Jump to content

Pistolköp? Råd frågas, kom?

Ragulin

Recommended Posts

Jag umgås med planer på att införskaffa en pistol (helt lagligt och med alla licenser i ordning) och skulle behöva bolla lite med kunniga forumsmedlemmar. Jag har tänkt mig att börja träna lite skytte och då i den där formen där man tar sig genom en bana och skjuter på uppdykande mål på tid. Taktiskt skytte, heter det så?

Jag har inte bottenlösa fickor, så några fancy spörschall-pistoler blir det inte. Gärna vapen av bra brukstyp. Volvo snarare än Mercedes eller Ferrari. Fabriksnya saker och inget illegalt importerat som använts vid något bankrån i Stuttgart eller så.

Jag skulle vilja veta om Tokarev TT är ett bra och enkelt vapen till ett bra pris. Är det någon skillnad på en Tokarev tillverkad i CCCP, Rumänien eller Jugoslavien (Zastava)? Jag skall ju inte prata med den, men om man skall se upp för vissa licenstillverkade?

Finns Tokarev/Zastava även i 9mm parabellum? Jag föredrar nog den kalibern framför 7.62...

Makarov...? Är det ett bättre alternativ? Kalibern kan kanske bli problematisk, eller finns den också i 9mm para? Är den ett prisvärt vapen?

Är jag helt ute och cyklar här? Skall jag lägga ner öst-planerna och satsa på något REJÄLT istället? Pistol 88 då alltså?

Spontant känner jag att om du inte har några speciella skäl att köpa just Tokarev/Makarov så skrota dom planerna och get yorself a Glock eller annan likvärdig tjänstepistol med västursprung. Detta framförallt om du tänker börja med dynamiskt skytte.

Tokarev=Trabant

Glock=Volvo....

Är inte pistolskytt (ännu, men till våren så.. har jag sagt i snart 15 år..) men om man tänker lite ekonomi bör man väl kolla vilken ammunition som är att rekomendera. Pris, kvalitet vs vad man är beredd eller har möjlighet att betala. Jag har ingen aning men det kanske skiljer mkt i pris på olika sorter och kalibrar så valet av pistol bör kanske ta detta i beaktande?

22LR är väl som regel billigare än kraftigare patroner (var så när jag höll på med banskjutning med gevär för 15 år sedan) men jag tänker också på att en del vapen funkar bättre eller sämre med olika typer och tillverkare.

Köp något med ammunition som är enkel att få tag på samt relativt billig istället :sniper: Trist med massa tilläggskostnader som gör att du kanske inte tycker att det blir lika skoj.

Har funderat ett tag på att köpa pistol jag med, verkar luta åt en 22a för mängdskjutning, får se om det blir en glock sen på det också....

/C :rockon:

Taktiskt skytte? Det är inte så att herrn menar Dynamiskt skytte aka IPSC www.ipsc.se.

Om så är fallet så kan det bli svårt att hitta en division(klass) att skjutai med en Tokarev 7.62. Det finns en massa regler som styr IPSC. Dessa finner du i tidigare nämnda länk.

7.62 är för klen kaliber, minsta godkända är 9mm i samtliga divisioner.

I den vanligaste divisionen, som är production, så är det hårt styrt vilka vapen som är godkända. Dessa finner du här http://www.ipsc.org/proddiv.php

Kaliber .22lr är INTE att rekomendera till dynamiskt skytte. Det är en precisionskaliber som hör hemma i dito sorts skytte. Därmed är det inte sagt att det onödigt att öva precision, det är snarare en nödvändigthet.

Vill man ha en hyfsat billig pistol som ger mycket för pengarna och är slitstark. Då rekomenderar jag att du köper en Glock 17(Pistol 88). Den är inte kinkig och äter det mesta man matar den med.

Har du licens sen tidigare. Eller ska du börja skjuta pistol?

Du får ju igentligen bara skjuta med 22lr från början och måste skjuta guldserie för att få licens samt vara med i skytteförening i minst 6 månader..

Men annars så finns de rätt många pistoler, Då ja själv skjutit med glock som ja själv tycker är ett skitvapen framför farsans Colt som träffar bättre på samma avstånd.

Finns en hel del att välja på..

Unique osv..

www.sportec.se bl.a. har en hel del pistoler att kolla in på.

mvh Tobbe

Har du licens sen tidigare. Eller ska du börja skjuta pistol?

Du får ju igentligen bara skjuta med 22lr från början och måste skjuta guldserie för att få licens samt vara med i skytteförening i minst 6 månader.

Enligt Vapenförordningen (2.kap 3§) så räcker det med att vara över 18, aktiv medlem i skytteförening och genomfört skjutskicklighetsprov (guldserie).

Enligt Vapenförordningen (2.kap 3§) så räcker det med att vara över 18, aktiv medlem i skytteförening och genomfört skjutskicklighetsprov (guldserie).

För att bygga vidare på vad eskil sa så är kraven från de olika klubbarna kraftigt varierande för att de ska skriva ut sina föreningsintyg. Ofta kräver klubbarna att skytten varit aktiv i minst ett år och då varit med på både interna och externa tävlingar, samt gärna också varit aktiv i allt kringgöra i klubben (spika tavlor etc). Efter det skriver de ut ett föreningsintyg för inköp av ett stycket pistol i kaliber 22LR, varpå skytten måste vara likaledes aktiv i ytterligare ett år innan de beviljas föreningsintyg för något grövre. Å andra sidan finns det föreningar som nöjer sig med mindre aktivitet i endast sex månader innan de beviljar föreningsintyg för ett eget vapen, må det vara en 22LR eller en .45ACP eller något annat som rymms inom ramen av det skytte klubben bedriver. Allt detta varierar från klubb till klubb.

• 3 weeks later...

Glöm inte 1911, mycket roligare än Glock fast mer risk för krångel. Men rolig att skjuta och pilla med. Kan köpas billigt på begmarknad.

Glöm inte heller revolver, där är allt roligt! Med en S&W 625 kan man spöa många pistolskyttar även tidsmässigt men det tarvar mer träning.

jag tycker en bra 22:a är ett måste att starta med tex hämmerli walther osv äldre kvalité behöver inte vara dyrt! min första var en baikal 22:a som jag skjutit många fina serier med förutom att den gav aoutomateld ibland... (oftast vid tävlingar...) och sen tycker jag nåt vapen i glockutbudet är en skön sak till taktiskt! det finns massor med möjligheter med ett sånt vapen (delar och tillbehör och bling).

En bra 22:a och en slitvarg till 9:a klara man sig långt på även om revolver är kul o 45:a o colt45 osv

Det är väl så att allt som smäller är kul