idi Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 Är det någon som vet vilket typsnitt FM använder på sina rekryterings grejer? Quote
Göta Lejon Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 Är det någon som vet vilket typsnitt FM använder på sina rekryterings grejer? Gunplay. Quote
martinator Posted November 25, 2009 Report Posted November 25, 2009 Bifogar länk: http://www.dafont.com/search.php?psize=m&q=gunplay /m Quote
Lt P Posted December 1, 2009 Report Posted December 1, 2009 När vi ändå är på spåret. Jag har länge letat efter ett typsnitt i broderad stil, såsom det ser ut på namnband och uniformsmärken. Är det någon som hittat något liknande på nätet? Quote
martinator Posted December 2, 2009 Report Posted December 2, 2009 Prova DaFont som jag länkade till i mitt tidigare inlägg. de har en enorm massa typsnitt - sorterade lite sisådär.... Annars om du har en bild på ett namnband ska jag se om jag hittar något. /martin Quote
Elkhound Posted December 2, 2009 Report Posted December 2, 2009 Kan läsa följande i en utskrift av en ptt-presentation jag erhöll under en kurs på HvSS i höst. Start utdrag; Vår logotyp FÖRSVARSMAKTEN (Logotypens bredd på brevpapper och liknande trycksaker: 55 mm). Typsnittet är Palantino Regular och spärrningen ska vara 75. Profilerar vi oss som enskilt HV-förband ska det under logotypen finnas en eller två rader som anger HEMVÄRNET och/eller förbandets namn. Dessa ska sättas i versaler och i typsnittet Helvetica Regular. Teckengraden i underliggande rader ska sättas i teckengrad som innebär att ingen rad blir längre än logotypen. En helt godkänd utformning är i stort sett omöjlig att åstakomma i vanliga ordbehandlingsprogram, utan kräver specialprogram för grafisk produktion. Godkända typsnitt Helvetika används för ledtexter i alla kontorstrycksaker, är standard i adressfoten på samtliga trycksaker. Kan även användas som rubikstil i trycksaker och overheadbilder. Typsnittet ARIAL kan användas som alternativ. Gill Sans är i första hand lämpat för rubriker i trycksaker och böcker, men kan också användas för kortre texter. Palantino och Times är de typsnitt som används i löpande text och rubriker i kontorstrycksaker. Dessa två får dock inte blandas i samma dokument. Används också i löpande text i trycksaker och annonser. Kan även användas som rubrik. Slut utdrag Försvarsmaktens grafiska manual, (Försvarsmaktens grafiska profil M7743-704051 Grafisk profil) har gällt sedan 1995. Vi har dock under senare tid sett att försvarsmakten går mot en ny utformning av den grafiska profilen - bl a genom att använda typsnittet GUNPLAY i rekryteringsmaterial. Min slutsats är att vi vanliga dödlig kommer ganska långt med Times och Arial. Med dessa två typsnitt kommer man ganska nära den officiella grafiska profilen vid produktion av enklare, på plutonen/kompaniet, egenhändigt komponerade flygblad, affischer, brev etc. De två typsnitten TIMES och ARIAL finns att nyttja i de flesta vanligen förekommande datorer. Dessa enklare trycksaker borde ochså kunna piffas upp med GUNPLAY, (som tydligen är gratis att ladda ner). Gunplay bör dock nyttjas försiktigt och mer på samma sätt som det nyttjas i nuvarande officiella rekryteringsmtrl. Quote
Dasher Posted December 3, 2009 Report Posted December 3, 2009 Typsnittet med vilket det är skrivet "FALLSKÄRMSJÄGARNA" vid ca 0:33 i , är det Gill Sans fast tjockare, eller är det ett annat typsnitt? Jag tycker att jag känner igen typsnittet från en del äldre grejer som FM gjort. Quote
Elkhound Posted December 4, 2009 Report Posted December 4, 2009 Typsnittet med vilket det är skrivet "FALLSKÄRMSJÄGARNA"? Skulle kunna vara Gill Sans Ultra Bold Condensed... Jag är dock ingen expert... Quote
martinator Posted December 11, 2009 Report Posted December 11, 2009 Typsnittet med vilket det är skrivet "FALLSKÄRMSJÄGARNA"? Skulle kunna vara Gill Sans Ultra Bold Condensed... Jag är dock ingen expert... Nästan rätt. Gill Sans Ultra Bold. Ej kondenserad. /martin Quote
Recommended Posts