Jump to content

Reservofficersutb

Guest Dieselråtta

Recommended Posts

Guest Dieselråtta
Posted

Hej!

Vet att detta kanske tas upp i en annan tråd, men eftersom jag inte är forummedlem så postar jag min fråga här.

Har sedan tidigare funderat på att studera till reservofficer och har till min förvåning sett att man ämnar starta upp utbildningen igen: http://www.mil.se/sv/Rekrytering/Bli-officer/Reservofficer/

Undrar dock om någon här inne kan förklara vad försvarsmaktens mening är i dessa frågor:

1. Om man som jag var glad flottist i lumpen och hemst gärna skulle vilja stanna i den vapengrenen. Är vägen till res. off. då stängd eftersom man endast ämnar rekrytera till markförband 2010?

2. Om man i mitt fall då istället skulle bli tvungen läsa SOU eller OP för att sedan bli reservare, hur skulle man i rekryteringssynpunkt se på detta? Skulle man bli nedprioriterad för folk som vill bli "riktiga" officerare?

3. Vad blir egentligen skillnaden mellan reservare som SOU eller OP? Det skiljer ju endast en termin?

Guest Kadettkamraten
Posted

Hej,

Frågade faktiskt samma sak igår till ngr YOff.

De svarade att förmodligen kommer det behövas reservare i Flottan om en tid men i nuläge finns det en hel del reservare så rekryteringsbehovet är inte så stort. Men eftersom FM genomgår stora förändringar vet ingen riktigt hur det kommer bli.

• 3 weeks later...
Posted

Hej ni båda.

Jag föreslår att ni registrerar er på forumet och ställer frågan där så kommer ni få mycket bra svar från minst en källa som har näst intill felfri insikt i Reservofficersutbildningar och frågor kring reservofficerare.

Posted

Och om han mot all förmodan har fel så ändrar han systemet så att det passar hans svar :baskerPa:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...