Jump to content

Vapenlampa

RU01

Recommended Posts

Ett ämne som berörts flitigt på forumet har varit vapenlampor och hur dessa kan fästas på vapnen, med eller utan BOA osv.

Men hur egentligen bruka lampan om den väl skruvats/tejpats etc på plats? Söker en taktisk handledning till handhavande av vapenlampa helt enkelt!

Om BlåGul finner ämnet behandlat sedan tidigare hoppas jag ödmjukast på att jag ledas i rätt rikting.

Edited by CP2

Jag har haft funderingar att gjuta ett eget handskydd. Känner folk som har kompetens och utrustning för det. Det kommer nog bli ett himla liv om man förverkligar det, så jag har avstått. Det skulle i så fall vara ett handskydd med en bula längst fram, där man monterar i en ex. minimaglite.

Du måste även ha en strömbrytare du kan manövrera när du har vapnet i färdigställning/anläggning.

Utan tillstånd från Bataljonchef eller högre skulle jag inte börja mecka med lampor oavsett om det gällde HV eller FM i övrigt.

Sen är det förövrigt skandal att HV inte har förmågan att genomsöka ett mörkt rum. (finns inga vapenlampor)

Sök efter artiklar från Ken J Good, ex/typ:

http://www.thefiringline.com/forums/showth...9735&page=2

http://www.m4carbine.net/showthread.php?t=8872

http://ejmas.com/jnc/jncart_good_0501.htm

http://strategosintl.com/pdfs/Low-Light-Book-Sample.pdf

http://www.surefireinstitute.com/images/pd...t_Editorial.pdf

Var kritisk, testa själv, vad funkar för dig, vad funkar inte. Inte helt otippat finns det olika skolor, troligt är inget helt "rätt" men troligt har samtliga ideér detaljer som kan vara bra att ha i åtanke.

Har du möjlighet att köpa en bra vapenlampa med ett bra fäste (stötdämpning/pålitlighet) eller är det en mag-lite med gaffa? Bör du ha en handhållen lampa tillsammans med vapenlampan? (som en enhet)

Montering på höger/vänster sida av vapnet? Under vapnet? Hur ger det skuggor vid skydd/skyl?

Ir filter, LED/glödtråd? Finns det tillgång till bildförstärkare? Resten av gruppen/patrullens utr.?

Sökord:

Harries technique, Roger-Surefire, Chapman technique etc.

Jag tycker att man med relativt lite "range time" snabbt får inblick i framförallt sina egna begränsningar att verka med vapnet (pistol/ak) skall man uppnå en hög färdighet at jobba med vapenlampa(-lampa) krävs det betydligt mera arbete.

Jag tycker att man bör skilja på ev. "skyddsvaktsbehov" och möjlighet att rensa byggnad med lampa. "Skyddsvkatsbehovet" kan ställa betydligt mindre krav på din enskilda färdighet att nyttja vapenlampan än ett byggnadssök i grupp/patrull.

Värt att nämna, som jag själv tycker är mkt. viktigt är att vapenlampan INTE är en "peka/söka" lampa vid fordonssök eller personsök. där personer inte behöver hållas under kontroll med "vapenhot".

Mao använder du inte din vapenlampa (med tillhörande vapen) att slentrianmässigt söka fordon, du pekar ju med vapnet på dem som finns i fordonet. Direkt i.g enligt mig.

Vapenlampan används till att identifiera vad som skall skjutas och vad som ev. inte skall skjutas.

Mina 3 ören lite splittrat från jobbet....

Lugnt i affären idag, 2Sharp? :)

Tack för dina synpukter! Rensa byggnad med lampa i första hand, skyddsvakt i andra hand. Inte lysa på folk i skyddsvaktsmoment med vapenmonterad lampa, självfallet inte. Det gör man i så fall med handlampan. Erfarenheten får visa om vapenlampan i fråga håller måttet, gör den inte det men det visar sig vara taktikst riktigt att ha vapenlampa får det funderas på detta extra utlägg.

Hajjper, do not worry. Är väl medveten om vad som gäller angående "egna" modifieringar på vapen motsv. Det var inte heller den egentliga frågan! Tack ändå! :baskerKav:

Edited by CP2

Jag har en idé som jag har spånat lite på, frågan är om det inte är tillåtet eller inte.

Det är att man tar 2 siktesringar till ett kikarsikte och bultar/svetsar ihop dom, och du fäster en ring på pipan och en ficklampa i den andra ringen.

Bra eller anus? Tänker mest på värmeutvecklingen då.

Jag har en idé som jag har spånat lite på, frågan är om det inte är tillåtet eller inte.

Det är att man tar 2 siktesringar till ett kikarsikte och bultar/svetsar ihop dom, och du fäster en ring på pipan och en ficklampa i den andra ringen.

http://www.ultrafire.se/products.php?id=7

Här har du några alternativ; förmodar att endast kardborrevarianten längst ner är "tillåten".

Finns färdiga sådana lösningar, en ring som du fäster runt lampan och en ring som du fäster runt pipan, sen kan du enkelt dela på dom genom att skruva upp en skruv för att ta bort lampan.

Kostar unden hundralappen.

En viktig sak att tänka på är att lampan inte bara är ett hjälpmedel för dig, den är det även för fienden... Det är en enormt stor skylt som säger ''HÄR KOMMER DOM!!!'', ljusdiciplin är tokviktigt mao.

Du måste ha någon form av tapeswitch (vad heter det på svenska?) så att lampan bara lyser så länge du trycker på knappen, så fort du släpper ska den slockna.

Lys inte mer än absolut nödvändigt och lys inte dina kamrater i ryggen, du ger fienden perfekta måltavlor...

Edit: precis en sån som CP2 länkar till menar jag :baskerKav:

Edited by jed

Sök efter artiklar från Ken J Good, ex/typ:

http://www.thefiringline.com/forums/showth...9735&page=2

http://www.m4carbine.net/showthread.php?t=8872

http://ejmas.com/jnc/jncart_good_0501.htm

http://strategosintl.com/pdfs/Low-Light-Book-Sample.pdf

http://www.surefireinstitute.com/images/pd...t_Editorial.pdf

Var kritisk, testa själv, vad funkar för dig, vad funkar inte. Inte helt otippat finns det olika skolor, troligt är inget helt "rätt" men troligt har samtliga ideér detaljer som kan vara bra att ha i åtanke.

Har du möjlighet att köpa en bra vapenlampa med ett bra fäste (stötdämpning/pålitlighet) eller är det en mag-lite med gaffa? Bör du ha en handhållen lampa tillsammans med vapenlampan? (som en enhet)

Montering på höger/vänster sida av vapnet? Under vapnet? Hur ger det skuggor vid skydd/skyl?

Ir filter, LED/glödtråd? Finns det tillgång till bildförstärkare? Resten av gruppen/patrullens utr.?

Sökord:

Harries technique, Roger-Surefire, Chapman technique etc.

Jag tycker att man med relativt lite "range time" snabbt får inblick i framförallt sina egna begränsningar att verka med vapnet (pistol/ak) skall man uppnå en hög färdighet at jobba med vapenlampa(-lampa) krävs det betydligt mera arbete.

Jag tycker att man bör skilja på ev. "skyddsvaktsbehov" och möjlighet att rensa byggnad med lampa. "Skyddsvkatsbehovet" kan ställa betydligt mindre krav på din enskilda färdighet att nyttja vapenlampan än ett byggnadssök i grupp/patrull.

Värt att nämna, som jag själv tycker är mkt. viktigt är att vapenlampan INTE är en "peka/söka" lampa vid fordonssök eller personsök. där personer inte behöver hållas under kontroll med "vapenhot".

Mao använder du inte din vapenlampa (med tillhörande vapen) att slentrianmässigt söka fordon, du pekar ju med vapnet på dem som finns i fordonet. Direkt i.g enligt mig.

Vapenlampan används till att identifiera vad som skall skjutas och vad som ev. inte skall skjutas.

Mina 3 ören lite splittrat från jobbet....

2Sharp - du nämner att Skyddsvaktsbehovet kan ställa betydligt mindre krav på den enskildes färdighet att nyttja vapenlampan än i sb med ett byggnadssök i grupp/patrull.

Genomsök av byggnad är primärt inte en fredstida uppgift för FM, utan ett övningsmoment. Att det då skall ställas högre krav på enskilds färdighet i sb med övningsmoment, än det skall på skarp tjänst låter märkligt i mina öron.

Du skriver visserligen ordet "kan", men redovisa gärna lite utförligare hur du tänkte.

Mj Dis/pistol- och skyddsvaktsinstr

2Sharp - du nämner att Skyddsvaktsbehovet kan ställa betydligt mindre krav på den enskildes färdighet att nyttja vapenlampan än i sb med ett byggnadssök i grupp/patrull.

Genomsök av byggnad är primärt inte en fredstida uppgift för FM, utan ett övningsmoment. Att det då skall ställas högre krav på enskilds färdighet i sb med övningsmoment, än det skall på skarp tjänst låter märkligt i mina öron.

Du skriver visserligen ordet "kan", men redovisa gärna lite utförligare hur du tänkte.

Jag hade överhuvudtaget ingen tanke på övningsmoment utan endast "skarp" tjänst (oavsett hur man väljer att definiera den)

En enkel(?) sammanfattning ur min synvinkel:

1. " Skyddsvaktstjänst" - knuten till en punkt, stationär verksamhet, kända [rekognocerade] "terrängpartier". (Skyddsobjekt, maingate) (enskilds soldat kunskap/färdighet med vapenlampa har en funktion)

2. Genomsök byggnad - [mer] dynamisk situation, sker i grupp/patrull (dvs samövning krävs) okända "terrängpartier".

Hussök/Vapensök, förberett eller inte. Grupps/patrulls uppgift, enskildssoldat kunskap/färdighet med vapenlampa har mindre funktion då uppgiften inte löses enskilt.

Mina tankar när jag har funderat, övat, diskuterat samt nyttjat vapenlampa.

2Sharp/basse...

Lugnt i affären idag, 2Sharp? :baskerKav:

Jao, hyfsat :)

Du måste ha någon form av tapeswitch (vad heter det på svenska?) så att lampan bara lyser så länge du trycker på knappen, så fort du släpper ska den slockna.

Om man antar att switchen sitter på pistolgreppet (eller någonstans på handskyddet); vore det inte lättare att köra med en nedtryckning - på, en till nedtryckning - av?

Spänner man sig inte om man ska hålla in switchen hela tiden i anläggning, eller är det så lite att det inte gör någon skillnad?

Reason for edit: Det är bra om man skriver så att andra förstår.

Edited by Dasher

Om man antar att switchen sitter på pistolgreppet (eller någonstans på handskyddet); vore det inte lättare att köra med en nedtryckning - på, en till nedtryckning - av?

Spänner man sig inte om man ska hålla in switchen hela tiden i anläggning, eller är det så lite att det inte gör någon skillnad?

En detalj att beakta kan vara att om [när] allt går på röven är det obra att ha en tänd lampa på ditt vapen, ex: om din "lampknapp av/på hand" blir utslagen av någon anledning.

Jag tycker det är en klar fördel att ha en strömbrytare som endast tänder lampan momentant, när du pressar in den, alt. med en separat av/på knapp.

De tapeswitches till vapenlampor jag har fingrat på (Surefire, Streamlight, ?) har inte varit alls svåra att hålla tända. Mao ingen enorm muskelkraft har krävts från min sida.

Edited by 2Sharp

Ett ämne som berörts flitigt på forumet har varit vapenlampor och hur dessa kan fästas på vapnen, med eller utan BOA osv.

Men hur egentligen bruka lampan om den väl skruvats/tejpats etc på plats? Söker en taktisk handledning till handhavande av vapenlampa helt enkelt!

Om BlåGul finner ämnet behandlat sedan tidigare hoppas jag ödmjukast på att jag ledas i rätt rikting.

Ypperligt vid VP/VA check nattetid.

En detalj att beakta kan vara att om [när] allt går på röven är det obra att ha en tänd lampa på ditt vapen, ex: om din "lampknapp av/på hand" blir utslagen av någon anledning.

Jag tycker det är en klar fördel att ha en strömbrytare som endast tänder lampan momentant, när du pressar in den, alt. med en separat av/på knapp.

De tapeswitches till vapenlampor jag har fingrat på (Surefire, Streamlight, ?) har inte varit alls svåra att hålla tända. Mao ingen enorm muskelkraft har krävts från min sida.

Precis som 2Sharp skriver, det krävs inte mycket för att tända lampan. Dessutom går det att lysa väldigt korta stunder.

När jag har kört med vapenlampa så har jag haft tapeswitchen sittande på handskyddet (onödigt att ha en sladd hela vägen längs vapnet) eftersom ak4 inte har vertikalt främre grepp.

Surefire har lite olika vapenlampor, tex M900A som även är ett vertikalt grepp. Har klämt och känt på 2Sharps, men inte testat det på ett vapen. Verkar mycket bra.

Jag hade överhuvudtaget ingen tanke på övningsmoment utan endast "skarp" tjänst (oavsett hur man väljer att definiera den)

En enkel(?) sammanfattning ur min synvinkel:

1. " Skyddsvaktstjänst" - knuten till en punkt, stationär verksamhet, kända [rekognocerade] "terrängpartier". (Skyddsobjekt, maingate) (enskilds soldat kunskap/färdighet med vapenlampa har en funktion)

2. Genomsök byggnad - [mer] dynamisk situation, sker i grupp/patrull (dvs samövning krävs) okända "terrängpartier".

Hussök/Vapensök, förberett eller inte. Grupps/patrulls uppgift, enskildssoldat kunskap/färdighet med vapenlampa har mindre funktion då uppgiften inte löses enskilt.

Mina tankar när jag har funderat, övat, diskuterat samt nyttjat vapenlampa.

2Sharp/basse...

Lugnt i affären idag, 2Sharp? :baskerPa:

Jao, hyfsat :)

Även skyddsobjektet/objekten måste normalt genomsökas initialt. Och har du väl sökt igenom en byggnad så är väl även den känd (rekognocerad).

Bevakningsuppgiften på ett skyddsobjekt innebär mer än att bara stå statiskt vid en grind. För att kunna fungera vid ett skyddsobjekt krävs förberedelser och en samövad styrka.

Utdrag H SÄK VapAm

"Militär insatsstyrka (insatsberedd skyddsstyrka) skall ledas av officer.

Styrkans personella bemanning och organisation skall anpassas efter

såväl aktuell uppgift som efter det objekt och den terräng mot vilken

den avses verka. Vid insatser utanför bevakat område skall styrkan be-

stå av minst 1 + 4 man och vid insatser inom bevakat område av minst

1 + 2 man. Insatsstyrkans personal skall ha erhållit särskild utbildning

för sin uppgift och ha genomfört övning, i regel tillsammans med

polis, mot respektive objekt. Insatsen skall bygga på en för respektive

objekt framtagen och dokumenterad plan.

Insatsstyrkan skall ha för sin uppgift erforderlig utrustning bl a i form

av fordon med mobiltelefon- och kommunikationsradioutrustning

samt personsäkerhetslarm, skjutvapen, kroppsskydd (företrädesvis

kroppsskydd 94), personlig skyddsutrustning, hjälmar, buren sam-

bandsutrustning för såväl internt som externt bruk, mörkerutrustning

för att kunna såväl observera som att avge verkanseld, video- och eller

digital kamerautrustning m m."

Då vi nyss tillförts pistollampa (Streamlight M3) har vi varit och nosat på genomsök, mm, med inriktning på skydd/bevakning. Vi saknar ännu anpassat hölster (Safariland 6004 m3), men det är på väg.

Bevakningsuppgiften på ett skyddsobjekt innebär mer än att bara stå statiskt vid en grind. För att kunna fungera vid ett skyddsobjekt krävs förberedelser och en samövad styrka.

Jepp, min mening var att ge en kort, enkel förklaring hur jag menade med mitt exempel, inte att belysa(!!) samtliga aspekter för skyddsvaktstjänst etc.

Jag har ingen ambition, det är dessutom OT i denna tråden, att diskutera/argumentera/motivera i all oändlighet över olika tankar/ideeér/koncept/reglemeten/erfarenheter/uppfattningar utan att ge lite tankemat och nämna vad jag tyckte var viktigt för mig när jag har sysslat/övat med vapenlampa i olika miljöer.

Kanske kan någon se det som intressant, förkasta det eller anamma det till 100%, 50%, 3%

Jag tänkte bjuda på en egen länk samtidigt som jag läser 2Sharps tips och kör hans sökord genom Google: Tactical Use of White Light

Boken "Green eyes & black rifles - warriors guide guide to the combat carbine" tar upp det mesta om hur du slåss med en automatkarbin, inklusive bruket av synlig laser, bildförstärkare, vitt lyse med mera. Trots att författaren bygger sina resonemang runt AR-15 så rekommenderas den varmt.

Edited by Adeptus Bellum

Boken "Green eyes & black rifles - warriors guide guide to the combat carbine" tar upp det mesta om hur du slåss med en automatkarbin, inklusive bruket av synlig laser, bildförstärkare, vitt lyse med mera. Trots att författaren bygger sina resonemang runt AR-15 så rekommenderas den varmt.

Även jag kan rekommendera denna bok - tokmånga skytteställningar och små detaljer som inte lärs ut inom kronan men som är väl värda att känna till om man helt plötsligt finner sig ute på en bataljon och det börjar knalla på riktigt.

Boken finns på Amazon.

Edited by Yxa