Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Signalmedalj

Guest Gnist

Recommended Posts

Guest Gnist
Posted

Hej,

Vad gäller för bärande av flottans signalmedalj (för skicklighet i signalering)?

Kan/får den bäras till m/87?

Har letat efter info men misslyckats och hoppas på kunnig hjälp här.

Posted

Alla de märken, skyttemedaljer, etc som Försvarsmakten själva har instiftat ska så vitt jag förstår också vara bärbara till m/87. Däremot bärs inte märken och medaljer (eller släpspännen) tillsammans.

Exakt vilka utmärkelser som är bärbara styrs inte upp i UniBest 2009. Men tidigare har man fått bära denna typ av utmärkelser, och jag har svårt att se att man skulle ändra på det.

Guest Gnist
Posted

Tackar för svar. Trodde nog att det var ok men alla jag sett som haft medalj till m/87 har haft med en liten "vimpel" på och till min finns det inte och heller inget släpspänne.

• 1 year later...
Posted
HydrM - marinens medalj för hydrofonlyssning
:banana

Nån som har bild på den?

Alla marinens respektive KA:s och flottans duglighetsmedaljer ser likadana ut på framsidan

Men har olika text på baksidan, exempelvis "för skicklighet i skjutning med kanon"

eller "för skicklighet i hydrofonlyssning"

Undantaget är marinens medalj för prisskjutning med ehv. Den ser likadan ut som arméns men är något mindre i diameter.

Här en bild på KA:s duglighetsmedalj, baksidan kunde inte skanner fokusera ordentligt, men där står "för skicklighet i skjutning med kanon"

KAduglighetsmedalj.jpg

KAskicklighetbaksida.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...