Jump to content

Gasmasker, skyddsmasker

Vamtiin

Recommended Posts

Tänkte att jag ska införskaffa mig en gasmask M/51, men då äldre gasmaskers filter ofta innehöll asbest måste jag fråga om filtret till denna mask gör det? Känns inte sådär jätteoptimalt att andas in det :P

Sen har en god vän till mig en gammal gasmask han köpte i Ungern, så fort jag lyckas lägga labbarna på en bild där så ska jag se om den kan identifieras här.

I övrigt kan väl tråden användas för allmänna frågor och identifieringar om gasmasker, hittade ingen tråd om det.

Tänkte att jag ska införskaffa mig en gasmask M/51, men då äldre gasmaskers filter ofta innehöll asbest måste jag fråga om filtret till denna mask gör det? Känns inte sådär jätteoptimalt att andas in det :P

Sen har en god vän till mig en gammal gasmask han köpte i Ungern, så fort jag lyckas lägga labbarna på en bild där så ska jag se om den kan identifieras här.

I övrigt kan väl tråden användas för allmänna frågor och identifieringar om gasmasker, hittade ingen tråd om det.

annan tråd

Finner frågan med nej besvarad, om det svaret nu stämmer...

Pinsamt att jag missade den tråden, som jag själv skrivit i :D

Nå, om det är rätt att det är aktivt kol, vilket låter ganska sannolikt men jag vill vara säker, så är det ju bra. Någon som vet säkert/vart man kan vända sig för att veta säkert? :)

Ska jag bara få fram en bild på den andra masken då.

• 1 month later...
Sag denna pa en kand auktionsite...

Vad for version ar detta av M90 skyddsmask? Saknar ju drickslangen!

en civil variant.

Dessutom har den mindre gänga avpassad för civila filter.

• 4 weeks later...