Jump to content

Citationstecken eller pratminus

lampros

Recommended Posts

Någon här som läser svenska deckare? Stieg Larsson, Marklund...?

I så fall undrar jag, hur skriver de repliker? Är det:

"Vad säger du?"

"Vi måste spana hårdare."

... eller:

- Fan är lös.

- Vad då? Vad säger du?

Dvs, kör man citationstecken eller talstreck?

Jag vet att detta bara är en konvention, anglosaxisk stil versus svensk, och att inget förlag refuserar en bara för att man kör pratminus. Men det är bra att känna till vad standarden är idag. Själv läser jag ju inga svenska deckare, därför frågan.

Kollade i lite Stig, Läckberg och Guillou. Även i lite andra svenska böcker liggande hemma och det vanligaste

är att använda citationstecken, tror inte jag sett talstreck i det sista mer än i barnböcker. Skulle säga att båda

egentligen är två korrekta sätt, men vanligast är cititationstecken.

Hur skriver svenska deckarförfattare?

Generellt sett skriver svenska deckarförfattare tämligen usel litteratur med stereotypa karaktärer, fantasilös intrig, haltande dialog och ständigt med taffliga aspirationer på att vara samhällskritisk. :/

Under min skoltid förekom inte citationstecken vid nedtecknande av dialog mellan två eller flera personer. Vi fick lära oss talstreck. Framförallt förekom inte ordet pratminus... För att göra livet riktigt surt så skiljer längden på bindestreck, talstreck och tankstreck. I de flesta välgjorda fonter finns alla tre typerna, och program avsedda att typografera text som indesign och quarkxpress stödjer alla tre. Vidare så stöds även, om det finns i fonten, så kallade typografiska citationstecken. Dessa skiljer sig utseendemässigt från de tum-tecken som många program felaktigt använder istället. Eftersom jag aldrig använder MS Word för att göra riktiga jobb så vet jag inte om det går att mångla in divis och citationstecken även där. Går med säkerhet inte att göra korrekta typografiska indrag.

/Martin

Varför frågar du specifikt om deckare? Samma sak borde gälla även för annan skönlitteratur.

Jag tänkte jag skulle skriva en deckare. Visst, jag hade kunnat frågat annorlunda/mer generellt, men jag har fått det svar jag ville ha så tack alla.

Jag misstänkte att tankestrecket var på väg ut.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...