RU01 Posted May 4, 2009 Report Share Posted May 4, 2009 Ni som ibland har med signalpistol ut i fält; var och hur bär ni en med er? Flerbruksficka eller innerfickan på västen? Finns det hölster/fordral man borde be förrådet om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted May 4, 2009 Report Share Posted May 4, 2009 Fastknuten med snodd i sv2k samt förvarad i innerficka sv2k alternativt snigeldump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted May 4, 2009 Report Share Posted May 4, 2009 Ni som ibland har med signalpistol ut i fält; var och hur bär ni en med er? Flerbruksficka eller innerfickan på västen? Finns det hölster/fordral man borde be förrådet om? det finns hölster till signalpistolen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted May 4, 2009 Report Share Posted May 4, 2009 (edited) Det finns hölster, dock är dessa gamla och ser ut som en stor skinnväska ungefär. Det finns även en ovanligare variant i nåt galonliknande material med plats för 3st "patroner". Jag lyckades roffa åt mig en av de sistnämnda under min värnplikt. Brukade sätta fast hölstret på mittersta spännet på västen och ha pickan mitt på bröstet.. skitbra då det gick lätta att koppla på/av så man kunde förvara den i vagnen under dagtid eller låna ut den till lyspatrull eller liknande! edit: grisfingar och pucktvåa Edited May 4, 2009 by grisbasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted May 4, 2009 Author Report Share Posted May 4, 2009 Alternativ till de hölster som kronan tillhandahåller? Eller, KANSKE tillhandahåller, får kolla med förrådet i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted May 4, 2009 Report Share Posted May 4, 2009 Jag använder ett billigt Miltec benhölster och säkrar signalpistolen med en snodd. Icke godkänt? Ja troligen, men jag har inte varit i närheten att tappa bort den som tidigare höll på att ske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 Jag brukar bära den i innerfickan på västen i brist på annat, funkar men inte mer, det där med det "nyare" hölstret lät intressant, får glida förbi förrådet och kolla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RiP Posted May 6, 2009 Report Share Posted May 6, 2009 Jag kan varmt rekommendera det "nyare" hölstret vilket mig veterligen togs fram till signalpistol 50, vilken nog var den jag använde i lumpen. Men detta hänger på om det bara har varit två varianter i farten dem senaste 20 åren… jobbigt med bristande kunskap och dåligt minne, just den kombinationen är inte bra! Suck... Men likväl det hölstret fungerar utmärkt! ha d /R Jag brukar bära den i innerfickan på västen i brist på annat, funkar men inte mer, det där med det "nyare" hölstret lät intressant, får glida förbi förrådet och kolla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted May 18, 2009 Author Report Share Posted May 18, 2009 Hade pickan i västens innerficka denna helgen. Istället drällde jag krevad/lyspatronerna omkring mig........får nog ta och tömma en flerbrukare helt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 18, 2009 Report Share Posted May 18, 2009 Bianchi 92 duger utmärkt till signalpistolen (det är också allt det duger till). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted May 18, 2009 Author Report Share Posted May 18, 2009 Bianchi 92 duger utmärkt till signalpistolen (det är också allt det duger till). Då torde signalpickan passa i andra hölster 4 tum också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 18, 2009 Report Share Posted May 18, 2009 Bianchi 92 duger utmärkt till signalpistolen (det är också allt det duger till). Då torde signalpickan passa i andra hölster 4 tum också? Ingen aning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 18, 2009 Report Share Posted May 18, 2009 Bianchi 92 duger utmärkt till signalpistolen (det är också allt det duger till). Då torde signalpickan passa i andra hölster 4 tum också? Njao, ja, nej, kanske. För generellt för att säga ja/nej, det är läge att testa och inte köpa o-testat. Jag tycker mig minnas att locket ej gick att stänga med signalpistolen i hölstret, utan att det fick kittas en bungeecord stropp för att hålla signalpistolen på plats, men jag kan ev. minnas lite fel där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted May 18, 2009 Report Share Posted May 18, 2009 Själv tycker jag fickan i SV2K duger alldeles utmärkt. Sen sätter man fast stroppen i nåt lämpligt så att risken för bortsupning i mörker är obefintlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted June 10, 2009 Report Share Posted June 10, 2009 Hade pickan i västens innerficka denna helgen. Istället drällde jag krevad/lyspatronerna omkring mig........får nog ta och tömma en flerbrukare helt! Recon Multi- / Flaskfodral fungerar bra. ( http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=84 ) Rymmer både lyspistol och lysam... Går att fästa både på stidsväst och stridsbälte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted June 11, 2009 Report Share Posted June 11, 2009 Det finns relativt moderna hölster från överskott att köpa billigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted June 11, 2009 Author Report Share Posted June 11, 2009 Det finns relativt moderna hölster från överskott att köpa billigt. Som tex varifrån då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted June 11, 2009 Report Share Posted June 11, 2009 Det finns relativt moderna hölster från överskott att köpa billigt. Som tex varifrån då? Nja, törs jag inte säga, det blir ju reklam men den som vill veta kan få det på pm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjofan Posted June 14, 2009 Report Share Posted June 14, 2009 Ni som ibland har med signalpistol ut i fält; var och hur bär ni en med er? Flerbruksficka eller innerfickan på västen? Finns det hölster/fordral man borde be förrådet om? I lumpen hade vi dom med snöre i innerfickan. på IA07 hade vi fodral till med patron hållare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts