Jump to content

Kompletterande Personlig Utrustning För FM Anstälda

Guest kaptenmats

Recommended Posts

Guest kaptenmats

Läste en artikel häromdagen angående utlandsstyrkorna och att de sågar Stridsvästen FM gett dem. Istället köper de egna bättre anpassade för ändamålet. Detta förstås gillar inte ÖB som gett avslag till utlandsstyrkornas general då han ansökte om att få införskaffa en stridsväst som soldaterna faktiskt vill använda.

Min fråga är, hur strikta är reglerna angående att köpa egna saker att komplettera med FMs utrustning?

Vart efter tiden går vill folk säkert flytta om/ lägga till fickor på stridsvästen etc. Likaså kanske skaffa egna kängor och andra småsaker. Jag menar inte att totalt byta ut FMs utrustning, utan bara anpassa det lite bättre till vad som funkar bäst för mig.

Rätt enkelt (om än kantigt kan tyckas)...

Titta i Unibest FM 2009, det som finns där och alt. till dessa som finns angivna får användas.

Övrig utrustning, använd det du fått ut.

Finns det BOA på annan utrustning som är av intresse, prata med befälet om det finns tillgängligt.

Att på eget bevåg byta ut delar ur uniformssystemet anses inte vara så lämpligt.

Vad gäller stridsvästen finns det säkert en poäng med att alla använder den reglementerade. Har man hittat ett alt. som funkar bättre gör man nog bäst i att på BOA på den om man vill att chefen ska betala :D

Kängor kan man använda egna:

Privat anskaffade marschskodon av svart slätt läder får nyttjas efter kompanichefs godkännande härvid beaktas viss

verksamhets krav på skyddsklassade skor samt att viss insatsverksamhet kan ställa särskilda systemsäkerhetskrav.

Ganska strikta, och reglerna har blivit snävare på sistone. Förut så sågs det lite mellan fingrarna, men nu tas krafttag mot egeninköpt materiel.

I regel så kan man säga att egna kängor, handskar och en mössa är okej. Annars är det begränsat. Att flytta om fickor på västen kommer inte vara några konstigheter efter en bit in i din utbildning.

Guest kaptenmats

Tack för svaren, nu har lite mer kött på benen.

Självklart ska ett grundläggande reglemente finnas. Innebörden av den är ganska lätt att lista ut.

För stridsvästen tänkte jag bara lägga till en Flerbruksficka liten och sen förkorta den enl. Denna länk. Samt ha min Gerber och en Morakniv lättillgänglig på bröstet.

På hjälmen tänkte jag fästa lite kamoflage nät som kan rullas ihop och fästas på bakre delen av hjälmen när den inte används.

Och förstås ett par riktigt bra kängor. Om jag inte är nöjd med försvarets dvs.

Om du vill ha några ganska sköna kängor av FM se då till att du får ett par använda och ingångna kängor, när jag fick ut mina så var de helt nya och det blev en del skavsår. Medans de som fick ut begagnade inte hade några som helst problem med sina.

Om du vill ha några ganska sköna kängor av FM se då till att du får ett par använda och ingångna kängor, när jag fick ut mina så var de helt nya och det blev en del skavsår. Medans de som fick ut begagnade inte hade några som helst problem med sina.

Men nu är dina ingångna efter dina fötter, och de andras ingångna efter andras? Skavsår är väl inte så farligt?

Gmy

När du blir varm i kläderna kan du med tilldelad personlig utrustning tillverka både vinter/sommarmaskering till ditt vapen och buren utrustning. Med dagens UAV hotbild har du också ett utmärkt FLIR skydd tillgängligt. Halva nöjet är att själv räkna ut vad det är.

Guest kaptenmats

När du blir varm i kläderna kan du med tilldelad personlig utrustning tillverka både vinter/sommarmaskering till ditt vapen och buren utrustning. Med dagens UAV hotbild har du också ett utmärkt FLIR skydd tillgängligt. Halva nöjet är att själv räkna ut vad det är.

Du får ursäkta men vad betyder UAV hotbild & FLIR Skydd? Tänk på att jag är ny-färsk =)

Men nu är dina ingångna efter dina fötter, och de andras ingångna efter andras? Skavsår är väl inte så farligt?

Gmy

jojo men kängorna är oftast mjukare och mer lättformliga när de är använda.

Och nej skavsår e inte så farligt

Se till att lära dig det du får tilldelat bara, min uppfattning är att många klagar därför att de inte ser möjligheterna som finns till att anpassa sin utrustning.

sen är inte stridsvästen optimal alla gånger men du kan ändra din väst väldigt mycket så att den passar väldigt många tillfällen.

Som en anekdot. För ett par år sedan skulle ett gäng nyanställda skriva någon form av kontrakt hos FM. Kraven var simpla. Skriv rätt namn med bläckpenna. Folket i fråga hade inte tilldelats annat än blyertspennor och skrev således med de.. Det var ju självfallet de som hade skrivit med tilldelad utr som blev hackkycklingarna och inte de som var rustade själva med egna pennor. Detta genomsyrar hela firman

Se till att lära dig det du får tilldelat bara, min uppfattning är att många klagar därför att de inte ser möjligheterna som finns till att anpassa sin utrustning.

sen är inte stridsvästen optimal alla gånger men du kan ändra din väst väldigt mycket så att den passar väldigt många tillfällen.

Jag vill nog säga att mycket av det vi får ut suger, lite beroende på olika saker som kroppsbyggnad mm, men innan man vet vad som suger för just dig så skall du använda kungens prylar och sen identifiera bristerna vilket ofta blir tydligt när man blir lite varm i kläderna.

Som en anekdot. För ett par år sedan skulle ett gäng nyanställda skriva någon form av kontrakt hos FM. Kraven var simpla. Skriv rätt namn med bläckpenna. Folket i fråga hade inte tilldelats annat än blyertspennor och skrev således med de.. Det var ju självfallet de som hade skrivit med tilldelad utr som blev hackkycklingarna och inte de som var rustade själva med egna pennor. Detta genomsyrar hela firman

Fånig anekdot.

FM tillhandahåller bläckpennor (i vissa fall Ballograf kulspets). Det är bara att tala om att man behöver. De finns på varje förråd.

Att man ska skriva under papper med bläck vet varje normalbegåvad vuxen individ.

Skilj på personlig utrustning i U-lista och förbrukningsmateriel (pennor, papper, hörselproppar, dasspapper, mm)!

/K