Jump to content

Porslinsmantlade ksp skott...

GregerG

Recommended Posts

När jag var i 10-12års åldern, 20år sedan, hittade jag en bärväska full med 9mm ksp skott, till ksp45 antar jag.

De flesta var vanligt kopparmantlade, men en tredjedel eller nåt var porslinsmantlade och jag undrar vad dom kan ha använts till?

Det var inte träplugg utan (rosa) porslin....

Inte sett nåt på nätet om sånna, nån här som vet kanske?

//Greger

för det förrsta heter det Kpist (kulsprutepistol) inte KSP (Kulsrputa)

och dessutom är det ingen specifik ammo till just Kpist utan är samma till pistoler också.

men iallafall, det var helt vanlig lös ammunition du hittade (var inte trä i 9mm)

och inte var det "porslin" heller men kan nog uppfattas som porslin.. (var nån form av plast tror jag)

för det förrsta heter det Kpist (kulsprutepistol) inte KSP (Kulsrputa)

och dessutom är det ingen specifik ammo till just Kpist utan är samma till pistoler också.

men iallafall, det var helt vanlig lös ammunition du hittade (var inte trä i 9mm)

och inte var det "porslin" heller men kan nog uppfattas som porslin.. (var nån form av plast tror jag)

precis som skuggan säger, finns tom bild... här..

9mm.jpg

och i genomskärning här

http://www.amkat.se/9x19/9x19.html

/b

Bild har jag sett och jämfört med och såg inte alls ut som rödmålad plugg,

det var garanterat porslin eller keramik (ljusrosa)...

Om det inte var nån specialplast som var lika hård som keramik och krossades precis som keramik :tveka:

Edited by GregerG

Om det inte var nån specialplast som var lika hård som keramik och krossades precis som keramik :tveka:

den plasten var hård, målet var ju nämligen att bara ett fint damm skulle komma ur lösskjutningsanordningen.

/b

Om vi säger så här, det har aldrig funnits någon svensk 9mm ammunition med kula av porslin eller keramik. Lösammunitionen till kpist hade en kula av röd plast. Plasten var tämligen hård och krossades när den sköts genom lösskjutningsanordningen.

Så antingen är det svensk lösammunition som du hittade, eller något utländsk av okänd härstamning.

Försökte såga i en sån men bågfilen bara gled över ytan... men men, okey då vet jag iaf :tveka:

Tack för infon...

Om dom var svenska vet jag inte, jag _har för mig_ det var ca 9x20mm (tror inte jag mätte exakt)

och dom låg huller om buller i en bärväska - inte i kartonger eller nåt...

Hittades i en öde grannkåk när jag lekte lite i en lada....

Mor och Far lade beslag på dom så kan inte kolla såhär i efterhand heller :)

bg_band2.jpg

Försök använda "Ändra"knappen istället för att göra två inlägg på raken.

/Nifelhel - Blågul

--------------------

REGLER

Edited by Nifelhel

9x20 Browning long, eller 9mm M/07 användes i pistol 07 och kpist m/37. Mig veterligen så fanns det bara skarp och blind i den kalibern inom FM.

9x19 Parabellum eller 9mm M/39 användes i bla kpist m/45 och det fanns lösplugg i den kalibern. Löspluggen är tillverkad av plast som man kan ta fel för porslin om man inte vet vad den är tillverkad av.

• 3 weeks later...

plasten i toppen är en sorts glasfiber/laminat åt bakelithållet släkt med plasten i ett kretskort. Beter sig som keramik men pulveriseras istället för att splittras vid högt tryck. bakelit kan tappa färg vid fukt o solljus

jobbat lite med plaster