Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Fick ett länktips av en god vän:

Är det någon som vet mer om det här?

Är det hela en "skön" videorendering och lite text om utvecklingsmöjligheter för ett framtida vapensystem, eller ligger det mer konkreta och handfasta saker bakom det hela?

utan att veta något exakt så känns de mer som något påhitt. de finns driver med live videofilmer på även projekt som stannat i prototypstadiet. de känns helt enkelt som något som hör hemma i ett datorspel. de som fanns gav inte mycket att gå på.

Posted
Fick ett länktips av en god vän:

http://concern-agat.ru/index.php?option=co...199〈=en

Är det någon som vet mer om det här?

Är det hela en "skön" videorendering och lite text om utvecklingsmöjligheter för ett framtida vapensystem, eller ligger det mer konkreta och handfasta saker bakom det hela?

Bara jag som börja fundera på att det konceptet man försöker sälja är att gömma krigsmateriel bland "civil" utrustning och befolkning? En del konventioner lär jubla av glädje över detta... Tanken rent logistiskt är begåvad men är inte fel sätt att sälja in det på?

Posted

Intressant att man genom sin marknadsföring har en fiende som enbart har fordon som påminner om amerikanska fordon. Som om den lede fi bara är bundis med jänkarna.

Om man vill visa på ett vapenystem på detta sätt borde man kanske försöka göra fordon som varken påminner om öst, väst, upp, ner, in och ut mest för att inte skapa ett ramaskri från andra nationer.

Posted

Är det bara jag som får intrycket att det här är varje terrorists våta dröm? Lätt att transportera och lagra på ett dolt sätt, till synes lång räckvidd och bra verkan i målet?

Posted
Är det bara jag som får intrycket att det här är varje terrorists våta dröm? Lätt att transportera och lagra på ett dolt sätt, till synes lång räckvidd och bra verkan i målet?

även President Isnogood president på livstid i Långtbortistan som vill ha nya vapen trotts UN embargo. även krigsherrarna han stöder i granlandet är nog intresserad.

de känns som ett offensivt överraskningsvapen.

Posted (edited)

Har för mig att en av tankarna bakom sydafrikanernas Valkiri var just att få kamouflerat sitt vapensystem till en vanlig lastbil, så tanken på vapen som är lätta att gömma är inte helt ny. Sedan så dök fordonet upp under en tid då Sydafrika kom i rubrikerna för andra saker, så jag vet inte om det förekom någon debatt gällande om den kunde klassificeras som "vapen som ser ut som något annat", och vad det isf skulle ha inneburit rent juridiskt (en "vanlig" armélastbil är ju också ett stridsfordon).

Länk med bild (och info på franska), metallramen kan kläs i duk för att ytterligare försvåra identifiering:

http://www.armyrecognition.com/Afrique/Afr...description.htm

Edited by Båtskuffarn
Posted

Rätta mig om jag har fel, men borde inte en omärkt container full med robotar på en civil lastbil/tåg/båt strida mot fler konventioner än jag kan namnet på? Dels för att man (om jag minns rätt) måste märka ut även sina fordon på något sätt (om det så är blå/gul sticker) och dels för att det skulle bli total jävla free-for-all på alla containrar i hela stridsområdet.

Efter att ha gjort lite forskning visar det sig att i vilket fall containerskeppet på något sätt måste märkas för att inte vara svårartat krigsbrott (Haagkonventionen 1907). Haagkonventionen 1899 nämner i annexets första artikel att alla kombatanter måste vara så utmärkta och bära sina vapen öppet. Frågan är huruvida fyra robotar i en container aklssas som burna öppet eller inte. Jag vet att jag i vilket fall skulle tänka över mina karriärval om jag hamnade på ett dylikt förband...

Posted

Hela konceptet låter som ett fantastiskt sätt att gömma undan och sprida ut sina domedagsvapen på. Tänk er en variant med ICBM's istället. Sen sprider man ut containrarna över jordklotet, med manifest som garanterar att de hålls i rörelse hela tiden, gärna längst upp på de olika containerstaplarna. Sen när värdlandet behöver nyttja sin avskräckningspotential går ett kodat satelitmeddelande ut som aktiverar alla containrarna.. Måste vara billigare än att ha en handfull SSBN´s som måste servas och bemannas.

Eller tänk er en liten örloggsflagga på denna:

Colombo_Express_1.jpg

8500 TEU.. långt ifrån allt utrymme funkar för Club-K dock, men det går att placera tillräckligt många containers längst upp att man ska kunna skicka iväg hundratals robotar. För att hålla sig till internationella spelregler behöver man väl bara hissa örloggsflaggan samma minut som man bestämmer sig för att gå i krig?

(Som en liten fotnot så får HMS Malmö plats tvärs över skrovet på Colombo Express ovan.. :rockon: )

13.jpg

/E

Posted
8500 TEU.. långt ifrån allt utrymme funkar för Club-K dock, men det går att placera tillräckligt många containers längst upp att man ska kunna skicka iväg hundratals robotar. För att hålla sig till internationella spelregler behöver man väl bara hissa örloggsflaggan samma minut som man bestämmer sig för att gå i krig?

/E

Det är rådande praxis att tolka konventionerna så att det är först när man går i strid som korrekta insignier måste visas. Som prejudikat så friades Otto Skorzeny i en rättegång 1947 när han stod åtalad för att ha använt allierade uniformer i strid i samband med Ardenneroffensiven. Åtalet gick ut på att användandet skulle ha stått i strid med IV Haagkonventionens 23 artikel:

"Utöver de förbud, som uppställas genom särskilda överenskommelser, gäller att det är uttryckligen förbjudet: [...] f) att obehörigen använda parlamentärflagga, fiendens nationella flagga eller militära beteckningar och uniform ävensom Genévekonventionens igenkänningstecken"

Men det hela tolkades som att han inte "obehörigen" använde uniformerna, utan som en del av sin taktik. :)

Senare slogs det fast i Genevekonventionens Tilläggsprotokoll I, artikel 39 att:

"3. Ingenting i denna artikel eller i artikel 37, punkt l d) skall inverka på befintliga, allmänt erkända folkrättsliga regler, vilka är tillämpliga på spioneri eller på användning av flaggor i sjökriget."

Artikel 37 och 39 har innan dess listat och förbjudit just användandet av alla möjliga emblem, flaggor och uniformer, långt efter samma linjer som IV Haag.

Det hela är lite dubbeltydigt. :rockon:

IV Haag

I Tilläggsprotokollet

• 2 weeks later...
Posted
Hela konceptet låter som ett fantastiskt sätt att gömma undan och sprida ut sina domedagsvapen på. Tänk er en variant med ICBM's istället. Sen sprider man ut containrarna över jordklotet, med manifest som garanterar att de hålls i rörelse hela tiden, gärna längst upp på de olika containerstaplarna. Sen när värdlandet behöver nyttja sin avskräckningspotential går ett kodat satelitmeddelande ut som aktiverar alla containrarna.. Måste vara billigare än att ha en handfull SSBN´s som måste servas och bemannas.

Finns väl anledning att denna gav NATO skrämselhicka...

RT-23_ICBM_complex_in_Saint_Petersburg_museum.jpg

Med risk att missminna mig men det var väl så att detta var en av de vapengrupper som USA snabbast ville förhandla bort då de var destabilisernade eftersom man inte kunde ha koll på deras beredskap och framföraallt inte vart de fanns...

• 2 weeks later...
Posted

Finns väl anledning att [bild]

Med risk att missminna mig men det var väl så att detta var en av de vapengrupper som USA snabbast ville förhandla bort då de var destabilisernade eftersom man inte kunde ha koll på deras beredskap och framföraallt inte vart de fanns...

Säga vad man vill om Scalpel men det finns en anledning till varför B-2 har så pass avancerad radar för ett bombplan. Den anledningen heter SS-25 'Sickle'...

• 1 month later...
Posted (edited)

Yakschmash! Våra ryska vänner släpper nu mer 'fakta' kring Club K. Läses här.

Tydligen är åtminstone sjömålsroboten 'hypersonic' och sjukt tuff. Dessutom har de fipplat ihop en film där den sänker ett ondt imperialistiskt kapitalistiskt fientligt AEGIS-fartyg.

Edited by 903Lew
  • 2 weeks later...