Jump to content

Problem med två hårddiskar i rad

LeadHead

Recommended Posts

Då var det dags igen...

Skaffade mig nyligen ytterligare en extern hårddisk för att ytterligare förbättra backupen. Jag gillar att ha ett gäng diskar som jag roterar mellan hemma, någon annan näraliggande förvaringsplats (källarförråd, arbetsplats) samt hemma hos föräldrarna. Det blev en 1 TB WD Elements, som påpassligt nog var någon sorts kampanjvara på Media Markt.

Väl hemkommen satte jag igång med min standardrutin, dvs. började kryptera hela partitionen med TrueCrypt. Det känns helt enkelt bättre att kryptera rubbet när man sprider diskarna "vind för våg". 18 timmar (en natt och en lååång dag) senare, precis mot slutet av processen fick jag upp något felmeddelande om att programmet inte kunde läsa/skriva disken, att det eventuellt kunde vara något kabelfel, samt att det var ett system/hårdvarufel och inget som skulle bugrapporteras till TrueCrypt-utvecklarna.

Jag svor och provade att formatera disken "standard" (NTFS, ej snabb) i Windows (XP32 SP3). Några timmar senare, mot slutet av processen, "Formateringen kunde inte slutföras" (motsv.).

Jag svor igen och pluggade in disken i min netbook (Asus EEE 901) för att testa så att det inte var min stationära dator som jävlades. Samma resultat.

Idag bytte jag disken på Media Markt (efter visst gnäll över att jag redan hade hunnit återvinna kartongen). Testade den här gången att först formatera den standard i Windows via netbooken. Samma problem som med den förra disken. Så nu sitter jag här med en plastig "brevpress" och undrar om reklamationsfolket på Media Markt kommer att tro mig när jag kommer in med den andra disken...

Jag menar, hur sannolikt är det? Kan jag ha gjort något galet och i så fall vad?

Och ja, jag fick en ny inplastad disk (de tog dock kartongen för att skicka tillbaka den gamla) med ny AC/DC-adapter och USB-kabel.

Och ja, jag fick en ny inplastad disk (de tog dock kartongen för att skicka tillbaka den gamla) med ny AC/DC-adapter och USB-kabel.

Dom kan ha fel på hela serien.

Kolla hos WD ifall dom har någon form av testmjukvara ifall du vill förekomma media markt's personal.

garantin gäller oavsett.

Är den ny ur kartong så skall det inte vara fel på den. Speciellt inte ifall man använder windows mot disken.

Är det fel så skulle inte jag lita på den alls. Även om kanske en lågnivå formattering skulle få felet att "försvinna" dvs att disken inser det själv och mappar om den skadade sektionen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...