G.T Posted January 10, 2010 Report Share Posted January 10, 2010 Är 43 år i April och har länge funderat på att sysselsätta mig med nåt inom försvaret. Gjorde lumpen på I4/fo41 i Linköping. Det är ju ganska länge sen. Muckade 1988!!! Låg på beredskapsplutonen som Gruppchef. Har länge saknat det militära. Men eftersom jag är för gammal för och göra en "karriär" inom försvaret så undrar jag vad man kan göra för nåt annat ??? Är mycket ute i skogen. Fjällvandrat en hel del Bland annat Kungsleden, Sarek med rapadalen.Vindelfjällen........Blir nog en tur till fjällen snart igen. ...........Men saknar det som sagt det militära.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted January 10, 2010 Report Share Posted January 10, 2010 Hemvärnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.T Posted January 10, 2010 Author Report Share Posted January 10, 2010 Hemvärnet? Jo har funderat på Hemvärnet. Låter intressant. Särskilt nu när man håller på att införa nu matriel och modernsiserar en hel del. Har läst lite om Insatsplutonerna inom Hemvärnet. Låter också intressant. Är mycket villig att ställa upp med minst 60 tim per år. Men vet inte vad man har för krav när det rekryteras till dom plutonerna. Ska kontrollera det med Hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted January 10, 2010 Report Share Posted January 10, 2010 Om du är "fältvan", har hyfsad fysik, fortfarande känner att "ränderna sitter i" och är lite läraktig så tror jag inte att det skulle vara några problem att hoppa in i Hemvärnet även om det var ett tag sen sist du var i grönkläder. Formellt ska du vara behörig, det är inget snack om den saken iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.T Posted January 10, 2010 Author Report Share Posted January 10, 2010 Om du är "fältvan", har hyfsad fysik, fortfarande känner att "ränderna sitter i" och är lite läraktig så tror jag inte att det skulle vara några problem att hoppa in i Hemvärnet även om det var ett tag sen sist du var i grönkläder. Formellt ska du vara behörig, det är inget snack om den saken iaf. Jo "fältvan" är jag nog fortfarande. Har väl blivit några mil med kängor, ryggsäck och sovsäck. Dock civila Är inte heller helt otränad heller. Håller på med en del löpträning också. Det blir nog och ta sig i kragen i alla fall och höra av sig till Hemvärnet och se vad dom säger................ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 10, 2010 Report Share Posted January 10, 2010 Det finns allt behov i världen av fler soldater, och det är bara viljan som sätter gränserna! Gå in på http://hemvarnet.se hitta din utbildningsgrupp och gör slag i saken genom att skicka in en intresseanmälan. Nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Machmutt Posted January 10, 2010 Report Share Posted January 10, 2010 Försök att kontakta nyckelpersoner (nyckel för dig) inom FM, och se vad som kan erbjudas, hög ålder är attraktivt till vissa uppgifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 10, 2010 Report Share Posted January 10, 2010 Det här hör hemma i luckan. Flyttar. /mdn, BG -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.T Posted January 17, 2010 Author Report Share Posted January 17, 2010 Är lite tveksam till att söka Hemvärnet nu. Vet inte om jag är säker på att jag kommer att få ledigt ifrån mitt arbete för att fullgöra mina dagar. Hittar ingenstans där det står att man har laglig rätt till att få tjänstledigt. Bara folk som tror eller antar att man har det. Man får ju inte ens några klara besked ifrån FM, tycker jag i alla fall. Skulle vilja veta det innan jag går med i Hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted January 17, 2010 Report Share Posted January 17, 2010 Är lite tveksam till att söka Hemvärnet nu. Vet inte om jag är säker på att jag kommer att få ledigt ifrån mitt arbete för att fullgöra mina dagar. Hittar ingenstans där det står att man har laglig rätt till att få tjänstledigt. Bara folk som tror eller antar att man har det. Man får ju inte ens några klara besked ifrån FM, tycker jag i alla fall. Skulle vilja veta det innan jag går med i Hemvärnet. Om det är mer än bara problem att få ledigt som hindrar dig så är kanske Hv inget för dig. Intresset bör ju finnas för en helgkrigare. Det är fler än du som vill veta vad som verkligen gäller med tjänstgöring/ledighetsrättighet, så håll inte det som ett större hinder för att kolla upp Hv mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.T Posted January 17, 2010 Author Report Share Posted January 17, 2010 Är lite tveksam till att söka Hemvärnet nu. Vet inte om jag är säker på att jag kommer att få ledigt ifrån mitt arbete för att fullgöra mina dagar. Hittar ingenstans där det står att man har laglig rätt till att få tjänstledigt. Bara folk som tror eller antar att man har det. Man får ju inte ens några klara besked ifrån FM, tycker jag i alla fall. Skulle vilja veta det innan jag går med i Hemvärnet. Om det är mer än bara problem att få ledigt som hindrar dig så är kanske Hv inget för dig. Intresset bör ju finnas för en helgkrigare. Det är fler än du som vill veta vad som verkligen gäller med tjänstgöring/ledighetsrättighet, så håll inte det som ett större hinder för att kolla upp Hv mer. Förutom det så är finns det nog inget som hindrar mig. Vill bara inte stå där med ett ouppfyllt kontrakt på grund av att jag inte fått ledigt ifrån mitt jobb. Men det kanske kommer riktlinjer längre fram. Vad det är som gäller egentligen. Man kan ju inte ställa som krav att göra ett visst antal dagar enligt avtal. Sen så har man inte rätt att få ledigt. Det går ju inte ihop liksom. Men jag kommer att kolla vidare. Tror att det kommer lösa sig. Har sett att det är många som undrar hur det blir egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted January 20, 2010 Report Share Posted January 20, 2010 För att parafrasera Uffe Lundell: "Ett ouppfyllt kontrakt är också ett kontrakt". Bara för att man inte fixar kontraktet får man inte lämna in, ingen kan helt säkert styra sitt privata och professionella liv. Det som du dock kan göra är att söka dig till närmaste HV-gäng och därifrån hoppas att KFÖ/SÖF går att passa in i ditt schema. Är det något landet behöver är det fler soldater. /Lew, som föddes snart innan din MUCK och trots detta bildat kompetent stridspar med någon kan ha legat på din pluton. Ålder är bara en siffra, kläderna är fortfarande gröna, snuskburken diskas fortfarande aldrig och vapnen som brukas låter fortfarande 'pang'. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MtrlC Posted January 21, 2010 Report Share Posted January 21, 2010 Man har rätt till tjänstledighet från sitt arbete för frivillig försvarsutbildning och tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.T Posted January 22, 2010 Author Report Share Posted January 22, 2010 Ska tala om för min arbetsgivare att jag tänker gå med i Hemvärnet. Tänker säga att jag måste vara tjänstledig ett visst antal dagar om året. Sen får dom väl anpassa sig till det. Ser ju ut som man har ett visst stöd i lagen i alla fall. Så tolkar nog jag det i alla fall.......Sen kanske försvarsmakten kommer med tydligare regler längre fram. Om det visar sig att det skulle bli problem med att folk inte kan komma till sin tjänstgöring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted February 15, 2010 Report Share Posted February 15, 2010 (edited) Man har rätt till tjänstledighet från sitt arbete för frivillig försvarsutbildning och tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt. Innan diskussionen drar iväg nu, nya hemvärnets kontrakt m.m. edit: GÅ MED, vi behöver dugliga och motiverade soldater. Gärna med mer erfarenhet, militär och arbetsliv, än bara ungtuppar.. edit2: Ett tips är att prata med sin arbetsgivare, mano a mano, så att säga. Skulle gissa på att få till inga chefer säger nej om du är ute i god tid. Edited February 15, 2010 by ShyGuy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts