Jump to content

PB Inryck AMF4 Juni


Guest Lucky Strike

Recommended Posts

Guest Lucky Strike

När rycker ni in? Är det 24 juni som det var förra året?

Själv går man ju på en 3 veckors välbehövd övningsuppehåll då...lite synd att det sammanfaller med de nya rekryternas inryck. Hade ju vart kul att få se er springa omkring som yra höns inne på området =)

 

Aja, varför jag skriver detta inlägg är för att jag vill slå ett slag för Stridsbåtschef utbildningen.

Brukar i och för sig inte vara några problem att få ansökningar dit (90% av oss som ligger som PB nu sökte Stridsbåt) men av vad jag hörde från våra informatörer så var det förvånansvärt få som visste särskilt mycket om utbildningen.

 

Stridsbåtspluton är enligt mig den bästa plutonen man kan ligga på. Befälen är väldigt duktiga och kompetenta. Hårda men rättvisa.

Att man har kvällstjänst från det att man avklarat GSU:n till det att man blir godkänd båtchef (vecka 13 var det i år för oss) kan ju tyckas låta lite tråkigt. Men efter tag vänjer man sig som med allt annat.

Utbildningen är också den mest civilt meriterande på Amfibie, då du som båtchef kommer erhålla examen i både sjöbefäl klass VIII (bättre än vanlig skepparexamen) samt maskinbefäl klass VI, och VHF ceritifikat (VHF är en radio).

Eftersom vi har så mycket kvällstjänst brukar vi aldrig sluta senare än 12:00 på fredagar jämtemot övriga plutoner som slutar 15:30.

 

Vi har också mest fältveckor utav alla...men fältvecka för stridsbåtspluton innebär i princip att man är ute hela dagarna och navigerar och på kvällen lägger man till i en civil hamn och sover i båtarna så det är inte så farligt som det kanske låter.

 

Myten att Stridsbåtschefer skulle ha det lökigt är som sagt bara en myt. Vi var först med att klara Stridshinderbanan och erhålla våra gröna baskrar medan många på exempelvis Skytte, inte fick bära den gröna baskern efter övning amfibie då de inte hunnit klara Stridshinderbanan. Sen höjdes kravet med 1 minut och då klarade de flesta banan.

 

Vad är det för typ av personer som man vill ha som Stridsbåtschef?

Det är viktigt med personlig mognad, gott omdöme och framförallt ansvarstagande.

Tänk på att du inte bara skall ansvara för en båt värd 7 miljoner kronor, du skall även transportera materiel och inte minst ligger 20 människors liv i dina händer. Sköter man sig inte, eller om man inte klarar av tjänsten finns risk att bli hemskickad eller så får man byta tjänst.

 

Det är som sagt en mycket krävande tjänst med prov som måste avklaras...men i gengäld ger den också kanske mer än många andra tjänster.

 

Så ni som vill få ut något mer av lumpen än bara springa runt i skogen och panga med sin AK (jag lovar att man får nog av det under GSU:n) tycker jag ska söka Stridsbåt!

 

Har ni några frågor är det bara att ställa dem.

 

//Båtchef 02/03

Link to comment
Share on other sites

Tackar för informationen. Båtchef känns intressant, det kan jag säga. Alltid bra med lite info från personer som nyligen genomgått/genomgår utbildningen.

 

Sen vet man ju aldrig chanserna att bli båtchef om man nu blir AmfPB.

Link to comment
Share on other sites

Då slipper vi ha en massa folk som står och skrattar åt oss då? Det låter skönt. Eller blir befälen kanske värre när det inte finns andra värnpliktiga på regementet?

Du kan vara lugnt...Befälen kommer vara lika elaka oavsett hur många det finns på regementet. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Lucky Strike

Mask:

 

Det finns ett visst antal platser som måste fyllas, så som exempelvis maskintekniker, sjukvårdare etc...folk som redan fått sina befattningar.

Dessa kan endast söka andra befattningar om deras egna fylls upp. Dvs finns det någon annan som söker Maskintekniker och som inte är uttagen till det kan du söka något annat.

Det brukar dock alltid vara några som "byter" tjänster så att säga så det kan nog gå.

 

Tjorven:

Jag vet inte vad som är värst faktiskt. Man blir ju rätt utsatt som PB i början just för att ni blir nästan dem enda värnpliktiga Amfibie på regementet. Men det kan ju vara skönt att slippa oss Furirer när ni rycker in. I början är man ju inte värd vatten vilket inte är så konstigt eftersom ni inte kan någonting utan allt skall läras. Och befälen kan kännas rätt taskiga och dumma i huvvet i början. Minns själv att vi hade en fenrik som vi hatade mer än allt annat. 2:a dagen hade vi skåpsvisitation...och han var inte nöjd förrän efter 10:e omvisitationen. Då får man oftast höra "jaja...vi hinner inte med detta mer nu".

Du kan ju glömma beröm dem första 2 månaderna.

Sen har du den jävulska Stridsförflyttning övningen framför dig...kommer 1:a eller 2:a veckan. När det står stridsförflyttning på schemat...ta av dig finklockan så du inte förstör den som jag gjorde.

Fast det är möjligt att dem kommer ta det lugnare i år för det blev ett jävla liv på regementet efter det att 1:a PB Pluton (min GSU pluton) avverkade sin stridsförflyttning (ålning, hasning, krypning) i 3 timmar på asfalt och macadam. Personligen fick jag gå med kompresser på armbågarna en vecka efteråt...det blödde rätt rejält. Jag tror dock ni kommer få göra den på gräs som de andra plutonerna fick...inte för att det inte är jobbigt, men man slipper paja knäna, armarna och klockor och dylikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara vaddå båtchef, Stabsplatstekniker är det som gäller!

tss... :D

vaddå båtchefer går ju miste om ganska mycket under utbildningen typ de missar vinterutbildning de missar lediga kvällar under veckorna och den lediga veckan efter GSU:n.

Om du gör sådana uttalanden så har du inte mycket på Amf att göra grabben. Du gör inte lumpen på amf för att få så mycket lediga kvällar. Och det kvittar vilken tjänst du än får. Du kommer inte att vara ledig mer än andra för det. Du ska vara glad om du får ledigt nån kväll över huvud taget den första tiden. Du kanske ska tänka igenom varför du vill bli Amfibiesoldat en gång till. Och förresten så hade ingen av oss Pb-Amf någon ledig vecka efter gröntjänsten. Det vet jag inte var du har fått ifrån. Det som var fullt ös under gröntjänsten trappades omedelbart upp istället. Det blev mao bara värre och värre.

Edited by Amfibieslusken
Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara vaddå båtchef, Stabsplatstekniker är det som gäller!

tss... :lol:

vaddå båtchefer går ju miste om ganska mycket under utbildningen typ de missar vinterutbildning de missar lediga kvällar under veckorna och den lediga veckan efter GSU:n.

Om du gör sådana uttalanden så har du inte mycket på Amf att göra grabben. Du gör inte lumpen på amf för att få så mycket lediga kvällar. Och det kvittar vilken tjänst du än får. Du kommer inte att vara ledig mer än andra för det. Du ska vara glad om du får ledigt nån kväll över huvud taget den första tiden. Du kanske ska tänka igenom varför du vill bli Amfibiesoldat en gång till. Och förresten så hade ingen av oss Pb-Amf någon ledig vecka efter gröntjänsten. Det vet jag inte var du har fått ifrån. Det som var fullt ös under gröntjänsten trappades omedelbart upp istället. Det blev mao bara värre och värre.

Går man teknik är man oftast teknik intresserad med andra ord är tekniker post ganska intressant. Jag menade inte det med att båtchefer går miste om ledigheter det skiter jag också i, men Vinterutbildning osv sådant vill man ju absolut göra!!

Link to comment
Share on other sites

men Vinterutbildning osv sådant vill man ju absolut göra!!

Jag vill beklaga mitt lilla utbrott :D

Det talades om att det skulle bli av med vinterutbildning även för oss båtchefer eftersom kullen innan min fick åka till älvdalen de också. Men så blev inte fallet och det var synd, för jag ville också absolut göra det. Det blev båtkurs istället. :lol:

 

/:D

Link to comment
Share on other sites

 

 


Jag vill beklaga mitt lilla utbrott biggrin.gif
Det talades om att det skulle bli av med vinterutbildning även för oss båtchefer eftersom kullen innan min fick åka till älvdalen de också. Men så blev inte fallet och det var synd, för jag ville också absolut göra det. Det blev båtkurs istället. :((

/<!--emo&smile.gif--> :baskerKav: <!--endemo-->
Det är lugnt jag skrev det väldigt otydligt så det var tyvärr mycket lätt att missuppfatta! Så det var helt och hållet mitt fel, hoppas ni får en kul period som båtchefer, lumpen kommer ju absolut bli något som man kommer ha med sig hela livet!
Link to comment
Share on other sites

Guest Lucky Strike

Att båtchefer inte är med övriga plutoner i norrland och bedriver sin vinterutbildning beror på att båtchefsutbildningen är så stor och kompakt att man inte hinner med sånt. Därför vi båtchefer inte heller var lediga som alla andra efter Övning Amf.

Å andra sidan får vi vår vinterutbildning i skärgården...där vi bl a badat i vatten som är 3,5 grader varmt....det har inte nån annan pluton gjort.

Link to comment
Share on other sites

Att båtchefer inte är med övriga plutoner i norrland och bedriver sin vinterutbildning beror på att båtchefsutbildningen är så stor och kompakt att man inte hinner med sånt. Därför vi båtchefer inte heller var lediga som alla andra efter Övning Amf.

Å andra sidan får vi vår vinterutbildning i skärgården...där vi bl a badat i vatten som är 3,5 grader varmt....det har inte nån annan pluton gjort.

Tidigare år(fram till 98 iaf) har även båtC varit med på vinterutbildningen, att man inte är med nu stavas pengar. Kul att ni fick bada när det var 3,5 grader i vattnet, soldaterna på vinterutbildning fick även de bada, och det i något kallare vatten.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om många tror att vinterutbildningen bara handlar om att bada i isvak, och det är ju helt fel. Men på sätt och vis så har båtchefer också vinterutbildning. Man framför ju sin stridsbåt i vintermiljö, igenfrusna sund och allt vad det innebär. Så även båtchefer genomgår en viss vinterutbildning, men den är ju mer anpassad till vad man ska syssla med istället, att köra båt.

Link to comment
Share on other sites

Och förresten så hade ingen av oss Pb-Amf någon ledig vecka efter gröntjänsten. Det vet jag inte var du har fått ifrån. Det som var fullt ös under gröntjänsten trappades omedelbart upp istället. Det blev mao bara värre och värre.

Det uttalande kommer från Major Fransson, han sa under infohelgen häromveckan att troligvis alla utom båtcheferna kommer få ledigt veckan efter Övning Amfibie.

 

/ Johannes

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om många tror att vinterutbildningen bara handlar om att bada i isvak, och det är ju helt fel. Men på sätt och vis så har båtchefer också vinterutbildning. Man framför ju sin stridsbåt i vintermiljö, igenfrusna sund och allt vad det innebär. Så även båtchefer genomgår en viss vinterutbildning, men den är ju mer anpassad till vad man ska syssla med istället, att köra båt.

Med tanke på hur isläget ser ut en "normal" vinter, så borde även båtC:s vinterutbildning bestå av skidåkning etc. Att köra båt när det är kallt skiljer sig inte från att köra när det är högsommarvärme.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lucky Strike

ARN: "Tidigare år(fram till 98 iaf) har även båtC varit med på vinterutbildningen, att man inte är med nu stavas pengar. Kul att ni fick bada när det var 3,5 grader i vattnet, soldaterna på vinterutbildning fick även de bada, och det i något kallare vatten."

 

Fel. Anledningen är faktiskt att vi inte har tid. Det var meningen att alla PB skulle vara med från början, men när det fastslogs att Båtcheferna skulle ut på plutonerna redan vecka 13 istället för vecka 18 som exempelvis AMF1´s båtchefer och som båtC tidigare år på amf4, var man tvungen att göra vissa prioriteringar. I år fick endast dykarna bada i isvak på vinterutbildningen på grund av vädret.

 

"Med tanke på hur isläget ser ut en "normal" vinter, så borde även båtC:s vinterutbildning bestå av skidåkning etc. Att köra båt när det är kallt skiljer sig inte från att köra när det är högsommarvärme."

 

Du har inte kört stridsbåt 90 va? DÅ hade du vetat att det finns en del skillnader i att köra båt på vintern och sommaren.

 

Övriga:

 

Förra året fick alla ledigt efter GSU utom BåtC, och så kommer det förmodligen bli även i år som det ser ut nu.

Link to comment
Share on other sites

Du har inte kört stridsbåt 90 va? DÅ hade du vetat att det finns en del skillnader i att köra båt på vintern och sommaren.

Vad är det som skiljer i sättet att framföra en båt på vintern från sommaren??

 

//Nyfiken i en strut

Link to comment
Share on other sites

ARN:

 

"Med tanke på hur isläget ser ut en "normal" vinter, så borde även båtC:s vinterutbildning bestå av skidåkning etc. Att köra båt när det är kallt skiljer sig inte från att köra när det är högsommarvärme."

 

Du har inte kört stridsbåt 90 va? DÅ hade du vetat att det finns en del skillnader i att köra båt på vintern och sommaren.

Förklara gärna hur det skiljer sig att framföra en streta när det är kallt, gentemot hur det är när det är varmt, och öppna isventiler bör knappast påverka framförandet av båten.

Du som blivande båtchef bör veta att is är begränsande för förbandet. Vilket medför att vinterutbildning inte alls skulle skada. Jag förstår dock att det kan bli lite olyckligt när schemat ändras.

 

ps jo, jag har tillbringat en ansenlig mängd timmar i flytetyg såsom Helge, enkel, Ltrb och g-båt. ds

Edited by ARN
Link to comment
Share on other sites

@ARN: Vad jag menade med isen var att när jag låg inne så fick vi inte framföra Helge där isen var tjockare än en cm, dock tyckte jag att det verkade onödigt ty Helge ska klara av att man "sätter" båten relativt kraftigt vid landstigningar, speciellt vid våldsamma diton som jag har gjort väldigt många av, så jag tyckte att detta förbud var onödigt, men man måste följa order :D

 

@Doyle: Egentligen inget, men förutom de ovan nämda skälen som för oss iaf endast gällde i fredstid så är det inget som skiljer förutom att tamparna är styva som träpinnar :D

 

@edgeman amfpb03/04: Ledighet efter UBK´n....tja jag kan bara säga som jag sade förut. Att vår julledighet inföll då. Jag vet inte hur det går till nu för tiden och det är väl både tråkigt och trevligt att man inte är ledig efter UBK´n. :)

Edited by Amfibieslusken
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...