Jump to content

Recommended Posts

Posted

Startar en tråd för alla som blivit antagna till GMUn i Karlsborg i slutet av januari 2011, samt andra som har info att ge eller vill ta del av.

Det skulle vara kul att se vilka och hur många som kommit in, vart ni kommer ifrån i detta långsträckta land (är själv från Borlänge) och andra allmänna saker. Kanske nån som kommer åka med samma kollektivtrafik till Karlsborg?

Får i alla fall gratulera till er alla antagna så syns vi på K3 vid inryck!

Posted

Se där! Tänkte precis starta en tråd för oss som skall till Karlsborg i januari.

Själv bor jag några mil utanför Uppsala, hojta till om ni vill samåka när det är dags för avresa!

Hoppas era förberedelser går bra!

Posted

Kanoners. Grattis alla!

Jag är från Vaxholm, norr om sthlm. Ska bli riktigt skoj att rycka in på K3, laddad som bara den! :camo:

Min YV på Pliktverket sa att FJS beställt 60man. Lät ganska mkt.. men de räknar väl med en del bortfall.

Posted

Hade faktiskt tänkt på att starta en tråd jag med, men aldrig riktigt fått tummarna ur.

Bor själv i en liten by utanför Malmö, så ni kommer att få dras med min härliga dialekt :D

Har sett att det är en del folk som ska från Skåne till Skövde så jag ska nog försöka höra med dom hur och när de ska åka. Hade även tänkt att slänga iväg ett mail för att höra om man har möjlighet att åka upp dagen innan, anar att det inte är några problem men vill vara säker, då det kan bli lite tight att åka samma dag om man ska vara där 12:00.

Posted

Kanoners. Grattis alla!

Jag är från Vaxholm, norr om sthlm. Ska bli riktigt skoj att rycka in på K3, laddad som bara den! :camo:

Min YV på Pliktverket sa att FJS beställt 60man. Lät ganska mkt.. men de räknar väl med en del bortfall.

FJS har inte beställt 60 man. K3 har. på K3 har du ju LBB (luftburen bataljon) och undbat (underrättelse bataljon). I undbat ingår fallskärmsjägarna även om de "tränas" på FJS. Så säg 60 pers K3. ska man göra det enkelt säger man 30 till lbb och 30 till undbat. Sen av de 30 så är där som jag såg det 1-2 av 8-10 tjänster som är FJ. Så räkna 3-6 pers som fallskärmsjägarna söker. Om man bara ser till den infon som finns och drar generella slutsatser.

Posted

Kanoners. Grattis alla!

De här ska bli så sjukt kul :) då är vi tre hittils som gör sällskap från uppsala/sthlm ! Du jag och virre ! Tror vi måste åka på söndan ändå, känns itne som att ja litar på sj, å de känns itne som att man vill komma sent första dagen !

Posted (edited)

Var har du hittat den informationen?

Det är ju slutsatser som är lätta att dra själv. Detta är ju då så klart bara en uppskattning. Men det skulle vara 60-70 pers till K3 sen kan du ju själv dela upp det till 2 bataljoner och sprida ut på de tjänster de ska anställa till.

Jag skulle då säga att chansen att efter GMU bli anställd som FJ är väldigt liten. Ser man sen till att t.ex KJ förväntar sig 1 års anställning på amf 1 t.ex innan de själv anställer dig och att FJ är liknande förband så kan man räkna ut det själv ;)

Edited by Dini
Posted (edited)

FJS har inte beställt 60 man. K3 har. på K3 har du ju LBB (luftburen bataljon) och undbat (underrättelse bataljon). I undbat ingår fallskärmsjägarna även om de "tränas" på FJS. Så säg 60 pers K3. ska man göra det enkelt säger man 30 till lbb och 30 till undbat. Sen av de 30 så är där som jag såg det 1-2 av 8-10 tjänster som är FJ. Så räkna 3-6 pers som fallskärmsjägarna söker. Om man bara ser till den infon som finns och drar generella slutsatser.

Ja, det låter ju mer rimligt att dessa 60 platser gäller för hela K3.

De här ska bli så sjukt kul :) då är vi tre hittils som gör sällskap från uppsala/sthlm ! Du jag och virre ! Tror vi måste åka på söndan ändå, känns itne som att ja litar på sj, å de känns itne som att man vill komma sent första dagen !

Absolut! :rockon: En f.d kollega till mig har även han kommit in, så då är vi fyra ^^

Okej, jag har inte fått hem papperna om tider än men det kanske är en bra idé

Edited by Fenris
Posted

Då blir vi några stycken ifrån Uppsala/Sthlm då, trevligt! :baskerKav:

Skulle vara kul och veta era åldrar? Själv är jag 20år

Posted

Det är ju slutsatser som är lätta att dra själv. Detta är ju då så klart bara en uppskattning. Men det skulle vara 60-70 pers till K3 sen kan du ju själv dela upp det till 2 bataljoner och sprida ut på de tjänster de ska anställa till.

Jag skulle då säga att chansen att efter GMU bli anställd som FJ är väldigt liten. Ser man sen till att t.ex KJ förväntar sig 1 års anställning på amf 1 t.ex innan de själv anställer dig och att FJ är liknande förband så kan man räkna ut det själv ;)

Okej, men det är förutsatt att de båda bataljonerna skall anställa lika många, men den som lever får se :)

Som jag skrev i den allmänna tråden om GMU 2011 så är jag 19 och fyller 20 i februari.

Posted

Grattis till er alla! Själv ligger jag som 3:e reserv till gruppchef utbildningen på K3. :(

Så om 3 av er vore så vänliga att tacka nej... :)

Det är totalt 80 platser på K3. 60 soldat, och 20 grupp. 41 hade sökt grupp och 61 soldat. Känns otroligt att FJS skulle rekrytera någon direkt efter GMU, men vad vet jag. Nu måste jag fundera på hur jag ska göra med mitt nuvarande jobb. Har en månads uppsägningstid så reservplats var Inge bra, hade varit bättre med ett nej.

Posted

Noterade inte du att du även var intresserad av en soldattjänst? För om du hade tillräckligt bar resultat att konkurrera om en gruppchefsplats borde du kunna komma in som "vanlig" soldat särskilt om det inte hade sökt fullt antal soldater. Du kan möjligtvis inte ta kontakt med pliktverket nu och säga att du kan tänka dig en annan tjänst. Tråkigt om du inte kommer in :(

Posted

Som jag ser det så är vi 7 från SoldF som kommit in och en i reserv.

Antagna:

Crijs

Fenris

Kulspel

LinderA

Moberg

Virre

Reserver:

ZiggyStardust

Om man läser lite på flashback så är där några till och i alla fall en av dom kommer tacka nej verkar det som, så vi får hålla tummarna åt ZiggyStardust!

Posted (edited)

Grattis till er alla! Själv ligger jag som 3:e reserv till gruppchef utbildningen på K3. :(

Så om 3 av er vore så vänliga att tacka nej... :)

Det är totalt 80 platser på K3. 60 soldat, och 20 grupp. 41 hade sökt grupp och 61 soldat. Känns otroligt att FJS skulle rekrytera någon direkt efter GMU, men vad vet jag. Nu måste jag fundera på hur jag ska göra med mitt nuvarande jobb. Har en månads uppsägningstid så reservplats var Inge bra, hade varit bättre med ett nej.

inte för jag är antagen till k3 men, hur fick du reda på vilken reservplats du hade?

jag fick bara reda på att jag var reserv, samt att jag frågade vilken reservplats jag låg på men de sa att de inte hade bestämt något sådant ännu.

Edited by thundz
Posted

Jag stod inte ut med att sitta och vänta på brev, så i måndags drog ja iväg ett mail till pliktverket och frågade hur jag låg till. Fick som svar att jag var 3:e reserv. Har ännu inte fått själva brevet.

Jepp, det noterades att jag var intresserad av tjänst som soldat också. Men alla som sökt till det i första hand har förtur. Hade 7:or rakt igenom utom på styrka, där jag drog en 9:a.

Alla ni som redan svarat, har ni Gruppbefäl eller soldat som preliminär anställning? Det är nämligen 3 av de 20 som blivit antagna som måste tacka nej för att jag ska bli antagen. Eller räcker iofs med 1 och att de framför mig i kön tackar nej till sin reservplats.

I antagningsbeskedet ni fick, står det att ni måste tacka ja till tjänsten innan ett visst datum eller liknande?

Posted

Jag är gruppbefäl och har tackat ja.

Det stod att man skulle ha innan ett visst datum, jag kommer dock inte ihåg vilket och jag har papperna hemma.

Posted (edited)

@ZiggyStardust: Jag kom somsagt in som GB/jägare som mitt förstahandsval, handledaren la in en kommentar på mig om att jag även var intresserad av soldat/jägare som skulle bli en form av andrahandsval. Han sa att om det skulle vara för hård konkurrens på GB och jag ej skulle komma in där så skulle jag få konkurrera om andrahandsvalet med alla andra. Så var det jag uppfattade det, men om nu pliktverket säger annat så här i efterhand så är det nog de som gäller.

I brevet står det att man ska tacka ja/nej senast den 30 december, på PVs hemsida står det senast den 25:e... klantigt, helt i enlighet med pliktverkets standard :/

Edit: Tackade självklart JA till min plats.

Edited by Moberg
Posted (edited)

ja kom också in som GB och har även ja självklart tackat ja !

Hoppas du kommer in ziggy!!

Edit: Fruktansvärt slarvigt skrivet bara !

Edited by Crijs
Posted

Blev antagen på mitt förstahandsval: soldat/jägare.

Kulspel> har du fått nån info ang. att komma till K3 tidigare?

Posted

För er som inte redan har läst den vill jag tipsa om tidningen Livhusaren.

Det står en hel del om vad regementet har sysslat med det senaste året.

Där kan man bilda sig en god uppfattning om vad dom olika delarna på regementet gör.

Pdf finns på länken

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Livregementets-husarer-K-3/Tidningen-Livhusaren-2009/

Posted

Härligt mopsen!

Jag har inte fått något svar från expeditionen förutom det mail där de sa att de vidarebefodrat mailet till någon som kom tillbaka den 10 Januari, men jag antar nästan att det måste gå, det känns lite orimligt att folk ska kunna ta sig dit utvilade på annat sätt.

Jag och Swedberg har snackat lite om hur vi ska kunna samordna transporten från Malmö via Göteborg och Skövde och till slut till Karlsborg.

Ett förslag som jag tycker låter vettigt är att vi skåningar tar tåg 606 som går från Malmö C 12:51 den 30 Januari via Lund där det avgår 13:01 mot Göteborg med byte till tåg 440 med avgång 15:42 och ankomst i Skövde 16:45 och till sist buss 400 som går 18:20 från Skövde och framme i Karlsborg 19:16. Då blir det en del dötid i Skövde men det borde inte vara omöjligt att övertala några som ska ligga i Skövde att käka en bit mat med oss, alternativt kan resterande K3-folk som åker via Skövde möta upp med oss så att vi kan språka lite grann.

Posted

Om jag har förstått allting rätt så är GMU ungefär som den gamla GSU, och efter det kommer en befattningsutbildning då man är provanställd, om man blir anställd då vill säga.