Jump to content

Max Manus

Spartacus

Recommended Posts

Posted

Max Manus, en norsk storfilm som slagit alla möjliga rekord i väst.

Verkar riktigt bra och jag är sugen på att se den

Men, om någon skulle få för sig att göra ett liknande svenskt storfilmsprojekt under samma period som Max Manus. Vem skulle då få agera underlag för filmen? Om den nu skulle vara "historiskt korrekt"

Fram med era förslag!

Posted
Max Manus, en norsk storfilm som slagit alla möjliga rekord i väst.

Verkar riktigt bra och jag är sugen på att se den

Men, om någon skulle få för sig att göra ett liknande svenskt storfilmsprojekt under samma period som Max Manus. Vem skulle då få agera underlag för filmen? Om den nu skulle vara "historiskt korrekt"

Fram med era förslag!

Lite bakgrundsfakta om Max Manus så blir det lättare att komma på förslag på liknande projekt på svenska, googleresultat och en wikipage

Hmm... en svensk motståndshjälte som ställde till det för den lede Fi under VK2? Kanske Orvar Nilsson, se Tidningen Hemvärnet #1 2009 (sid40) och Historiskt samlarforum.nu

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

• 1 year later...
Posted

Eller Allan Mann eller Harry Järv? (framom främsta linjen)

Fö befann sg Max Manus i sverge när freden kom och inte norge..

mvh/G

Posted

Man kunde göra en film om Orvar Nilsson, finlandsfrivillig 1939 och 1941-44. Episk man. Se boken "När Finlands sak var min" (Schildts 2000).

Posted

Kristina Nilsdotter (Gyllenstierna), född 1494, död 5 januari 1559. Ledde försvaret av Stockholm i samband med den danska belägringen 1520. Det var först när allt hopp om undsättning och efter danska löften om fullständig amnesti som hon gav order om kapitulation.

Att sedan Kristian II firade detta genom att slå skallen av ett hundra-tal stackars stadsbor i samband med blodbadet tre dagar senare är en annan femma...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...