Jump to content

Tvätt/Skötselråd

Pluton24

Recommended Posts

Har hittat på ett loppis en av Kronanas gröna rockar. Den har stora knappar och ett foder som går att ta loss. Förmodligen har den två stora fickor fram också.

Dock skulle jag vilja tvätta den innan jag har den på mig. Dels av hygeniska syften och att det alltid kan vara bra att tvätta en sådan grej. Dock undrar jag vad man skall tvätta den i? 30 grader eller?

Och fodret behövs nog också en tvätt.

Kom med tvättips så att jag kan känna mig säker.

Sedan kan man ju ställa andra frågor om diverse utrustning som man vill rengöra.

Har hört att man ska undvika sköljmedel när man träffar byxor,jackor och liknande.

annars borde det bara vara att slänga in i maskin, min m/90 tvättade jag i 30 grader, sen är det skillnad på något som är 50år gammalt också, pröva 60 grader

Tröja M/87 bör man inte tvätta i 60 grader, snarare 30

Hjälmunderlag och värmetröja90 är också undantag, men jag tror det står tvättråd i dom. 40 grader brukar fungera prima på dom.

Värt att tillägga så FM slipper märka om massa M/87 tröjor, 190/95 blev plötsligt 160/55 osv :)

• 3 months later...

En fråga bara: Varför "rensar" man kläderna? Tvättråd och sådant. Grader och sådant är kvar? Är man räd att ryssarna ska höja temperaturen på tvättmaskinerne och få hela försvaret att jobba med att knäppa jackan medan dom börjar skjuta... Eller är det något annat?

En fråga bara: Varför "rensar" man kläderna? Tvättråd och sådant. Grader och sådant är kvar? Är man räd att ryssarna ska höja temperaturen på tvättmaskinerne och få hela försvaret att jobba med att knäppa jackan medan dom börjar skjuta... Eller är det något annat?

Man skär/klipper bort "tre kronor"-märket för att visa att plagget är avyttrat.

I början av 90-talet fick vi rådet att m/90 skulle tvättas med tvålfritt tvättmedel (jag vill minnas att det fanns ett som hette typ "G50" eller något sånt) och därefter torktumlas så varmt som möjligt för att spara på imprengeringen. Den varma/heta torktumlingen (åter-) startade på något magiskt sätt tygets "GoreTex-liknande" egenskaper.

@Rune Frunkh

Enligt Räk 90(Rätt klädd 90) från FMV, informationsbroschyren som delades ut i samband med uniformen, så gäller följande för uniform m/90.

Uniformen bör inte tvättas hemma, utan lämnas in för tvätt så att den tvättas i tvålfritt tvättmedel vid 60grader och torktumlas vid 140grader. Då behåller den flamhärdigheten och beständigheten mot väta.

SoldR Mtrl P 2003 anger samma siffror och tar även upp övriga persedlar på sid 17.

• 4 months later...

Nu ska man tvätta igen..... Nu är det M87 Tröjan som behöver en tvättning. Jag har för ett halvårsedan dragit över den med en klädrakapparat. Så att inga fiber stack ut. Nu vill jag ju tvätta den men jag är rädd att den blir likadan igen då med ett luddigt lager utanpå. Vad ska jag göra?

• 8 months later...

Tvättar tröjan mer sällan. Den luftas exakt lika bra.

Dock har den blivit så pass använd att själva randigheten eler mönstret på tröjan har blivit utsträckt. Kan jag göra något för att få tillbaka det? Tvätta lite varmare eller?