Jump to content

Glock RTF

Trampmina

Recommended Posts

Är på väg mot att en dag kunna få civil licens på Glock och funderade lite på detta med RTF eller ej, någon som har erfarenhet om detta?

Eftersom jag primärt tänkt bli bättre på mitt militära vapen så är ju egentligen RTF utesluten men hur är RTF överlag?

• BlåGul -1

Jag tänker ge dig det enklaste av svar, "köp den du tycker känns bäst". Svårare än så är det inte. Likheten med FMs pistoler är nog tillräcklig ändå, oavsett vad du väljer.

Själv kör jag med Decal Grip på min Gen 2, funkar finfint och sitter som berget.

RTF:en är ju designad för folk som primärt skjuter med handskar av neopren etc. :rolleyes: Jag har endast hållt i RTF-stommar, men inte haft tillfälle att skjuta någon. Det jag läst på amerikanska forum (där det är G22 som finns som RTF istället för G17 som i Europa) är att de flesta tycker RTF är direkt obekvämt utan handskar. Greppet ska alltså vara markant bättre.

Här har vi en bild på en amerikansk G22 RTF-2. De Europeiska G17 RTF-2 har den traditionella manteln och inte den på bilden nedan:

glocknewgrip-1.jpg

Edited by Yxa

Jag tänker ge dig det enklaste av svar, "köp den du tycker känns bäst". Svårare än så är det inte. Likheten med FMs pistoler är nog tillräcklig ändå, oavsett vad du väljer.

Själv kör jag med Decal Grip på min Gen 2, funkar finfint och sitter som berget.

Jag får väl begära att få hålla i båda den dagen jag kan ha min egna pistol ;)

Utan att kunna någonting om regelverket för pistolskytte så kan jag rekomendera grepptape (halkskyddstape motsv.) Kostar inte många tior och funkar kanon i sandlådan och även hemma på jobbet. Lite pill att få det bra men sånt är ju bara skoj.. :tveka:

Har kört rätt mycket med "grip-tape". Funkar alldeles utmärkt för min del. Kan tänkas slita en smula på tunnare handskar när man kör med de, men vad gör det.. Visst slitage på fingrar uppstår också vid handslöst, men ny hud växer ju ut.

GMY

OT
men ny hud växer ju ut.

Det lät ruskigt bekant, i en annan tid och en annan plats, en bit öster om Stockholm.. :-P

/OT

Decal Grip funkar riktigt bra!

OT

C'est seulment les sauvages de myttange et le champ de sud qui va comprend... oui?

/OT

OT

C'est seulment les sauvages de myttange et le champ de sud qui va comprend... oui?

/OT

Mais oui, et n'oubliez "île en travers".. :-P

edit: Gott, OT upphör. /Apone

Edited by Apone

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jag hade nöjet att få låna en RTF G17 förra helgen.

Som noterat kan den utan tvekan uppfattas som lite "taggig" om du inte har handskar, jag hade handskar och pistolen satt som gjuten. Jag fipplade med en annan G19 med den vanliga stommen (Gen 2 tror jag bestämt...) men sköt inte med den, spontan tyckte jag det var stor skillnad. RTF stommen satt verkligen klockrent, de vanliga stommarna tycker jag kan kännas lite hala om det är blött, man är trött i händerna eller om det går lite snabbare än vanligt.

Kan jag bara få en G17 Pro med od stomme och RTF så.. :)

Jag hade nöjet att få låna en RTF G17 förra helgen.

Som noterat kan den utan tvekan uppfattas som lite "taggig" om du inte har handskar, jag hade handskar och pistolen satt som gjuten. Jag fipplade med en annan G19 med den vanliga stommen (Gen 2 tror jag bestämt...) men sköt inte med den, spontan tyckte jag det var stor skillnad. RTF stommen satt verkligen klockrent, de vanliga stommarna tycker jag kan kännas lite hala om det är blött, man är trött i händerna eller om det går lite snabbare än vanligt.

Kan jag bara få en G17 Pro med od stomme och RTF så.. :)

@ 2sharp ...... Ett annat alternativ kanske ..... ;) :)

external_41a.jpg

de vanliga stommarna tycker jag kan kännas lite hala om det är blött, man är trött i händerna.
eller om det går lite snabbare än vanligt

Jag är den som är den, och ovanstående citat må vara lösryckt ur sin kontext, men 2Sharp talar helt klart av skarp erfarenhet här när han säger att det kan gå för snabbt om det är riktigt blött och man är trött i händerna. All respect to you, ibland tror jag du är "Lynx".. ;)

On topic: var har du för handskar (vilket jag antar att du har?) och vilka omständigheter rådde?

*nyfiken i en strut på RTF'en*

Jag har en gammal G22 med 9 mm pipa och använder grepptejp. Ganska tjockt lindat för jag tycker dom små stommarna är för små. Det lät konstig men alltså G21/G20 har stor stomme. Så för mig personligen skulle inte decalgrip eller RTF funka. Decalgrip är bra, det vet jag, har provat men en RTF har jag aldrig sett.

Jag tror dock att inget slår tejp i en eller annan form för hur man än formar plast så blir det halt.

@ 2sharp ...... Ett annat alternativ kanske ..... ;) :rolleyes:

external_41a.jpg

Men det är ju ingen Glock!?! :worthy: Har, tyvärr, aldrig skjutit XD, men dem ligger förbannat bra i handen.

de vanliga stommarna tycker jag kan kännas lite hala om det är blött, man är trött i händerna.
eller om det går lite snabbare än vanligt

Jag är den som är den, och ovanstående citat må vara lösryckt ur sin kontext, men 2Sharp talar helt klart av skarp erfarenhet här när han säger att det kan gå för snabbt om det är riktigt blött och man är trött i händerna. All respect to you, ibland tror jag du är "Lynx".. ;)

On topic: var har du för handskar (vilket jag antar att du har?) och vilka omständigheter rådde?

*nyfiken i en strut på RTF'en*

LOL, jaja.. har man pistoler och ronka som fritidssysselsättning så lär man ju sig ett och annat... :worthy: *purr-purr*

Jag hade Southwest Motorsports Vent gloves och Hatch Streetguard.

Jag har en gammal G22 med 9 mm pipa och använder grepptejp. Ganska tjockt lindat för jag tycker dom små stommarna är för små. Det lät konstig men alltså G21/G20 har stor stomme. Så för mig personligen skulle inte decalgrip eller RTF funka. Decalgrip är bra, det vet jag, har provat men en RTF har jag aldrig sett.

Jag tror dock att inget slår tejp i en eller annan form för hur man än formar plast så blir det halt.

Testat Hogue Handall? Jag tycker greppet blir för grovt/tjockt, så har du stora händer/långa fingrar kanske det kan vara något?

Grepptapen tycker jag nästan blir för bra, jämfört med RTF så tyckte jag RTF blev lagom :) Grepptape tycker jag också har en sjuk förmåga att slita på kroppsdelar, kläder och annan utrustning på ett ohälsosamt sätt.

Edited by 2Sharp

Kan inte riktigt med men 2sharp skrev:

2sharp @ May 31 2009, 23:14

Testat Hogue Handall? Jag tycker greppet blir för grovt/tjockt, så har du stora händer/långa fingrar kanske det kan vara något?

Grepptapen tycker jag nästan blir för bra, jämfört med RTF så tyckte jag RTF blev lagom :rolleyes: Grepptape tycker jag också har en sjuk förmåga att slita på kroppsdelar, kläder och annan utrustning på ett ohälsosamt sätt.

Hogue har jag provat men om jag minns rätt har den fingergrepp? Det är jag allergisk mot, kommer inte överens med sånt.

Jag bär inte vapen så att det sliter på kläder är inget problem för mig. Glocken ligger mest i skåpet numera, grabben använder den mest.

Grepptejpens största fördel i mina ögon, är att man kan forma kolven och lägga på lite där det fattas. Revolvern ser ut som en hockeyklubba men är så skön att hålla i.

Edited by Nifelhel
Fixat till qoute! /Nifelhel - Blågul

Hogue har jag provat men om jag minns rätt har den fingergrepp? Det är jag allergisk mot, kommer inte överens med sånt.

Jag bär inte vapen så att det sliter på kläder är inget problem för mig. Glocken ligger mest i skåpet numera, grabben använder den mest.

Grepptejpens största fördel i mina ögon, är att man kan forma kolven och lägga på lite där det fattas. Revolvern ser ut som en hockeyklubba men är så skön att hålla i.

Jepp, helt rätt Hogue har fingergrepp.

Ja ok, formningen är ju utan tvekan en poäng.