidsjaur. Svårartat salta snubbar. Ja, har hört om dom. Skulle helst inte vara del av någon elit, det är inte teorin jag är orolig för utan den fysiska utamingen. I Jägerkorpset hade de en överlevnads utmaning, där de sista klarade sig i tio dagar. Det var de brittiska SAS som utförde övningen. Quote
Dini Posted January 2, 2011 Report Posted January 2, 2011 Jägerkorpset går ju i vilket fall, som någon nämnde ovan, ej att jämföra med svenska jägare utan snarare med SOG, SAS osv. Mer sådana förband som hoppar HAHO och HALO osv. Krävs ju väldigt mycket utbildning för det. Quote
Munken_swe Posted January 2, 2011 Report Posted January 2, 2011 Jägerkorpset är verkligen "best of the best of the best", en jämförelse med fallskärmsjägarna är orättvis. Gällande jägeriet finns för den trugade även Arméns Jägarbataljon (i folkmun 'Norrlandsjägarna') i Arvidsjaur. Svårartat salta snubbar. Ja, har hört om dom. Skulle helst inte vara del av någon elit, det är inte teorin jag är orolig för utan den fysiska utamingen. I Jägerkorpset hade de en överlevnads utmaning, där de sista klarade sig i tio dagar. Det var de brittiska SAS som utförde övningen. Det är ganska enkelt att bestämma sig för vad man ska syssla med. Fråga dig själv vad du tycker är kul (meka bilar, vandra i skogen, vad vet jag?) och vad du tycker verkar intressant i FM. Om du gillar fysiska utmaningar, att vandra, att sova under bar himmel och att ligga stilla och titta på vägar, så skulle någon form av jägartjänst kanske passa. Men om du gillar motorer och sånt så kanske en mekanikertjänst vore bra. Själv så gillar jag att vara i naturen, att skjuta och att röra på mig, bland annat. Så skyttetjänst blev ganska naturligt. Quote
Student94 Posted January 3, 2011 Author Report Posted January 3, 2011 Jägerkorpset är verkligen "best of the best of the best", en jämförelse med fallskärmsjägarna är orättvis. Gällande jägeriet finns för den trugade även Arméns Jägarbataljon (i folkmun 'Norrlandsjägarna') i Arvidsjaur. Svårartat salta snubbar. Ja, har hört om dom. Skulle helst inte vara del av någon elit, det är inte teorin jag är orolig för utan den fysiska utamingen. I Jägerkorpset hade de en överlevnads utmaning, där de sista klarade sig i tio dagar. Det var de brittiska SAS som utförde övningen. Det är ganska enkelt att bestämma sig för vad man ska syssla med. Fråga dig själv vad du tycker är kul (meka bilar, vandra i skogen, vad vet jag?) och vad du tycker verkar intressant i FM. Om du gillar fysiska utmaningar, att vandra, att sova under bar himmel och att ligga stilla och titta på vägar, så skulle någon form av jägartjänst kanske passa. Men om du gillar motorer och sånt så kanske en mekanikertjänst vore bra. Själv så gillar jag att vara i naturen, att skjuta och att röra på mig, bland annat. Så skyttetjänst blev ganska naturligt. Ja, gillar att vara ute och fysiska utmaningar, är ganska säker på att bli jägare. Det svåra blir att övertala föräldrarna... de är oroliga osv, sen blir det konstigt att vara borta på julafton och sånt. Är snart 17 år men jag vill göra GMU. Quote
Eroish Posted January 3, 2011 Report Posted January 3, 2011 Ja du har ju mer än 1 år tills du får göra, och föräldrar har ingen talan enligt mig. Det är ett val Du gör, ingen annan ska få göra det åt dig. Sen är det klart bra om man har deras stöd Quote
Student94 Posted January 5, 2011 Author Report Posted January 5, 2011 Ja du har ju mer än 1 år tills du får göra, och föräldrar har ingen talan enligt mig. Det är ett val Du gör, ingen annan ska få göra det åt dig. Sen är det klart bra om man har deras stöd Du har nog rätt. Hade tänkt gå efter gymnasiet då är jag 19. Det är väll 3 gånger om året det innebär var fjärde månad? Eftersom jag går på ett studieförberedande gymnasium räknar man med att gå på högskola/universitet efter, det kan bli väl svårt att välja, men antar att man kan gå på universitet efteråt. Quote
Dini Posted January 5, 2011 Report Posted January 5, 2011 Du kan ju gå Försvarshögskolan efter GMU ;) Quote
Student94 Posted January 5, 2011 Author Report Posted January 5, 2011 Du kan ju gå Försvarshögskolan efter GMU ;) Får först och främst se efter GMU hur det blir, men hur länge går man det och vad vinner man på det? Quote
Munken_swe Posted January 5, 2011 Report Posted January 5, 2011 Du kan ju gå Försvarshögskolan efter GMU ;) Får först och främst se efter GMU hur det blir, men hur länge går man det och vad vinner man på det? Om du läser officersprogrammet på försvarshögskolan, vilket mig veterligen är den enda utbildningen som ställer krav på genomförd militärtjänst, så blir du officer, får bära snygga uniformer på fester och leda soldater när du jobbar. Officersprogrammet innebär 3 års högskolestudier, med ungefär 2 års teori. Quote
Student94 Posted January 5, 2011 Author Report Posted January 5, 2011 Du kan ju gå Försvarshögskolan efter GMU ;) Får först och främst se efter GMU hur det blir, men hur länge går man det och vad vinner man på det? Om du läser officersprogrammet på försvarshögskolan, vilket mig veterligen är den enda utbildningen som ställer krav på genomförd militärtjänst, så blir du officer, får bära snygga uniformer på fester och leda soldater när du jobbar. Officersprogrammet innebär 3 års högskolestudier, med ungefär 2 års teori. Låter som en stort ansvar, hur är lönen? Låter trevligt! Då måste det tredje året bestå av praktiska och fysiska övningar? Quote
Kulspel Posted January 5, 2011 Report Posted January 5, 2011 Du har nog rätt. Hade tänkt gå efter gymnasiet då är jag 19. Det är väll 3 gånger om året det innebär var fjärde månad? Eftersom jag går på ett studieförberedande gymnasium räknar man med att gå på högskola/universitet efter, det kan bli väl svårt att välja, men antar att man kan gå på universitet efteråt. Jag har personligen tänkt att ta en civilutbildning efter ett par år i det militära, jag bara skjuter upp det ett tag. Quote
Student94 Posted January 5, 2011 Author Report Posted January 5, 2011 Du har nog rätt. Hade tänkt gå efter gymnasiet då är jag 19. Det är väll 3 gånger om året det innebär var fjärde månad? Eftersom jag går på ett studieförberedande gymnasium räknar man med att gå på högskola/universitet efter, det kan bli väl svårt att välja, men antar att man kan gå på universitet efteråt. Jag har personligen tänkt att ta en civilutbildning efter ett par år i det militära, jag bara skjuter upp det ett tag. Precis tycker jag också låter bra, funderar på det själv. Det borde ju gå att gå tillbaka till det militära. Förresten vars går man GMU? Quote
Munken_swe Posted January 5, 2011 Report Posted January 5, 2011 Du kan ju gå Försvarshögskolan efter GMU ;) Får först och främst se efter GMU hur det blir, men hur länge går man det och vad vinner man på det? Om du läser officersprogrammet på försvarshögskolan, vilket mig veterligen är den enda utbildningen som ställer krav på genomförd militärtjänst, så blir du officer, får bära snygga uniformer på fester och leda soldater när du jobbar. Officersprogrammet innebär 3 års högskolestudier, med ungefär 2 års teori. Låter som en stort ansvar, hur är lönen? Låter trevligt! Då måste det tredje året bestå av praktiska och fysiska övningar? 21k i ingångslön beroende på befattning. Stort ansvar ja. Därför bör man göra GMU innan man bestämmer sig för om officer vore något som passar just en själv. Först 1,5 års huvudsaklig teori, sedan ett år på funktionsskola med ett års huvudsaklig praktik, sen ett halvårs teori igen. Teorin och praktiken blandas hela tiden, och fysen pågår under alla tre åren. Det finns andra trådar om officersprogrammet där du kan få mer information. Quote
Kulspel Posted January 5, 2011 Report Posted January 5, 2011 Precis tycker jag också låter bra, funderar på det själv. Det borde ju gå att gå tillbaka till det militära. Förresten vars går man GMU? Det beror helt på vilka förband som rekryterar under just den perioden. GMU1 är det bl.a. Lv6, Ing2 och K3 Till GMU2 är det I19, A9 och Amf1 Så det beror helt på när du kommer att söka in till GMU. Quote
Recommended Posts