Arny Posted April 19, 2003 Report Posted April 19, 2003 Läste i Skövde Nyheter 16/4 på sidan 3 att ett antal värnpliktiga hoppat av sin militärtjänstgöring på grund av kränkande behandling från befälen. De hade bland annat blivit kallade luder och kukaktiga. Nu riskerar de 2 års fängelse enligt SN. Stämmer det tidningen skriver eller är allt överdrivet? Att hoppa av efter två veckor för att ha blivit kallad luder tycker jag är lite dåligt men har svårt att bilda mig en egentlig uppfattning då jag inte vet bakgrunden utan bara det jag läst i tidningen. Är detta något man ska förvänta sig när man rycker in och är P4 Kvarn känt för att ha den här typen av befäl? Ska nämligen rycka in där i januari för att utbilda mig till Kvartermästare (MA600). Quote
softfeel Posted April 19, 2003 Report Posted April 19, 2003 Den andra lokaltidningen har skrivit samma sak. Befälen hade kallat plutonen/kompaniet för luder och lite till saker. Det är inte kul att bli kallad för kukaktig men inte så farligt att man hoppar av. Soldater tränas för att döda och dödas i strid. Tål man inte lite grova ord från befälen så ska man fundera på vad f*n man gör där. Man undrar om de gick på privatskola under högstadiet, eller vad? Jag menar att sådant är vardagsmat där. Självklart borde vi leva i en värld där alla är snälla mot varann osv. men tills dess bör man inte vara för känslig. Att befäl skriker åt dig händer nog på varenda regemente, ordvalet beror på vem det är som är befäl. Jag tror inte att detta gäller bara P4. Välkommen till P4 , du vet väl att Skövde har Sveriges vackraste (och lösaktigaste) kvinnor. Quote
Arny Posted April 19, 2003 Author Report Posted April 19, 2003 (edited) Det där om kvinnorna har jag inte märkt. Har gått Volvogymnasiet och bott i Skultorp utanför Skövde i snart tre år nu men den som väntar på nått gott... Edited April 19, 2003 by Arny Quote
softfeel Posted April 19, 2003 Report Posted April 19, 2003 (edited) Det där om kvinnorna har jag inte märkt. Har gått Volvogymnasiet och bott i Skultorp utanför Skövde i snart tre år nu men den som väntar på nått gott... Jag fick för mig att du bodde lite längre bort och vill ge dig motivationshöjande info. Edit. Borde listat ut det med tanke på att du hade läst lokalblaskan. Edited April 19, 2003 by softfeel Quote
Arny Posted April 19, 2003 Author Report Posted April 19, 2003 Jag fick för mig att du bodde lite längre bort och vill ge dig motivationshöjande info. Egentligen bor jag söder om Falköping men det är för långt att åka till skolan därifrån. Antar att du gör lumpen på P4 just nu? Quote
nahoj84 Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Man ska ju komma ihåg att tidningarna aldrig ger hela bilden av någontings speciellt inte lokalblaskor. Kan tänka mig att det låter bättre att ställa FM i dåligt dager än värnpliktiga. Jag undrar vad de gjort för att bli kallade luder och kukaktiga. Kan det ligga fog bakom orden? Quote
JTS Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Soldaterna ljög sig blåa! De har aldrig blivit kallade för något sådant. det var bara en lögn som dom drog för att klara sitt skinn när de hotades av fängelse för totalvägran. Dom låg inne i två till tre dagar, sen stack dom. När dom förstod att dom inte skulle komma undan så lätt så snyftade dom ihop en historia om att dom hade blivit omäskligt behandlade och annat skit. de hade namngett officerare, varav minst en befann sig på annan plats under tiden som dom skulle ha utsatt soldaterna för detta "helvete". Det var en rättegång nu iveckan, och allt pekar på att de döms till fängelse. Quote
emcom Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Soldaterna ljög sig blåa! De har aldrig blivit kallade för något sådant. det var bara en lögn som dom drog för att klara sitt skinn när de hotades av fängelse för totalvägran. Dom låg inne i två till tre dagar, sen stack dom. När dom förstod att dom inte skulle komma undan så lätt så snyftade dom ihop en historia om att dom hade blivit omäskligt behandlade och annat skit. de hade namngett officerare, varav minst en befann sig på annan plats under tiden som dom skulle ha utsatt soldaterna för detta "helvete". Det var en rättegång nu iveckan, och allt pekar på att de döms till fängelse. Skulle gärna vilja ha en källa till detta, ligger själv inne i skövde just nu och har jobbat rätt mycket med dom som nu ligger på Kvarn och jag har hört rätt mycket jävligt märkliga rykten. Så om det här bara är ännu ett föreslår jag att du inte tar upp dom här! Quote
JTS Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Soldaterna ljög sig blåa! De har aldrig blivit kallade för något sådant. det var bara en lögn som dom drog för att klara sitt skinn när de hotades av fängelse för totalvägran. Dom låg inne i två till tre dagar, sen stack dom. När dom förstod att dom inte skulle komma undan så lätt så snyftade dom ihop en historia om att dom hade blivit omäskligt behandlade och annat skit. de hade namngett officerare, varav minst en befann sig på annan plats under tiden som dom skulle ha utsatt soldaterna för detta "helvete". Det var en rättegång nu iveckan, och allt pekar på att de döms till fängelse. Skulle gärna vilja ha en källa till detta, ligger själv inne i skövde just nu och har jobbat rätt mycket med dom som nu ligger på Kvarn och jag har hört rätt mycket jävligt märkliga rykten. Så om det här bara är ännu ett föreslår jag att du inte tar upp dom här! Inget rykte, känner personligen en av officerarna som var namngivna och på rättegången. Hans/Hennes man är oviktigt. Quote
emcom Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Ok, bra. Bara så vi inte fortsätter den ryktesspridning som varit igång ett tag nu..... Quote
JTS Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Yes! Se ryktet som avslutat och sanningen som upprättad! Quote
Malaj Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Vad vi har sett hittills är tidningarnas uppgifter. Och sedan båda parternas uppgifter... Jag föredrar att vänta på rättens dom. \ Quote
nahoj84 Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Ska det hållas en rättegång i detta ärende?? Vart och när i så fall? Sen skulle jag vilja att någon som VET, kan säga om det var i Skövde eller på Kvarn som händelserna ska ha ägt rum. Quote
NordicFear Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 ska bli intressant att veta hur det går för dom "stackars" liven.....dom får det nog inte lättare i fängelset än på P4... på P4 har du iaf en större chans att göra något åt situtationen än vad du har på ett fängelse... Quote
Malaj Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Ska det hållas en rättegång i detta ärende?? Det får vi väl hoppas, eftersom de tydligen riskerar att få krypa in. \ Quote
Arny Posted April 20, 2003 Author Report Posted April 20, 2003 Ska det hållas en rättegång i detta ärende?? Vart och när i så fall? Sen skulle jag vilja att någon som VET, kan säga om det var i Skövde eller på Kvarn som händelserna ska ha ägt rum. Kvarn enligt Skövde Nyheter Quote
JTS Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Rättegången hölls nu i veckan i Skövde tingsrätt. Quote
nahoj84 Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Ska det hållas en rättegång i detta ärende?? Vart och när i så fall? Sen skulle jag vilja att någon som VET, kan säga om det var i Skövde eller på Kvarn som händelserna ska ha ägt rum. Kvarn enligt Skövde Nyheter Hehehe då får man se upp då... Nu är jag ju ingen jävla kärring. Ursäkta språket... som förvinner pga att något höjer rösten. Quote
nahoj84 Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Rättegången hölls nu i veckan i Skövde tingsrätt. Det var synd. Jag gillar att gå på rättegångar. Den hade ju varot extra rolig och intressant att gå på. Men hoppas INTE att det kommer fler Quote
JTS Posted April 29, 2003 Report Posted April 29, 2003 Pojkarna fick två veckors fängelse idag. HOOYAA!!!!!! Quote
granQ Posted April 29, 2003 Report Posted April 29, 2003 inte mer? Jag menar bara att man att man totalvägrar borde ge minst 3 månader som grundutbildningen är på. Men sen ljuga ihop om officera och skit.. det är fan allvarligt. Lite dagsstraff på 3 mån fängelse.. 2 veckor är ju fan inget och dom kommer säkert vara glada.. Hoppas deras namn skrivs med fettext i brottsregistret. Quote
Bad Karma Posted April 29, 2003 Report Posted April 29, 2003 det är väl inte längden som spelar nån roll utan att det blev en fällande dom för asen. det kommer följa dom hela deras liv. hoppas jag. Man förstör fan inte karriären för oskyldiga befäl. o biffarna på fängelset hinner nog med en hel del asspumping på två veckor. Quote
Arny Posted May 1, 2003 Author Report Posted May 1, 2003 Tycker att två veckor är väldigt lite. Känner inte hela historien men tycker att det borde ha gått att lösa på ett smidigare sätt än rättegång. Om de nu inte trivdes vore det väl bättre att sluta. Försvaret behöver inte folk som är så känsliga. Man kan undra hur de skulle klara sig i en krissituation då de verkar pissa ner sig så fort nån höjer rösten. Quote
Recommended Posts