Vamtiin Posted June 2, 2010 Report Posted June 2, 2010 Tänkte att jag ska införskaffa mig en gasmask M/51, men då äldre gasmaskers filter ofta innehöll asbest måste jag fråga om filtret till denna mask gör det? Känns inte sådär jätteoptimalt att andas in det :P Sen har en god vän till mig en gammal gasmask han köpte i Ungern, så fort jag lyckas lägga labbarna på en bild där så ska jag se om den kan identifieras här. I övrigt kan väl tråden användas för allmänna frågor och identifieringar om gasmasker, hittade ingen tråd om det. Quote
Rickard N Posted June 2, 2010 Report Posted June 2, 2010 Tänkte att jag ska införskaffa mig en gasmask M/51, men då äldre gasmaskers filter ofta innehöll asbest måste jag fråga om filtret till denna mask gör det? Känns inte sådär jätteoptimalt att andas in det :P Sen har en god vän till mig en gammal gasmask han köpte i Ungern, så fort jag lyckas lägga labbarna på en bild där så ska jag se om den kan identifieras här. I övrigt kan väl tråden användas för allmänna frågor och identifieringar om gasmasker, hittade ingen tråd om det. annan tråd Finner frågan med nej besvarad, om det svaret nu stämmer... Quote
Vamtiin Posted June 2, 2010 Author Report Posted June 2, 2010 Pinsamt att jag missade den tråden, som jag själv skrivit i Nå, om det är rätt att det är aktivt kol, vilket låter ganska sannolikt men jag vill vara säker, så är det ju bra. Någon som vet säkert/vart man kan vända sig för att veta säkert? Ska jag bara få fram en bild på den andra masken då. Quote
coolhand Posted July 27, 2010 Report Posted July 27, 2010 Sag denna pa en kand auktionsite... Vad for version ar detta av M90 skyddsmask? Saknar ju drickslangen! Quote
eskil Posted July 27, 2010 Report Posted July 27, 2010 Sag denna pa en kand auktionsite... Vad for version ar detta av M90 skyddsmask? Saknar ju drickslangen! en civil variant. Dessutom har den mindre gänga avpassad för civila filter. Quote
Vamtiin Posted August 22, 2010 Author Report Posted August 22, 2010 Någon som sitter på en pdf/motsv som beskriver hur man plockar isär en gasmask 51? Quote
Recommended Posts