jöjje Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 För någon månad sedan gavs jag tillfälle att provskjuta Kulspruta 90 en liten trevlig och ilsket snabb liten rackare! Dock hade vi problem med de två sprutorna som vi hade för tillfället, de sköts med både band och magasin inget av sätten att mata sprutan funkade något vidare bra. Att bandet inte fungerade kan jag förstå eftersom (snållösning!) vi återanvände länken, men magasinen? Är vapnen utslitna? Om någon här har lång erfarenhet av vapnen får ni gärna dela med er i frågan! MVH Jöjje Quote
106 Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Det jag har hört från trupputbildare är att vapnen är byggda för att skjuta ett visst antal skott. FMs Kulspruta 90 hade visst skjutit dubbelt eller tre gånger så många skott som de skulle klara. Med andra ord är de gamla och utslitna. Det här är vad jag har hört från de som utbildar på vapnet, själv saknar jag utbildning på Kulspruta 90. Quote
BJK Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Bandat brukar funka bra, även i kassett. Däremot i magasin brukar det vara si och så med pålitligheten. Lite dålig passform på magasinen så det gäller att hålla i magasinet och dra det lätt utåt vid eldgivningen. Att vapnen slits är ju självklart, men man byter ju slitdelar i dom för att bibehålla funktionen. Bl a utdragaren brukar bli sliten och förorsaka eldavbrott. Quote
1MPJ Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Hade aldrig några större problem med 90 sprutorna hos oss men med magasin var de värdelösa Quote
Gotcha Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 För någon månad sedan gavs jag tillfälle att provskjuta Kulspruta 90 en liten trevlig och ilsket snabb liten rackare! Dock hade vi problem med de två sprutorna som vi hade för tillfället, de sköts med både band och magasin inget av sätten att mata sprutan funkade något vidare bra. Att bandet inte fungerade kan jag förstå eftersom (snållösning!) vi återanvände länken, men magasinen? Är vapnen utslitna? Om någon här har lång erfarenhet av vapnen får ni gärna dela med er i frågan! MVH Jöjje Man ska ju ha klart för sig att de Kulspruta 90 (och övriga vapen också för all del) har ofta använts långt utöver sin normala "life-expectance". Med bandmatade sprutor har jag aldrig haft några bekymmer (utom möjligen löst då, men det är en annan femma) - däremot kan vissa sprutor ha bekymmer med vissa ak-magasin, passformen verkar inte vara riktigt 100% (mekanismen slår emot magasinläppar och fan vet vad). Problemet finns, men verkar inte vara betydande. Quote
Doyle Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Att bandet inte fungerade kan jag förstå eftersom (snållösning!) vi återanvände länken, men magasinen? Är vapnen utslitna? Att man återanvänder länken ska inte vara ett problem. Quote
Wolfsong Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Hade aldrig några större problem med 90 sprutorna hos oss men med magasin var de värdelösa Instämmer. Det är så det varit de övningar då vi använt Ksp 90. Quote
Micke Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Bandat brukar funka bra, även i kassett.Däremot i magasin brukar det vara si och så med pålitligheten. Lite dålig passform på magasinen så det gäller att hålla i magasinet och dra det lätt utåt vid eldgivningen. Att vapnen slits är ju självklart, men man byter ju slitdelar i dom för att bibehålla funktionen. Bl a utdragaren brukar bli sliten och förorsaka eldavbrott. Min erfarenhet säger att man ofta gör den reflexmässiga rörelsen och slår på magasinsbotten efter man satt i det (som man alltid gör på AK5), vilket gör att magasinet går för långt in. Sedan jag slutade med det har jag sällan haft problem med eldavbrott på en 90:a MVH Micke Quote
2Sharp Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 (edited) Hade Kulspruta 90 som personligt under GU, väldigt få problem med eldavbrott, oberoende om magasin eller länk användes. (återanvändning av länk var standard, det fanns inte tillräckligt med Kulspruta 90 länk så jag samlade "alltid" in länken) Under ks05 hade jag ksp90b, inte heller där problem med att använda länk, kan dock inte komma ihåg att jag någonsin sköt med magasin. Micke har helt rätt i att magasinen INTE skall slås in i vapnet, pressa dit och drag utåt så att du vet att det sitter, annars blir det fel. Min erfarenhet är att Kulspruta 90 som vårdas och hanteras som den skall är mycket pålitlig. Ett klart favoritvapen Edited April 8, 2003 by 2Sharp Quote
Minimi Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Hade inga som helst problem med min Ksp90B under SWERAP eller KS01. Den fungerade klanderfritt (Var visserligen sprojlans ny.) och jag skjöt nästan uteslutande med band... Håller med föregående talare i att det är ett favoritvapen. Quote
ArvidA Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 (edited) Jag pratade med en inneliggande KJ i helgen om de nya KSP90B som de nyss har fått ut. Han sa att han tyckte att kassetten var mycket bättre än den gamla plastlådan. Någon annan som delar hans mening? Själv tyckte jag den nya KSP90B verkade mer praktisk än den gamla. Kassetten är mindre och inte ivägen lika mycket samt att vapnet har teleskopkolv (eller_vad_det_nu_heter), vapnet har också blivit något lättare. Detta är dock som sagt bara min mening.... Jag har inte fått utbildning på vapnet och jag har heller aldrig skjutit med det, bara pillat på det. Skulle vara kul att höra någon annans uppfattning Edited April 8, 2003 by Max Quote
106 Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Ksp90B skickades hem och byttes mot vanliga Kulspruta 90 under KS06. Eftersom plastkassetten var kånglig att bära vid patrullering beställdes tygkassetterna från Ksp90B ner. Men vapnet används i stort sett aldrig vid patrullering. Enligt skyttarna är det enklare att få eldavbrott med tygkassett om man inte skär bort ena sidan från en vanlig och stoppar i. Ksp90B har även kortare pipa. Quote
Fredriksson Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Ligger du (ouppmärksam) och skjuter där det är "bräskig" tg så är det lätt att få eldavbrott med tygkassett, i och med att bandet kläms mot någon gren eller nån sten. Dock så sitter tygpåsarna mycket bättre än plastkassetterna, man behöver inte tejpa "flärparna" för att den ska sitta kvar! Quote
P4-Span Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 En av våra 90:or hade vi enorma problem med, eldavbrott helatiden. Den var inne på service 3 ggr men utan resultat(funkade någorlunda efter sista servicen). Problemet ligger i utkastaren sa vapenteknikern. Quote
Van der Kaye Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 En av våra 90:or hade vi enorma problem med, eldavbrott helatiden. Den var inne på service 3 ggr men utan resultat(funkade någorlunda efter sista servicen). Problemet ligger i utkastaren sa vapenteknikern. Utkastaren? Däremot är det skillnader på utformningen av stödpinnen till utdragaren och den yta på utdragaren där stödpinnen ligger emot. På 90B har den en vinklad yta som fördelar kraften från utdragarfjädern jämnare under utdragningen. Ger en bättre o mer pålitlig utdragning av hylsan med mindre spån från hylsorna pga osymetriskt grepp. MVH Fk van der kaye Quote
mimesis Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Nu var det många år sedan jag pillade med ksp 90. Jag blir faktiskt riktigt förvånad att de inte löst problemet med infästningen av plastkasseten än? Kan ju säga att under GU så var " rassel rassel krasch" inte ett helt ovanligt ljud i terränglådan. För er som inte känner till alla normala ljud ute i den vilda skogen så var det ljudet av en kasset som ramlade av. Ett omisskänligt ljud som jag skulle känna igen halvsovandes på Mallorca. Quote
Ize-Q Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 den här magasinlösning ska väll mer fungera som en form av nödlösning i fält. för annars försvinner ju syftet lite med, att vara ett lätt understödsvapen. om den måste ladda om lika ofta som en AK5 så är den ju bara en otymplig form av 5:an... Quote
Gotcha Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 den här magasinlösning ska väll mer fungera som en form av nödlösning i fält. för annars försvinner ju syftet lite med, att vara ett lätt understödsvapen.om den måste ladda om lika ofta som en AK5 så är den ju bara en otymplig form av 5:an... Yep. Faktum är att det kom redan på Stoner 63'an...nån offizier som sade "bra vapen ni har här, om ni bara kunde få den att ta vanliga magasin också så har vi det perfekta vapnet!" (ungefär), att de sedan inte köpte vapnet är ju en annan historia.. Quote
Ize-Q Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 just det, så då är det ju inte så himla krísig att bössan krånglar lite med AK5 magg, även om den inte ska göra det... Quote
2Sharp Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Yep. Faktum är att det kom redan på Stoner 63'an...nån offizier som sade "bra vapen ni har här, om ni bara kunde få den att ta vanliga magasin också så har vi det perfekta vapnet!" (ungefär), att de sedan inte köpte vapnet är ju en annan historia.. Meeen, på en Stoner behöver du väl byta ut delar för att använda magasin? vilket ju inte behövs på Kulspruta 90.. Eller har Jonas glömt?? Quote
Gotcha Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Meeen, på en Stoner behöver du väl byta ut delar för att använda magasin? vilket ju inte behövs på Kulspruta 90.. Jag har faktiskt ingen aning, har aldrig pillat på en själv! Men får väl googla lite.. Quote
Bad Karma Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 tänk på att 90an dricker oerhörda mängder. olja. olja in så fort du får chansen annars blir resultatet skit. Quote
Vakten_F4 Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Våra var väldigt bra på att inte funka med magasin, två eldskurar och sen satt det en mosad patron i patronläget, bort med pipan, bända bort patron med stridsmoran och börja om. Med band funka de dock fin-fint. Quote
Nifelhel Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Våra var väldigt bra på att inte funka med magasin, två eldskurar och sen satt det en mosad patron i patronläget, bort med pipan, bända bort patron med stridsmoran och börja om.Med band funka de dock fin-fint. Ursäkta OT-frågan: Men sedan när har vaktpersonal Kulspruta 90??? Quote
Vakten_F4 Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Våra var väldigt bra på att inte funka med magasin, två eldskurar och sen satt det en mosad patron i patronläget, bort med pipan, bända bort patron med stridsmoran och börja om.Med band funka de dock fin-fint. Ursäkta OT-frågan: Men sedan när har vaktpersonal Kulspruta 90??? Tänk en lång varm fin sommar på F4, De enda värnpliktiga som finns är vakterna & brandmännen, alla anställda har semester. Allt är lugnt och skönt och bara civila flygningar, då måste man ha nåt att göra!! T.ex. skjuta bl.a. Kulspruta 90! Quote
Nifelhel Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 (edited) Våra var väldigt bra på att inte funka med magasin, två eldskurar och sen satt det en mosad patron i patronläget, bort med pipan, bända bort patron med stridsmoran och börja om.Med band funka de dock fin-fint. Ursäkta OT-frågan: Men sedan när har vaktpersonal Kulspruta 90??? Tänk en lång varm fin sommar på F4, De enda värnpliktiga som finns är vakterna & brandmännen, alla anställda har semester. Allt är lugnt och skönt och bara civila flygningar, då måste man ha nåt att göra!! T.ex. skjuta bl.a. Kulspruta 90! Okej! Då förstår jag bättre. När man läste första inlägget kunde man tolka det som om ni/du hade egna kulsprutor. Nästa gång kan du väl nämna att det bara var en "klämma & känna"övning, med ksp. Flygvapnet är inte ett vapenslag, det är en klädstil. ;) Edited April 9, 2003 by Nifelhel Quote
Vakten_F4 Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Våra var väldigt bra på att inte funka med magasin, två eldskurar och sen satt det en mosad patron i patronläget, bort med pipan, bända bort patron med stridsmoran och börja om.Med band funka de dock fin-fint. Ursäkta OT-frågan: Men sedan när har vaktpersonal Kulspruta 90??? Tänk en lång varm fin sommar på F4, De enda värnpliktiga som finns är vakterna & brandmännen, alla anställda har semester. Allt är lugnt och skönt och bara civila flygningar, då måste man ha nåt att göra!! T.ex. skjuta bl.a. Kulspruta 90! Okej! Då förstår jag bättre. När man läste första inlägget kunde man tolka det som om ni/du hade egna kulsprutor. Nästa gång kan du väl nämna att det bara var en "klämma & känna"övning, med ksp. Flygvapnet är inte ett vapenslag, det är en klädstil. ;) Hmm.. Nja, att säga att det var EN klämma och känna övning är inte riktigt sant. Vi skulle ha EN sån med alla FMs vanliga EHV för att kunna hantera dom om vi blir tvungna vid ett ev. inbrott ( stor risk?) Men tack vare ett befäl så var det mer en sommars kläm och känn på Kulspruta 58, Kulspruta 90, ak4, ak5b, 40mm granattillsats, kpist, prickskyttegevär 90, grg, pist88/88B och en hel del lerduveskytte. Men vi hade ju bara behörighet på AK5 och Pist88/B Quote
Razvedka Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 Flygvapnet är inte ett vapenslag, det är en klädstil. ;) Hrm - utveckla tack! B) Quote
Vakten_F4 Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 Flygvapnet är inte ett vapenslag, det är en klädstil. ;) Ja vi hade ju den extremt avvikande(?) m/90 uniformen... Quote
Gotcha Posted April 10, 2003 Report Posted April 10, 2003 Flygvapnet är inte ett vapenslag, det är en klädstil. ;) Lol!! Men om du säger så om FV - vad säger du då om Flottan..??? (*minnas besöket på BÖS, där offizierena blandade Henry Lloyd hejvilt med Canada Geek, M/93 och kalle anka-kläderna..*) FV å andra sida är väl tillsammans med armé-span NK's största konsument av scarfar..?! B) Quote
Recommended Posts