Jump to content

Billiga Moraknivar och Dylikt

Källberg

Recommended Posts

Goddag

Ska inhandla ett par st (minst två) slitknivar av billig sort. Då mora/liknande för högst 100 lappen st. Vet inte om skillnaden på billiga knivar är av större skillnad?

Är särskilt intresserad av en modell. Tillverkad av Frosts, fått ut den av förrådet som slitkniv ett par gånger och är nöjd med den. Vet dock inte var den heter eller vart man isådana fall kan inhandla den.. Är hemvärnsungdom och kniv står inte med i min utrustningslista, så jag kan inte få ut via den förrådet.

Någon? :baskerHV:

Bild:IMG_0055.jpg

Edited by Källberg HVU

Stalltipset är ju alltid att köpa en bra kniv så slipper du tjacka nya när den gamla går sönder. För finlir rekommenderar jag en bra fällkniv (Wengers Rangers finns för typ 200 pix online), andra kan säkerligen bidraga med rekommendationer för en större slidkniv.

Annars finns ju Mora 2k, jag har ännu inte haft några problem med min.

gå till förrådet och fråga om du kan få en låda (eller iaf en).

tror inte den finns en förråds anställd i världen som inte skulle kasta dem på dig :P

civilt säljs den med rött skaft som snickarkniv om jag mins rätt (dvs helt vanlig mora med rött plastskaft som bör finnas på de flesta bygg eller järnaffärer)

Nu måste jag hoppa in som Ungdomsledare i den här tråden. Vi rekomenderar våra ungdomar att inte köpa en dyr kniv så länge de bara håller på med ungdomsverksamheten. Där räcker imo en mora 2k(ass) väl. Hade sjölv en mora 2000 som jag både högg ner mindre träd och bände med. Den såg ut som skit, men den fungerade.

Dock om man nu redan har en fin kniv, eller gör andra saker i naturen än bara HVU motsv. så är det en jävligt fin investering. FÄllkniven kan aldrig bli fel.

Vill bara påpeka, att i den verksamheten som jag medverkar i, inte kräver en "fin" kniv. Utan att det räcker med mora 2k. Men, jag känner inte för att tappa bort en mora 2k. Så därför bestämmde jag mig för två billigare knivar. Så att jag har "råd" att tappa bort en, eller förstöra en för den delen.

Tror att det kommer funka bra, eftersom den största uppgiften kniven får är ju att hugga en jävla massa granris, för att få den där fin fina skönhetssömnen :baskerHV:

En slitkniv är aldrig fel, men att använda 2k som det är bara fel, under min ungdomstid såg jag halva plutonen (om åtta pers, men ändå) förstöra sina superspörschalninjamoraknivar (100 spänn styck) medan min 35-spännskniv från Jula höll i fyra år.

Sedan vill jag citera de dåtida ungdomarnas husgud, Fk N: "Jag har en F1, men jag skulle aldrig köpa en själv, den här fick jag av föreningen". Och den mannen kunde bygga ett stockhus med gammal träskaftad Mora. Det handlar inte om vilken sorts kniv du har, det handlar om hur du använder den.* Gå till Clas Ohlson/Jula/motsv och köp upp dig på två knivar om trettio spänn vardera, sedan PMar du mig när de gått sönder så berättar jag vad du gjorde fel.

/Ormtunga

*INGEN kniv tycker om att användas som konservöppnare eller hävstång under välta valpar

Hoppas ingen misstycker att en civilist kommer med tips i denna tråd trots att det är fråga om material för militärt bruk?!

Kniv är ett av mina viktigaste verktyg och jag är aldrig utan en oavsett miljö och arbetsroll, bara olika modeller vid olika tillfällen och jag håller mig till billigare modeller så slipper jag bli arg/sur/ledsen (strtyk det som ej önskas) när jag tappar den, händer oftast vid arbete över/vid vatten och knivar flyter dåligt, eller bryter av den!

Har i många år nu kört med såna Mora liknande som CO eller Jula säljer för ca 30 kr med plastskaft i olika färger tex http://www.jula.se/hantverkarkniv-100-mm-138752, helst med parerskydd så klarar sig fingrarna längre, alltid rostfritt blad då jag är mycket i närheten av eller på sjön, har alltid 2 parallelt en för skärjobb som är rejält vass och endast används till att skära och finlir, en annan för grovgöra som att hugga och bända, denna byts ganska ofta pga den omilda behandlingen men det är OK med tanke på priset.

Söker Du en buskröjare och vedyxa i ett kan denna vara något http://www.jula.se/machete-gator-jr-273-mm-134166 överkomligt pris på den med, säkert inge jättekvalitetmen som sagt knivar är förbrukningsvara i min värld.

Har svårt att tro att dessa knivar inte skulle funka att ta lede FI av daga också om det behövs även om det säkert finns mera ändamålsenliga modeller för det, men det var ju inte riktigt vad det gällde i frågan.

Visst har några "fina" knivar också både customgjorda och kvalitetsmärken men dessa har jag aldrig med mig då jag inte vill förlora dem till Neptun eller på annat sätt haverera dem, och många är de knivar som passerat mina händer under åren ;-)

Så slutklämmen blir köp några sådana och se dem som förbrukningsvara om nu inte förrådet ger Dig en vilket ju låter rimligt om Du är med i deras verksamhet.

Edited by Kustbo

Bra knivar behöver inte innebära dyra knivar. Mora 2k är en rätt billig historia (finns för typ 120 pix) och ger enligt mig bra värde för pengarna. Gummerat grepp, rostskyddet är bra och den ser inte konstig ut på en svensk soldat. Billig och bra, en kniv jag själv använde som scoutledare men kanske inte den jag skulle vilja använda i det militära (bladet är i min mening för klent och skärpan är...sådär).

Vilken kniv jag än bär kompletterar jag med en wenger som må vara dyrare än 25 spänn men som erbjuder fler verktyg än en bruksmora, kan bäras inuti en ficka och dessutom fungerar ypperligt som en julklapp från fader/moder till sonen som börjar bli vuxen. Faktum är att just wengers rangers har blivit min standardpresent till polare som förlovar sig, rycker in, åker 'iväg' och så vidare. Lysande!

Förbannad bra pryttel som tack vare det schweiziska korset fungerar bättre än diverse Spydercos, KA-BARs och andra "taktiska" fällknivar. Låset är också ett av de smartaste jag sett.

Edited by 903Lew

Argh! Mora 2000! Min gamla ärkefiende!

En kniv som bärs till uniform/stridsutrustning/annan vardagssituation i skogen ska tåla stjärnklyvning, lått bändande och ska kunna skära igenom ett paket kallt smör. Mora 2k klarar ingendera (det mest spektakulära jag sett är ett exemplar där handtaget klyvts i två över bladet vid stjärnklyvning).

Och visst, en fällkniv som reserv är sällan fel, men ungdomarna har en förmåga att vara trötta, kalla och komiga - då är varje operation som går utöver "Greppa - skär" ett eget övningsmoment.

//Ormtunga

En slitkniv är aldrig fel, men att använda 2k som det är bara fel, under min ungdomstid såg jag halva plutonen (om åtta pers, men ändå) förstöra sina superspörschalninjamoraknivar (100 spänn styck) medan min 35-spännskniv från Jula höll i fyra år.

Sedan vill jag citera de dåtida ungdomarnas husgud, Fk N: "Jag har en F1, men jag skulle aldrig köpa en själv, den här fick jag av föreningen". Och den mannen kunde bygga ett stockhus med gammal träskaftad Mora. Det handlar inte om vilken sorts kniv du har, det handlar om hur du använder den.* Gå till Clas Ohlson/Jula/motsv och köp upp dig på två knivar om trettio spänn vardera, sedan PMar du mig när de gått sönder så berättar jag vad du gjorde fel.

/Ormtunga

*INGEN kniv tycker om att användas som konservöppnare eller hävstång under välta valpar

Menade förstås inte att jag skulle använda 2k som slitkniv. Utan isådana fal en kniv för under hundralappen, likt den bilden jag la upp. :baskerHV:

Billiga morakniva motsv måste man ju köpa nya hela tiden.

Lagom kul när man är i skogen och man inte kan skära smör med kniven. 8-/

En fällkniv som fungerat bra för mig är denna. My link .

Den stora modellen med ett skärpstål.

Sen så är ju ett diamantbryne inte helt fel att ha heller.

Framför allt inte om man köper kniven som jag länkat till då den bör omprofileras. (Det tar tid med ett diamantbryne).

"Ju mindre kniv ju större jägare"

Kan så vara. Ju + desto, inte ju + ju, ju + ju hörde jag aldrig förr i tiden.

Tyvärr fattar jag inte ett skit, beskriv vad du menar på ett språk för puckon. :Malaj:

Man skriver oftast "ju mindre kniv desto större jägare". Två handlingar står i en relation till varandra. Ju-satsen anger förutsättningen och desto-satsen resultatet. Ju - ju är en "vardagligare" variant av ju - desto.

/Svensklärare

Källa: Vetenskapasradion Språket - Lars-Gunnar Andersson

Ok.

Passa dig för de egenproducerade knivarna på jula, biltema mm. De har ofta inget bra stål och blir slöa snabbt. Vill du ha en "häftig" kniv måste du betala för det för att inte stålkvaliten ska vara kass. Du kan ju också försöka hitta något bra och billigt på ngn auktionssajt.

Ta i knivarna innan du köper. På jula finns det en som är billig men som är omöjlig att slipa och som böjs utan någon som helst ansträngning.

Antingen köper du frosts, mora of sweden, eller hultafors knivar, de håller mkt bra kvallite för en marginell kostnad.

Välj en i kolstål. Den rostar, blir slö relativt snabt, men å andra sidan är den enkel att skärpa och slipa. Det gör att du lär dig vårdanpch ta hand om en kniv vilket är skönt att kunna den dagen du vill lägga mer krut på nästa...

Kolla på hultafors sortiment. De har fått flera olika modeller på marknaden de senaste åren, och jag tror deras grova kniv kan göra sig bra mot gran. Den har lite mer tyngd så det går lättare att hugga med den.

"Ju mindre kniv ju större jägare"

Kan så vara. Ju + desto, inte ju + ju, ju + ju hörde jag aldrig förr i tiden.

Tyvärr fattar jag inte ett skit, beskriv vad du menar på ett språk för puckon. :Malaj:

Man skriver oftast "ju mindre kniv desto större jägare". Två handlingar står i en relation till varandra. Ju-satsen anger förutsättningen och desto-satsen resultatet. Ju - ju är en "vardagligare" variant av ju - desto.

/Svensklärare

Källa: Vetenskapasradion Språket - Lars-Gunnar Andersson

Usch så invecklat och överdrivet, när du ska börja med att visa källa osv så kan du göra det när man skriver så folk inte förstår. Så som jag skrev förstår ju vilken svensk som gått grundskolan. ,O Men jag ska försöka och skriva på 100% korrekt svenska, men jag lovar inget.

Edited by Dippo

Vet någon vart man kan inhandla en Mora 860mg "clipper" (tror det var så), eller mora 440 scout?? men iaf det är viktigt att den är grön och svart eller dylikt, för våran verksamhet tillåter inte färgglada knivar. :baskerHV:

Mora 860mg har utgått har jag läst på ett gäng forum. Så då är sista chansen blocket.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=480466 Länk där du har info om ersättaren till Mora 860mg, dock är slidan till den "nya" inte så passande.

Edited by Dippo