Jump to content

Vita Blixten - kort

Guest Guest_HV_inf

Recommended Posts

Guest Guest_HV_inf

Godmiddag,

Hittade för ca 6-8 månader sen "någonstans" överskottsbolag där man annonserade om "korta" Vita Blixten.

De kallas även "pjässkidor" eller "skidor för stridsfordonspersonal" och skall vara ca 150 cm långa, istället för de klassiska 210 cm.

Då jag söker denna korta variant- ja, jag vet att Ni tror jag är galen som vill ha Vita Blixten - så undrar jag om det är någon som med säkerhet vet

var man kan införskaffa dessa.

Helst i o-behandlat skick så jag får sköta om tjärning och vallning enl. eget huvud/rutin.

mvh:

HV_Nisse

Godmiddag,

Hittade för ca 6-8 månader sen "någonstans" överskottsbolag där man annonserade om "korta" Vita Blixten.

De kallas även "pjässkidor" eller "skidor för stridsfordonspersonal" och skall vara ca 150 cm långa, istället för de klassiska 210 cm.

Då jag söker denna korta variant- ja, jag vet att Ni tror jag är galen som vill ha Vita Blixten - så undrar jag om det är någon som med säkerhet vet

var man kan införskaffa dessa.

Helst i o-behandlat skick så jag får sköta om tjärning och vallning enl. eget huvud/rutin.

mvh:

HV_Nisse

Ett tips!!

Det måhända att de kortare skidorna är lite roliga att se på men de är helt värdelösa att åka skidor på. Är det inte för rent samlande så skaffa ett par vanliga vita blixten istället!!!

Y

Jag som var hundförare på flygvapnets Närskydd fick också ut dem kortare vita blixten. Mycket pga. att jag hade en hund framför mig då vi patrullerade under vintern..så klart.

Vi hade bara de vanliga långa skidorna att tillgå. Jag tyckte inte att det spelade så stor roll. Så mycket skiljer de inte i längd.

För övrigt så tyckte hundarna att det var jättekul att leka draghund eftersom den tröge f*n där bak hängde med för en gångs skull. I alla fall ett tag... :mellow:

Jag som var hundförare på flygvapnets Närskydd fick också ut dem kortare vita blixten. Mycket pga. att jag hade en hund framför mig då vi patrullerade under vintern..så klart.

Vi hade bara de vanliga långa skidorna att tillgå. Jag tyckte inte att det spelade så stor roll. Så mycket skiljer de inte i längd.

För övrigt så tyckte hundarna att det var jättekul att leka draghund eftersom den tröge f*n där bak hängde med för en gångs skull. I alla fall ett tag... :happy:

Helt OT, skillnaden märks när tempot höjs, kompanimästerskap i skidskytte blev en märkbar utmaning med "pv-skidorna" (kärt barn har många namn). Ändå lyckades jag sätta skidan i bakhasorna på hundstackarn någon gång.

Till frågeställaren, tur att du har Berg, vi andra pratar bara strunt som du märker :Malaj:

/Edit: Berg, bara dubbelkollar, jag hittade bara "vanliga" vita blixten, har du direktlänk?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...