Jump to content

Fältsjukhus

Recommended Posts

Det finns flera olika nivåer på fältsjuhus, de jag har varit medvetna om har varit indelade i olika "level".

Alltså Level 1 -> Level 4. Där level 1 är en "enklare" sjukvårdsmottagning och level 4:a är typ KI.

Idag fick jag plötsligt höra om amerikanska fältsjukhus som är "class b".

Vet någon om detta är att likställa med Level 2, eller om det är en helt egen skala?

Om det nu är en egen skala, vad betyder då "class / classified b"?

Well...... Class B ar vanligen i det civila ett "dag" sjukhus med sedation capabilities. Men stateside sa har manga militära sjukhus stängt eller blivit Super clinics (Class B standard) efter BRAC. Men som ett USA fältsjukhus standard!??? har du någon mer information ?

/A

Well...... Class B ar vanligen i det civila ett "dag" sjukhus med sedation capabilities. Men stateside sa har manga militära sjukhus stängt eller blivit Super clinics (Class B standard) efter BRAC. Men som ett USA fältsjukhus standard!??? har du någon mer information ?

/A

Tackar,

Ja tidigare idag fick jag mera information, det visade sig vara ett pakistanskt regementssjukhus som de (USMC) använder sig av. Vilket som tredjehandsinformation hos mig lät som något helt annat.

Så det där med dagsjukhus stämmer väl överens med bilden av det sjukhuset. De skall enligt uppgift ha:

surgeon, physician, radiologist, anaesthesiologist and a laboratory, så står det i mina anteckningar så det verkar ju stämma...

De skall dessutom kunna stabilisera patienterna tillräckligt för att lyfta ut dem till havet med HKP.