Jump to content

Frukost eller lunch?

Länus

Recommended Posts

Var med i en diskussion häromdagen som handlade om vilket mål som var det viktigaste. Det mesta man läser pekar på att frukosten är viktigast, men är det verkligen så? Jag har försökt leta runt efter något som säger tvärtom, och det finns en del experter inom områden som rör kost som tycker annorlunda.

Jag säger inte att lunchen är viktigare, men jag kommer ihåg att jag i Idrott&Hälsa B fick lära mig att lunchen var viktigare, och att jag hade 3 lärare som alla trodde att lunchen hade större betydelse.

Är det någon här som tror sig veta, eller kanske kan påvisa att lunchen är viktigare?

Gärna källhänvisning.

Ni behöver inte försöka övertyga mig om att frukosten är viktigare, jag kan argumenten för det. Jag vill bara veta ifall det finns någon som har kunnat påvisa att det faktiskt kanske inte är så.

//Linus

Jag missar hellre frukosten än lunchen. Uppehållet mellan frukost och middag upplever jag som längre än uppehållet mellan middagen dagen före och lunch.

Dom dagar jag jobbar dagpass äter jag dock två frukostar. En runt 05:45, och nästa vid 9-tiden. :baskerKav:

Jag missar hellre frukosten än lunchen. Uppehållet mellan frukost och middag upplever jag som längre än uppehållet mellan middagen dagen före och lunch.

Dom dagar jag jobbar dagpass äter jag dock två frukostar. En runt 05:45, och nästa vid 9-tiden. :)

fattade inte ett smack av den där kassa meningsuppbyggnaden..nästan så man sitter o blir arg :baskerKav:

Du upplever den kanske längre för att den kanske är längre?

Exempel 1 där jag missar frukost:

Dag 1: Middag kl. 17:30

Dag 2: Lunch kl. 12:00

Vaken tid utan mat ~6 timmar.

Exempel 2 där jag missar lunch:

Frukost kl. 06:00

Middag kl. 17:30

Vaken tid mellan måltider ~11 timmar.

I exempel 1 är det längre faktisk tid mellan måltiderna, men jag sover del av tiden. Därför tycker jag det känns bättre än i exempel två.

Så din gissning var alltså fel, men kanske rätt tänkt? :baskerKav:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...