Jump to content

Spränga träd

Dies irae

Recommended Posts

Det var ett tag sen jag sist sprängde ett träd under värnplikt. Dock vill jag minnas att vi använde en laddning för att skära av trädet med och en mindre för att välja riktning.. Jag fotade före och efter men hittar bara min efterbild.. Någon som har en bild av detta eller kan visa en sida som innehåller dito.

Det var ett tag sen jag sist sprängde ett träd under värnplikt. Dock vill jag minnas att vi använde en laddning för att skära av trädet med och en mindre för att välja riktning.. Jag fotade före och efter men hittar bara min efterbild.. Någon som har en bild av detta eller kan visa en sida som innehåller dito.

Jag är rätt säker på att jag minns att vi hade som regel att man tog ett varv pentylstubin för varje decimeter trädet var tjockt för att fälla träd.

Jag är rätt säker på att jag minns att vi hade som regel att man tog ett varv pentylstubin för varje decimeter trädet var tjockt för att fälla träd.

I second that.

Räkna i centimeter istället för decimeter.

Utan att ha provat är jag lite tveksam till att den här "formeln" fungerar för tjockare träd, och ger dessutom ingen självklart fällriktning.

I second that.

Utan att ha provat är jag lite tveksam till att den här "formeln" fungerar för tjockare träd, och ger dessutom ingen självklart fällriktning.

I second that.

två varv pentyl skulle aldrig klara ett 2 dm tjock träd.

I second that.

I second that.

två varv pentyl skulle aldrig klara ett 2 dm tjock träd.

Vira pentyl lika högt som trädet är tjockt är formeln, om minnet inte sviker mig.

/M

I second that.

Funkade inte på granträd "modell tjock" i alla fall. Är minst 10 år sedan, men granenens stamm i fråga var nog över 30cm i diameter. Vi fick spä på med lite sprängdeg för att lyckas. Grannen i fråga hoppade till och ställde sig bredvid sitt ursprungliga ställe, bara 40cm kortare. Ingen trodde grenarna från omkringliggande träd skulle hålla i så bra :-( Så vi fick spränga igen.. Menar vi kraftsamlade till den sidan av trädet som vi ville det skulle falla åt, men det är jag långtifrån helt säker på. TROR tanken var att man "slår" stammen med explosionen åt motsatt håll och då tar tyngdlagen över och fäller trädet åt motsatt håll. Men som sagt detta var länge sedan på en FARB kurs i FBU.

Det ska även finnas en skruvborr (?) med i FARB-lådan så du kan göra en fin tunnel in i trädet och fylla med sprängdeg. Funkar för att välja riktning på hur trädet faller men jag kommer inte ihåg principen (på motsatt sida, kraften tar minsta möjliga otstånds väg m.m.) då det var länge sedan jag bedrev militär trädfällning.

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Vira pentyl lika högt som trädet är tjockt är formeln, om minnet inte sviker mig.

/M

Helt säker på att jag fått lära mig som alla andra.

X antal varv / cm Ø på tvärsnittet där man ämnade kapa stammen

Enligt din formel skulle det bli 55 varv även om man bara ville dra av det

en meter från toppen.... Lite overkill.

/martin

..there's no such kill like overkill..

Med tanke på att arean av trädet är beror av 3.14 * radien i kvadrat så borde rent logiskt en laddning med faktorn två gälla inom ett begränsat område.

Uppskattat på en höft :D

I second that.

Det finns iaf inget om att linda pentyl runt träd angivet på Sprängkort 81.

Där är det ex ca 1,75 kg sprängdeg som gäller för en stock på 50 cm i diameter. Ek och bok, jord- eller vattenmottryck dubblerar laddningsvikten.

Rubriken lyder ju spränga träd och inte kapa träd. Jag har bara ett exempel på trädsprängning och då var trädet redan fällt. I samband med någon FARB-verksamhet på lombens skjutfält hade bl.a. ett antal 10 kilos burkladdningar (gamla hederliga, jästa som surströmingsburkar) blivit över. För att sprängningen inte bara skulle resultera i ett tomt pang så radades 21 stycken burkladdningar längs med en trädstam. Resultatet blev ett fibrigt ludd som inte ens skulle duga till att göra tandpetare av. Det finns säkert fler metoder men min vet jag fungerar: 210 kilo burkladdning spränger ett träd.

Frid! / BA

I second that.

Det finns iaf inget om att linda pentyl runt träd angivet på Sprängkort 81.

Där är det ex ca 1,75 kg sprängdeg som gäller för en stock på 50 cm i diameter. Ek och bok, jord- eller vattenmottryck dubblerar laddningsvikten.

En stock med diameter 50cm har omkretsen 1,57 meter. Femtio varv pentylstubin runt det blir 78,54 meter.

Om jag inte mins fel så innehåller pentylstubin 10 gram pentyl per meter, vilket i så fall skulle bli 785,4 gram, dvs ungefär hälften av vad sprängkortet tycker.

Men sprängkortet är ju gjort för en koncentrerad laddning på en sida, inte för en laddning som går helt runt stocken...

Även jag minns "linda lika brett som trädet"-regeln. Jag inbillar mig dock att den är väsentligen ekvivalent med "ett varv per centimeter"-regeln. Lindar man t.ex. 20 varv pentylstubin runt en slät cylinder blir knappast lindningen 20 cm bred, snarare 12-14 cm eller så, gissar jag. Lindar man emellertid i stället runt en björkstam, kommer det att bli lite bredare eftersom stammen är något ojämn och skrovlig. Kanske inte riktigt 20 cm, och då lägger man visserligen på två eller tre extra varv om man följer "lika brett" jämfört med "antal centimeter", men detta med att spränga av träd är nu en gång inte världshistoriens mest precisa vetenskap. Alltså väsentligen samma regel båda två.

Förresten har jag för mig att pentylstubinfällning bara skulle fungera på jämförelsevis smala träd. Kanske är redan mitt 20 cm-exempel ovan för grovt. Någon som kan bekräfta eller dementera denna min minnesbild?

... och räcker det inte tar man dubbel laddning, som en annan gammal tumregel lydde, vill jag minnas. Sprängtjänst var kul.

När vi sprängde träd använde vi formeln 1varv/cm D.

Noteras bör att gammla döda träd som har blivit vitaktiga kräver minst x 3 laddningen pga att de är extremt hårda.

Det beror väl helt på art och mängden röta i trädet? Jag antar att du tänker på tallar, s.k. silverfuror.

Vad ger det för skillnad på sprängämne? Är det samma mängd deg som pentyl som semtex som något annat?

edit: eller börjar jag närma mig olämpliga frågor nu?

Sprängdeg M/46 är pentyl (och olja). Osäker på hur ren pentylen i stubinen är, men i degen har jag för mig att det är runt 85% pentyl och resten olja. Inga hemligheter.