bushman Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 (edited) Bara en fråga till FU dahlberg: risken för att man slipper köra sprinter på NL 03 är den lika med NOLL? eller kan jag hoppas på något annat fordon? Skall ju in som bilfö/ord. och efter allt som jag har hört om splinter cellen så börjar man ju undra lite. har någon på T2 eller P4 vart och testat sprintern i sandgroparna som finns på skövde skjutfält? att ni har kört fast dem på div. strv-spår utgår jag ifrån, där har jag själv suttit fast med 11-bilar och 245:or. Och sand kanske NL 03 kommer att råka ut för...... Edited April 21, 2003 by bushman Quote
Fu Dahlberg Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 (edited) var på T2 i höstas, och då hadde Det tillförts en del mer sprintrar... så chansen är STOR! Det är väl egentligen inget fel på sprintern om man skall köra på vanlig väg eller grusväg... Klämde man på Alla trängväxlar och 4WD som fanns tog den sig fram bra på stridsvagnspåren också... Men vidare stabil var den inte.. Vi testade dom på halkbana... Jag var personligen uppe på två hjul och vägde... Lite A-klass syndrom. Det är mest alla småsaker som man irriterar sig på som ofta schabblar. Men PLUS med bilen: + Cd-spelare ;) + Diselvärmaren, Mums för frysna soldater + Bekväm att köra + Jäkligt enkel att backa och vända med. Sååå det var det... Edited April 21, 2003 by Fu Dahlberg Quote
Forumsledning henke Posted April 21, 2003 Forumsledning Report Posted April 21, 2003 Var inte så orolig Bushman. Sprintern är en bekväm och skön bil att snurra runt på grusvägar och övningsfält med. Du lastar med lätthet ALLT du vill ha med och lite till. Du har cd-spelare, "automatlåda", bra terrängframkomlighet för att vara en skåpbil, AC, timerstyrd dieselvärmare så du slipper huttra på morgonstundens första tur och bra sikt. Det vi klagar på är dess funktion i fredbevarande tjänst där det är långt till underhållet och allt måste funka för att lösa UPPGIFTEN 24 timmar om dygnet, 365,25 dagar om året. Vi retar oss på klantiga lösningar för den stridande och fredsbevarande enheten. Som fredsfordon i främst underhållstjänst i trygga Sverige med all kringservice, vägnät, tvätthallar, säkerhetsföreskrifter, inga krav på konstant samband på flera krypterade RA180 kanaler, etc är den nästan helt felfri och snudd på superb. Kan tänka mig att packgrupperrna aldrig sett ett bättre lämpat fordon för att köra ut ammo, mål-mtrl och cantiner till soldaterna i fält. Men på Balkan gör den sig inte lika väl. Quote
BJK Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Var inte så orolig Bushman.Sprintern är en bekväm och skön bil att snurra runt på grusvägar och övningsfält med. Du lastar med lätthet ALLT du vill ha med och lite till. Du har cd-spelare, "automatlåda", bra terrängframkomlighet för att vara en skåpbil, AC, timerstyrd dieselvärmare så du slipper huttra på morgonstundens första tur och bra sikt. Det vi klagar på är dess funktion i fredbevarande tjänst där det är långt till underhållet och allt måste funka för att lösa UPPGIFTEN 24 timmar om dygnet, 365,25 dagar om året. Vi retar oss på klantiga lösningar för den stridande och fredsbevarande enheten. Som fredsfordon i främst underhållstjänst i trygga Sverige med all kringservice, vägnät, tvätthallar, säkerhetsföreskrifter, inga krav på konstant samband på flera krypterade RA180 kanaler, etc är den nästan helt felfri och snudd på superb. Kan tänka mig att packgrupperrna aldrig sett ett bättre lämpat fordon för att köra ut ammo, mål-mtrl och cantiner till soldaterna i fält. Men på Balkan gör den sig inte lika väl. Tycker fordonet du sitter på i minnesboken är MYCKET bättre.....!!!! :P Quote
Vakten_F4 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 >>Henke Du har väldigt rätt, förutom att Sprintern inte ens funkar bra här hemma i okrig. Vi var på en veckolång övning med ~150 mil x 8 st. Sprinter Det var mer än ett fordonsfel kan jag säga... Quote
Fu Dahlberg Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 >>Henke Du har väldigt rätt, förutom att Sprintern inte ens funkar bra här hemma i okrig. Vi var på en veckolång övning med ~150 mil x 8 st. Sprinter Det var mer än ett fordonsfel kan jag säga... Tror iofs vi inte hadde ett enda motorfel under våra 10 mån... Bilarna var aldrig inne på reparation, däremot REMO för stolfästena bak.... Quote
Pingo Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Lägger man ihop alla synpunkter ser man att alla tycker lika. De problem som finns är oftast på grund av saker som FMV ville ha. Det hade med andra ord gått att få en mycket bättre bil genom att kryssa i beställningsfomuläret annorlunda. Har ett litet förslag till de goa gubbarna på FMV. Fråga den tilltänkta brukaren om eventuella önskemål och hur utrustningen skall användas till !!!! Gjorde man..men tydligen var de inte läskunniga eller så fattade inte hur man skulle göra de modifieringar mm som FMV ville ha. Enl en släkting till mig som är YOFF så skall Sprintern bara vara en temporär lösning. Om detta är sant...han brukar inte ljuga...så kan man bara hoppas att ersättaren är billigare men betydligt bättre. OT:Han och hans arbetskamrater kalla bilen för "Lille-Skrutt" Quote
Vakten_F4 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 >>Henke Du har väldigt rätt, förutom att Sprintern inte ens funkar bra här hemma i okrig. Vi var på en veckolång övning med ~150 mil x 8 st. Sprinter Det var mer än ett fordonsfel kan jag säga... Tror iofs vi inte hadde ett enda motorfel under våra 10 mån... Bilarna var aldrig inne på reparation, däremot REMO för stolfästena bak.... Var glad för det!! Vi hade de bara under GSU:n och endast en vecka skarpt som tur är... SKulle varit skönt med AC på sommaren dock... Quote
106 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 text Tycker fordonet du sitter på i minnesboken är MYCKET bättre.....!!!! :P Vilket fordon är det? Jag har inte fått boken än. Tror vi får den på återträffen, som vi inte heller hört någonting om. Quote
106 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 SKulle varit skönt med AC på sommaren dock... ...så länge man sitter fram. Men då går det bra att öppna fönstret också. Bak är det ett helvete, alla rutor gör att det är som att sitta i ett växthus och det finns inga fönster att öppna (takluckan har ingen större effekt). ACn är helt klart underdimensionerad med tanke på fordonets volym. Det blir lite bättre i pick-upen men det är fortfarande kass. Quote
Vakten_F4 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 SKulle varit skönt med AC på sommaren dock... ...så länge man sitter fram. Men då går det bra att öppna fönstret också. Bak är det ett helvete, alla rutor gör att det är som att sitta i ett växthus och det finns inga fönster att öppna (takluckan har ingen större effekt). ACn är helt klart underdimensionerad med tanke på fordonets volym. Det blir lite bättre i pick-upen men det är fortfarande kass. Som fordonsförare satt jag oftast fram! Men vi använde bara sprinter-bussarna på våren och då räckte den till. Kanske var bättre med en VW-buss med knulltejp under sommaren då. Quote
bushman Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 Nu var det så att jag lite förtäckt undrade över splinter cellens framkomlighet i sand, pga ett troligt missions område för NL 03. Att FM ibland gör tvivelaktiga inköp är mer regel än undantag, och som ni beskriver den, gör den sig säkert bra på kasern och under transport på landsväg. den får ju köras fortare än 55km/h en sak kan jag säja i allafall, den verkar bättre än den toyota corola, som vi fick ut under vårt repmöte 94, iofs direkt ifrån fabrik men den var väl inte riktigt anpassad till fälttjänst hos ett p-trosskomp. Kan säja att den tekn. officeren som tog emot bilen efter tre veckor i skåne, undrade om vi hade kört folkrace med bilen. Lite ur skadelistan: massor med lackskador, intryckt grenrör och sönderslagna framlyktor. Det roliga var att på denna övn. hade det satsat på att hyra in fyrhjulsdrivna fordon, så att det skulle finnas lite terrängframkomlighet. vi skulle på åtminstone ett av dessa, tror det var en nissan king cab pickup, men den försvann. vi hittade den när vi kom tillbaks till skövde, utrustad med blå-gul skylt och adjutantden från vårt gu-komp. Han förstod inte alls vad denna vackra skapelse, skulle ut i fält och göra. Quote
BJK Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 Nu var det så att jag lite förtäckt undrade över splinter cellens framkomlighet i sand, pga ett troligt missions område för NL 03. Att FM ibland gör tvivelaktiga inköp är mer regel än undantag, och som ni beskriver den, gör den sig säkert bra på kasern och under transport på landsväg. den får ju köras fortare än 55km/h en sak kan jag säja i allafall, den verkar bättre än den toyota corola, som vi fick ut under vårt repmöte 94, iofs direkt ifrån fabrik men den var väl inte riktigt anpassad till fälttjänst hos ett p-trosskomp. Kan säja att den tekn. officeren som tog emot bilen efter tre veckor i skåne, undrade om vi hade kört folkrace med bilen. Lite ur skadelistan: massor med lackskador, intryckt grenrör och sönderslagna framlyktor. Det roliga var att på denna övn. hade det satsat på att hyra in fyrhjulsdrivna fordon, så att det skulle finnas lite terrängframkomlighet. vi skulle på åtminstone ett av dessa, tror det var en nissan king cab pickup, men den försvann. vi hittade den när vi kom tillbaks till skövde, utrustad med blå-gul skylt och adjutantden från vårt gu-komp. Han förstod inte alls vad denna vackra skapelse, skulle ut i fält och göra. Undvik grusgropar så blir det bra! Quote
JohanS Posted May 7, 2003 Report Posted May 7, 2003 Min erfarenhet av sprintern är sådär, jag har iofs bara erfarenhet av civilt användande. Jag fick en splirrans ny kort Sprinter 218 hösten 2000 när jag jobbade på DHL. Det är som sagt jävligt bekväm att sitta och jobba i när man kör på torra fina vägar men när vintern kommer och snön faller så är det inte längre lika roligt. Som jag såg det så var det den halvautomatiska växellådan som var problemet, jag vet att vid något tillfälle så la växellådan bara av och man kunde bara få upp den i 30 kmh. På snöiga underlag så var det nästan kört, den minsta backe uppför kunde vara stora problem och jag körde fast den ett antal gånger i bara 1 dm tjockt snötäcke. Mvh Johan Quote
Recommended Posts