Jump to content

Hur man fäster grg på mes

employed

Recommended Posts

Tja alla

Skulle behöva lite info om hur man fäster ett grg på en "standard"-mes utan att den är i vägen för laddare som skytt. Enligt soldf och reglementen verkar det vara funkis. Hur hur gör man och vad använder man för rämmar/tråd för att åstadkomma detta?

Tack på förhand. :rolleyes:

• Forumsledning

Man får testa sig fram lite.

- Fäst mesen på vapnets högra sida.

- Lätt diagonalt kan vara bra, annars måste granatgeväret sättas så högt på mesen/ryggen så att slutstycket inte slår i skyttens ben när man framrycker.

- Något så när på mitten av eldröret men måste öven lutas lite utåt så att man snabbt får in handen till "pistolgreppet" (underbeslag med mekanism). Men endast lite för annars tar mesen i skyttens hjälm så att han inte får in huvudet till röret och kan sikta.

Vi fäste med läderband, märling, eltejp och om man hade något fint nylonspännband över från en Frdm14, Frdm 13R, osv över.

Så skytten bör ta på sig kåpor och hjälm först. Sedan får man testa med att spänna fast provisoriskt med remmar. När man är nöjd får man fixera extra märling, tejp och vad man har.

Se även till att rulla upp märling (fixera med tejp) eller fästa en damask över slutstycket då den låter som en gong-gong i skogen när man slår i den i något.

Hittade en gammal bild som visar hur det är fäst på en mes från LK35.

Grp_mes.jpg

På denna bild ses två grg-skyttar som fäst grg på mes. (Detta är under en torr-övningslandstigning i rekogniseringssyfte, därav skyddsfodralen och omaskerade soldater)

grg_mes2.jpg

snabb fråga, skjuter man grg't med mesen fast eller tar man loss den då? lite förvirrad... grg inte standard beväpning på artilleriet...

Mesen sitter fast hela tiden. Och jo, hos närskyddet i artilleriet är/var grg standardbeväpning, hade själv sådant i min grupp.

Man får testa sig fram lite.

Helt rätt, med lite läderremmar och buntband gick det fin-fint. Laddaren tar också en LK35-mes och spänner fast sina bumpa-kåger, sedan är det en heldag på Myttanche!

Henke: underbara bilder, finns det fler att beskåda någonstans?

Hmm, är det bara jag som inte fattar hur man skjuter med bärmesen fastsatt? För så som det sitter fast på bilderna tycker jag att mesen borde vara ivägen för skytten. För sitter mesen på GRG´s "vänstra" sida, dvs. mellan GRGn och skyttens huvud/axel så borde ju inte skytten kunna få upp skiten på axeln och sikta?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Hmm, är det bara jag som inte fattar hur man skjuter med bärmesen fastsatt? För så som det sitter fast på bilderna tycker jag att mesen borde vara ivägen för skytten. För sitter mesen på GRG´s "vänstra" sida, dvs. mellan GRGn och skyttens huvud/axel så borde ju inte skytten kunna få upp skiten på axeln och sikta?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Mesen är fäst på vapnets högra sida när det hålls i anläggning.

Läs Lt.E's inlägg direkt före ditt för en beskrivning på hur det går till.

Fasen va dum jag känner mig nu :)

Det är ju ganska uppenbart ja, jag såg totalt fel på de bilder som visades längre upp i tråden där jag tyckte att mesen satt på den vänstra sidan av vapnet. Jag ser ju nu åt vilket håll vapnet pekar/vilken sida mesen sitter på :P *örfilar mig själv*

Kan verkligen rekommendera mes till GRG, då kan man även åka skidor.

Var nyss på en övning som skytt på GRG och vi fick ej ut någon mes, efter några eldöverfallsgenomföranden (långt ord) på 1 km framryckning och tillbaka dragande var man tokig på att bära detta rör i remmen/över axeln/i famnen.

Tipsar även om att Ksp laddaren sätter en Ammolåda i trä på mesen tillsammans med pipan och väskan.

En lite parantes om egna erfarenheter med kroppsskydd och grg.

Är man utrustad med ett kroppsskydd och tillhörande plattor så funkar grg:t bra med axelremmarna ifrån LK35( dvs ingen mes). Kroppsskyddet göra att grg:t ligger bekvämt mot ryggen. Personligen tyckte jag att ovannämnda fungerade bättre än grg i LK35-mes. Axelremmarna trivdes bättre med kroppsskyddet än med mesen (vi provade båda lösningarna). Utan kroppsskydd är mesen överlägsen.

En lite parantes om egna erfarenheter med kroppsskydd och grg.

Är man utrustad med ett kroppsskydd och tillhörande plattor så funkar grg:t bra med axelremmarna ifrån LK35( dvs ingen mes). Kroppsskyddet göra att grg:t ligger bekvämt mot ryggen. Personligen tyckte jag att ovannämnda fungerade bättre än grg i LK35-mes. Axelremmarna trivdes bättre med kroppsskyddet än med mesen (vi provade båda lösningarna). Utan kroppsskydd är mesen överlägsen.

Jag håller helt med!

Kombinera med en ditklämd bit trädgårdslan så är GRG plötsligt ett hanterbart vapen både i fordon och i stridsställningen och i förflyttning i terränglådan.