tony Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Hej! Har lite problem med photoshop. När jag skall använda oskärpa (droppen i verktygs fältet) så funkar det inte, elle bara lite. Jag har försökt med att ändra normal, mörkare, ljusare etc, men funkar inte alls! Finns det något kortkommando jag kan ha råkat slå i, så att jag ändrat inställning? Mvh Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Använder visserligen Photshop elements 7 själv men där kan jag iaf välja styrka på oskärpan standard är 80 % men det kan ändras efter behov kan du ha dragit ner det oavsiktligt? Sedan kan ju vissa penslar ge mindre resultat kanske också en möjlig bov i dramat?! Hoppas det löser sig för dig iaf och att något av mina förslag funkar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tony Posted November 7, 2009 Author Report Share Posted November 7, 2009 Använder visserligen Photshop elements 7 själv men där kan jag iaf välja styrka på oskärpan standard är 80 % men det kan ändras efter behov kan du ha dragit ner det oavsiktligt? Sedan kan ju vissa penslar ge mindre resultat kanske också en möjlig bov i dramat?! Hoppas det löser sig för dig iaf och att något av mina förslag funkar. Nu har jag testat Skärpan i olika lägen, Har även testat lite med olika penslar med, samt nyans, mättnad, normal, mörk etc. Lite bättre blev det, men inte som det var innan. Håller på med en bild nu, där jag har lekt lite med, och nu ska två st färger smälta ihop, så att man inte kan se att det är två bilder (lager). Men funkar inte så bra, så frustrerande är det :P Hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Använder visserligen Photshop elements 7 själv men där kan jag iaf välja styrka på oskärpan standard är 80 % men det kan ändras efter behov kan du ha dragit ner det oavsiktligt? Sedan kan ju vissa penslar ge mindre resultat kanske också en möjlig bov i dramat?! Hoppas det löser sig för dig iaf och att något av mina förslag funkar. Nu har jag testat Skärpan i olika lägen, Har även testat lite med olika penslar med, samt nyans, mättnad, normal, mörk etc. Lite bättre blev det, men inte som det var innan. Håller på med en bild nu, där jag har lekt lite med, och nu ska två st färger smälta ihop, så att man inte kan se att det är två bilder (lager). Men funkar inte så bra, så frustrerande är det :P Hehe Brukar oftast köra så att du kör två lager, suddar bort det ena med typ 35% opacitet och en mjuk pensel så får du en gedigen övergång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tony Posted November 9, 2009 Author Report Share Posted November 9, 2009 Använder visserligen Photshop elements 7 själv men där kan jag iaf välja styrka på oskärpan standard är 80 % men det kan ändras efter behov kan du ha dragit ner det oavsiktligt? Sedan kan ju vissa penslar ge mindre resultat kanske också en möjlig bov i dramat?! Hoppas det löser sig för dig iaf och att något av mina förslag funkar. Nu har jag testat Skärpan i olika lägen, Har även testat lite med olika penslar med, samt nyans, mättnad, normal, mörk etc. Lite bättre blev det, men inte som det var innan. Håller på med en bild nu, där jag har lekt lite med, och nu ska två st färger smälta ihop, så att man inte kan se att det är två bilder (lager). Men funkar inte så bra, så frustrerande är det :P Hehe Brukar oftast köra så att du kör två lager, suddar bort det ena med typ 35% opacitet och en mjuk pensel så får du en gedigen övergång. Okej, det får jag testa! tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 9, 2009 Report Share Posted December 9, 2009 Håller på med en bild nu, där jag har lekt lite med, och nu ska två st färger smälta ihop, så att man inte kan se att det är två bilder (lager).Men funkar inte så bra, så frustrerande är det :P Hehe nu kommer detta att låta så in i helvete krångligt - men det är de värt - jag lovar:) Dessutom kommer du att hata mig ända tills du får rätt på det hela - men det kan jag ta Om du ska tona två fäger mot varandra så är oskärpa inte ett speciellt bra sätt. Det bästa är att göra två lager. I det understa så lägger du en färg och i det översta den andra. Därefter gör du en lagermask till varje lager. I desa lagermasker skapar du sedan en toning som styr transparensen på själva lagret. Du lägger toningarna så att de möts där färgerna ska blandas. sedan så väljer du blandningsläge multiplicera på det övre lagret. Då får du en perfekt toning som inte har ett grådassigt glow i mitteln. kolla exempel nedan. LÄNK /martin som till vardags jobbar med reklam och bildretusch (när jag inte är biografmaskinist) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tony Posted December 17, 2009 Author Report Share Posted December 17, 2009 Håller på med en bild nu, där jag har lekt lite med, och nu ska två st färger smälta ihop, så att man inte kan se att det är två bilder (lager).Men funkar inte så bra, så frustrerande är det :P Hehe nu kommer detta att låta så in i helvete krångligt - men det är de värt - jag lovar:) Dessutom kommer du att hata mig ända tills du får rätt på det hela - men det kan jag ta Om du ska tona två fäger mot varandra så är oskärpa inte ett speciellt bra sätt. Det bästa är att göra två lager. I det understa så lägger du en färg och i det översta den andra. Därefter gör du en lagermask till varje lager. I desa lagermasker skapar du sedan en toning som styr transparensen på själva lagret. Du lägger toningarna så att de möts där färgerna ska blandas. sedan så väljer du blandningsläge multiplicera på det övre lagret. Då får du en perfekt toning som inte har ett grådassigt glow i mitteln. kolla exempel nedan. LÄNK /martin som till vardags jobbar med reklam och bildretusch (när jag inte är biografmaskinist) Okej tack för tippset =) blir ju mycket bättre så =) tack igen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.