serg. Runander Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Någon sim vill diskutera lite stödfartyg i flottan kanske "om inte kan ju blågul ta bort denna tråd" Quote
softfeel Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Vilka stödfartyg har du i åtanke? Vad vill du diskutera om? Quote
Leo Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 den man känner bäst till är ju flottans stolthet HMS Trossö, har den genomgått några modifieringar sen förra året? Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 jo HMS TROSSÖ kan man tala väl om trots att hälften står på ryska i maskinrummet. man har installerat större ac på henne övervakningssystemet i maskin byter man ut ny brandpump i förpiken modifiering på "ras astern" håller på att genomföras lite är visst på g i radiohytten också men jag är dieselråtta och befinner mig inte så mkt i de övre regionerna. om du är intresserad så kan jag ta reda på mer om radio Quote
Guest Lt. payne Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Hur är det med fiskesmackarna,finns det nån kvar? Hms IGGÖ lever hon? Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 (edited) Hur är det med fiskesmackarna,finns det nån kvar? Hms IGGÖ lever hon? Tyvärr ledsen om jag gör dig besviken dom enda som är kvar är: HMS VIKSTEN/skoldiv HMS URD/prov & försök åt FMV och andra :( Edited March 26, 2003 by serg. Runander Quote
Guest Lt. payne Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 (edited) Jag tillhörde Säkringsgruppen på 61:a Minröj. Har därför tillbringat en skön tid av mitt liv bland Minsvepare.. HMS Viksten...enligt de som tjänstgjorde på henne var hon det enda fartyg som gungade när hon låg i torrdocka,otroligt ostabil alltså! Edited March 26, 2003 by Lt. payne Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 61:a ? aldrig hört talas om berätta gärna mer om det och gärna då ochså säkringsgruppen ) Quote
Leo Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 lite är visst på g i radiohytten ocksåmen jag är dieselråtta och befinner mig inte så mkt i de övre regionerna. om du är intresserad så kan jag ta reda på mer om radio Gör det! det är ett mirakel att man kunde jobba där, inget för matroser med cellskräck är Lt Fogdestam forfarande chef för RaH? Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 lite är visst på g i radiohytten ocksåmen jag är dieselråtta och befinner mig inte så mkt i de övre regionerna. om du är intresserad så kan jag ta reda på mer om radio Gör det! det är ett mirakel att man kunde jobba där, inget för matroser med cellskräck är Lt Fogdestam forfarande chef för RaH? vet inte om Lt Fogdestam är det i vanliga fall men han var det inte under IM iaf cellskräck vet jag inte RaH på trossö är ju större an minjakternas. ska prata med en lumparpolare om lite info Quote
Guest Lt. payne Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Det hette då 1981 6:e minröjningsavdelningen.Den omfattade allt som hade med minvapnet att göra. Vår Flottilj hette 61:a Minröjningsflottiljen. Jag skulle bli röjdykare men en lunginflammation satte stopp för den karriären.Hamnade istället på en säkringsgrupp vars huvuduppgift var att säkra kajområden innan fartygen anlöpte.Vi hade eldunderstöd från fartygen under inbrytningen men kunde endast målutpeka med vårt eget spårljus. Quote
robot Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Eftersom fartygsfolk finns på tråden vill jag passa på att fråga; När vi hade våran slutövn. aug förra året så låg det ett fartyg vid muskö. Detta fartyg var bland det trashigaste jag sett alla kategorier. Det var liksom ett riktigt ruckel som inte går att beskriva med ord. Jag tror själv att det är det där fartyget vi köpte in från Ryssarna som det blev massa skriverier om för att det var ett värdelöst köp. Tänkte om ni vet vad som har hänt med detta fartyg... Och varför Sverige ville ha ett beggat fartyg från Ryssarna? Quote
Doyle Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Hade bordningsövning på HMS Trossö under NP02. Till min stora förtjusning fick vi även rundtur med guide på henne innan övningarna startade. Kan ju säga att Gun-rummet skulle jag vilja bekanta mig med Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 Det hette då 1981 6:e minröjningsavdelningen.Den omfattade allt som hade med minvapnet att göra. Vår Flottilj hette 61:a Minröjningsflottiljen. Jag skulle bli röjdykare men en lunginflammation satte stopp för den karriären.Hamnade istället på en säkringsgrupp vars huvuduppgift var att säkra kajområden innan fartygen anlöpte.Vi hade eldunderstöd från fartygen under inbrytningen men kunde endast målutpeka med vårt eget spårljus. ok tack för det 1981 föddes jag. jag känner att jag behöver läsa på lite om minvapnets historia så det blir kvällsläsning för min del innan jag somnar. nu har vi ingen direkt utpekad säkringsgrupp men vi har en EOD grupp som ligger under 4 minkriflj som kan sköta den saken. Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 Eftersom fartygsfolk finns på tråden vill jag passa på att fråga;När vi hade våran slutövn. aug förra året så låg det ett fartyg vid muskö. Detta fartyg var bland det trashigaste jag sett alla kategorier. Det var liksom ett riktigt ruckel som inte går att beskriva med ord. Jag tror själv att det är det där fartyget vi köpte in från Ryssarna som det blev massa skriverier om för att det var ett värdelöst köp. Tänkte om ni vet vad som har hänt med detta fartyg... Och varför Sverige ville ha ett beggat fartyg från Ryssarna? men ville köpa in ett nytt ftg som skulle erätta HMS UTÖ, detta ftg skulle heta ORNÖ. så man köpte in ett begagnat systerftg till HMS TROSSÖ och satte igång men man fick ont om pengar när man hade rivit ut allt och skulle börja bygga, så man sålde henne och ritningarna till norrmännen billigt. att hon såg trashig ut var för att färgen hade flagnat och det var lite ytrost men i övrigt så var ju plåten sjysst iaf. Quote
Leo Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Eftersom fartygsfolk finns på tråden vill jag passa på att fråga;När vi hade våran slutövn. aug förra året så låg det ett fartyg vid muskö. Detta fartyg var bland det trashigaste jag sett alla kategorier. Det var liksom ett riktigt ruckel som inte går att beskriva med ord. Jag tror själv att det är det där fartyget vi köpte in från Ryssarna som det blev massa skriverier om för att det var ett värdelöst köp. Tänkte om ni vet vad som har hänt med detta fartyg... Och varför Sverige ville ha ett beggat fartyg från Ryssarna? Var det ett stöd/stabfartyg? (större fartyg alltså), kanske var systerfartyget till HMS Trossö? Quote
Guest Lt. payne Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Du skulle varit född 20 år tidigare! Jag fick även vara med om U 137,en upplevelse! Många minnen finns.... Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 Hade bordningsövning på HMS Trossö under NP02. Till min stora förtjusning fick vi även rundtur med guide på henne innan övningarna startade. Kan ju säga att Gun-rummet skulle jag vilja bekanta mig med jodu Gunrummet är väldigt fint under IM så finns ingen begränsning på vilken mäss man får använda utan alla mässar är likställda så gunrummet har man ju god bekantskap med B) Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 Du skulle varit född 20 år tidigare! Jag fick även vara med om U 137,en upplevelse! Många minnen finns.... jo det kan jag tänka mig man har ju hört en massa historier från den tiden av befäl som var med Quote
robot Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Jag är inte så skicklig på fartyg, men alla som såg den kommenterade den, för den såg förskräcklig ut. Själva skrovet var säkert schysst så det hade nog blivit bra om politikerna hade öppnat plånkan. Samtidigt så var det massa skriverier i media om detta köp så det var däför man reagerade så starkt på detta fartyg. Under slutövn. förra året hade våran pluton lv-övn mot viggen utanför Torö. Tror ni inte att nya visby-corvetten pressar förbi vid ön. Kan säga att det gick utav bara f#n. Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 korvett Visby är ganska mäktig men jag har kört ifrån henne inne i hårsfjärden med våran arbetsbåt vi hade på HMS UTÖ (naturligtvis så körde Visby inte fullt MEN JAG HAR DOCK KÖRT IFRÅN HENNE) Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 "Samtidigt så var det massa skriverier i media om detta köp så det var däför man reagerade så starkt på detta fartyg." Personligen så tror jag att det hade blivit en jättebra båt men att det var roligare att lägga pengarna på Visby projektet. obs: detta är min personliga åsikt. Quote
Doyle Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 (edited) korvett Visby är ganska mäktig men jag har kört ifrån henne inne i hårsfjärden med våran arbetsbåt vi hade på HMS UTÖ (naturligtvis så körde Visby inte fullt MEN JAG HAR DOCK KÖRT IFRÅN HENNE) Jag fick soppatorsk ute på Yttre redden i Karlskrona med min Hummelvikare. HMS Visby passerade relativt jättenära. Blev nästan paralyserad när hon passerade..Såååå vacker HMS Visby brukade köra runt rätt mycket och göra högfartsprov och annat när jag låg inne. Många gånger stod man och dreglade :P Edited March 26, 2003 by Doyle Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 visst är hon vacker men man får ju aldrig gå ut på däck under gång vilket jag tycker är synd man skall kunna gå ut på däck och insupa den friska havsluften Quote
Cinnes Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Vet väl inte direkt om det klassas som stödfartyg men hyrde inte britterna in nån lyxkryssare från något svensk rederi för att transportera sloldater ner till Irak? Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 ingen aning men det skulle inte förvåna mid om de gjorde det jo det räknas som stödfartyg då Quote
Doyle Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Brittiska försvarsmakten har dammsugit världsmarknaden på fartyg inför ett eventuellt krig i Irak. Såg/läste även för ett tag sen att nåt svenskt rederi fraktade materiel åt USA. Wallenius Lines tror jag att det rederiet hette. Quote
The_mistaken Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Brittiska försvarsmakten har dammsugit världsmarknaden på fartyg inför ett eventuellt krig i Irak. Såg/läste även för ett tag sen att nåt svenskt rederi fraktade materiel åt USA. Wallenius Lines tror jag att det rederiet hette. Ja det var Wallenius, tror att fartyget var tillfälligt ur bruk när dom fick aktivera det igen Quote
serg. Runander Posted March 26, 2003 Author Report Posted March 26, 2003 då känns det som vi börjar glida in på irakämnet och det finns redan en tråd för detta. har hade jag tänkt mig att vi skulle diskutera ex vilka stödfartyg som sverige har och deras förmåga el dyl. Quote
Alkaios Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 då känns det som vi börjar glida in på irakämnet och det finns redan en tråd för detta. har hade jag tänkt mig att vi skulle diskutera ex vilka stödfartyg som sverige har och deras förmåga el dyl. Vet du något om HMS Gålö? Hon är väl understödsfartyg på 4:e minkrigsflottiljen? Quote
Recommended Posts