Jump to content

Recommended Posts

Om du menar svenska försvaret så används Unimog i viss utsträckning.

Är dom lika vadå?

FInns väl kvar som arv från Gamls KA brigaderna??

Liksom ett par tre andra olika fordonssystem som man lastbilar och Pirahna??

Min personliga erfarenhet av Unimogen är mestadels god. Lite väl tätstegad låda kanske men enorm potential, framförallt i terräng. Tgb 30 som agerade substitut åt många i NBG var ju helt outstanding i terräng men Unimogen kom inte långt efter. De flesta hade dock väldigt kort flak, framförallt de med dubbelhytt. Men dubbelhytt i övrigt är ju väldigt funktionellt till vissa enheter. Både materiell och personal i samma fordon utan släp..

CoTgb (10?) har jag för mig att den benämndes, ContainerTerrängbil

Några som vart utrustade med taklavett eller liknande?

Nyfiken på om det finns splitterskyddade diton i svenska försvarsmakten? Vet ju att de finns i andra länder.

Min personliga erfarenhet av Unimogen är mestadels god. Lite väl tätstegad låda kanske men enorm potential, framförallt i terräng. Tgb 30 som agerade substitut åt många i NBG var ju helt outstanding i terräng men Unimogen kom inte långt efter. De flesta hade dock väldigt kort flak, framförallt de med dubbelhytt. Men dubbelhytt i övrigt är ju väldigt funktionellt till vissa enheter. Både materiell och personal i samma fordon utan släp..

Trodde inte terrängbil 30 var så bra i terängen som en unimog så man skall inte underskatta de svenska grejerna trots allt. Man kanske inte behöver över 20 växlar för att ta sig fram i terängen. :)

Trodde inte terrängbil 30 var så bra i terängen som en unimog så man skall inte underskatta de svenska grejerna trots allt. Man kanske inte behöver över 20 växlar för att ta sig fram i terängen. :)

16 framåt och 16 bakåt om man ska vara petig.

Om du menar svenska försvaret så används Unimog i viss utsträckning.

Är dom lika vadå?

Okej trodde de inte användes eftersom jag aldrig sett en. :$

Mercedes-Benz Sprinter denna http://www.soldf.com/sprinter_ptgb5.html

För den hade man ju inte läst mycket gott om.

Den har AC och CD-spelare :)

Men man ska inte underskatta TGB, dom kommer fram på ganska många sätt :dribble:, och ploppar fram där man minst anar det. Tänk på att dom är gjorde för att brumma fram i svensk terräng.

Trodde inte terrängbil 30 var så bra i terängen som en unimog så man skall inte underskatta de svenska grejerna trots allt. Man kanske inte behöver över 20 växlar för att ta sig fram i terängen. :ph34r:

Har sett någon film från försöken med terrängbilar innan Tgb 11-40 infördes, där bland annat Unimog var med. De svenska terrängbilarna klarade sig bättre, men tyvärr har jag glömt om det var Tgb 13/20 eller 30/40.

Har sett någon film från försöken med terrängbilar innan Tgb 11-40 infördes, där bland annat Unimog var med. De svenska terrängbilarna klarade sig bättre, men tyvärr har jag glömt om det var Tgb 13/20 eller 30/40.

Unimog finns i flera olika varianter men att en modern UNH 5000 med reglerbart ringtryck slår en 30-40-bil på fingrarna det är jag rätt övertygad om. Däremot när tgb 30-40 utvecklades så kan jag mycket väl tänka mig att de var vassare än den tidens moggar. Har kommit i kontakt med Unimog både civilt och som hastigast även militärt. Unimogen ligger storleksmässigt och kapacitetsmässigt mellan tgb 20 och tgb 40. Eftersom Unimog aldrig kompromissar med terrängförmåga så är det ett rätt kort fordon vilket minskar lastytan detta kan vara till dess nackdel. Någon generation tidigare än den som säljs nu så fanns en 6x6 variant med större lastyta och lastkapacitet, fast där försöker väl Mercedes istället sälja in sina Zetros lastbilar idag.

Unimog är även grunden till flera olika splitterskyddade trupptransportfordon internationellt, exempelvis tyska Dingo. Det finns även "vanliga" moggar som är splitterskyddade. Sverige har idag inte några splitterskyddade varianter såvitt jag vet.

Har sett att Malmö polisen använder en Unimog med frontlastare vid kravaller.

Som sagts tidigare så hade KA en par olika varianter. Har inte flygets R3-förband köpt in Unimog senare än KA?

/logsqd

Vad skiljer de tre och fyrsiffriga modellerna åt i unimog serien?

Någon skrev att de var väldigt dyra, men hur dyra är de hittade inga pris på swedmogs hemsida.

De tresiffriga är främst att se som redskapsbärare. De har hyrauluttag i massor och olika sorters redskapsfästen går att få. De används oftast i kommunal verksamhet eller av entreprenörer vid släntklippning, snöröjning, gatsopning, mm. Dessutom är hytten mer anpassad för arbete med redskap genom bättre sikt och flyttbar förarplats (vänster-höger). Vid släntklippning och gatusopning är det bättre att sitta på höger sida.

Den fyrsiffriga serien är lite större och används väl mer som dragare eller lastfordon, men även dessa går att få med olika redskapsfästen och hydrauluttag, mm.

Vet inte de exakta priserna men ska du ha bara en styck 5000 civilt så går den nog på 1,2-1,5 miljoner. Det är 4000 och 5000 modellerna som mest används i militär sammanhang. Antar att styckpriset går att förhandla ner avsevärt vid köp av större batcher.

/logsqd

Den svenska Galten har lånat åtminstone axlarna från Unimog. Att de sedan var strul

med för klena dämpare mm kan ju knappast Mercedes lastas för. Jag vet inte om även

transmissionen och växellådor kommer från Unimog.

/martinator

Den svenska Galten har lånat åtminstone axlarna från Unimog. Att de sedan var strul

med för klena dämpare mm kan ju knappast Mercedes lastas för. Jag vet inte om även

transmissionen och växellådor kommer från Unimog.

/martinator

RG32 har växellåda från Allison och fördelningslåda från Atlas, alltså inga Unimog-prylar förutom axlar. Delserie 3 av RG32 kommer dock ej ha Unimog-axlar, det kommer vara AxelTech-axlar (för att få bättre lastförmåga)

/W

Vad skiljer de tre och fyrsiffriga modellerna åt i unimog serien?

Någon skrev att de var väldigt dyra, men hur dyra är de hittade inga pris på swedmogs hemsida.

De tresiffriga är främst att se som redskapsbärare. De har hyrauluttag i massor och olika sorters redskapsfästen går att få. De används oftast i kommunal verksamhet eller av entreprenörer vid släntklippning, snöröjning, gatsopning, mm. Dessutom är hytten mer anpassad för arbete med redskap genom bättre sikt och flyttbar förarplats (vänster-höger). Vid släntklippning och gatusopning är det bättre att sitta på höger sida.

Den fyrsiffriga serien är lite större och används väl mer som dragare eller lastfordon, men även dessa går att få med olika redskapsfästen och hydrauluttag, mm.

Vet inte de exakta priserna men ska du ha bara en styck 5000 civilt så går den nog på 1,2-1,5 miljoner. Det är 4000 och 5000 modellerna som mest används i militär sammanhang. Antar att styckpriset går att förhandla ner avsevärt vid köp av större batcher.

/logsqd

Borde inte 300 serien i alla fall ha lägre tyngdpunkt eftersom den har motorn i mitten samt att den sitter lägre? Häftig funktion det där att man kunde byta sida på ratten, skulle vara praktiskt att ha i en vanlig bil o man blir lite för trött att köra bara vrida över ratten till kompisen. :rockon:

Såg ett avsnitt av fifth gear och där så sa de att brittiska sbs körde unimog men det var 300 serien de körde, kan det bero på min teori o lägre tungdpunkt?

Länk till avsnittet om ni vill se det.

• 2 weeks later...
Under min värnplikt 06/07 fanns dom på TrängR/P4.

Grejen med Unimog är att den ska vara svindyr i inköp.

Tänker du inte på T2 nu? P4 är ju pansar, pansarskytte och spaning (I alla fall 07 när jag var där).. Och vakter såklart.

Vet du om de är nyinköpta eller om det är "omplacerade" moggar?

/logsqd

Vet inte säkert men skulle sätta en slant på att det blir några som överförs från något annat förband. Jag har inte hört att FM skulle köpt in nya moggar.

/S-Tank

Alltså är det Unimogar som ska följa bakom manöverkompanierna istället för pbv302/9040/401 på P7. Hur ser man på Unimogens förmåga att hålla jämn takt med 9040 och 122?

Alltså är det Unimogar som ska följa bakom manöverkompanierna istället för pbv302/9040/401 på P7. Hur ser man på Unimogens förmåga att hålla jämn takt med 9040 och 122?

Jag vet inte vem som tänkt ut denna lösning, hur de tänkt eller varför. Jag ser i alla fall ett behov av taktikanpassning i frågan... De främre underhållsomgångarna ur trosskkompaniet (XL Black) kommer att få ändra sitt uppträdande. De kommer inte att kunna vara lika offensiva och framåtriktade som tidigare. Kompanierna kommer inte kunna få stöd lika snabbt som tidigare. Det har dock inte med Unimogens framryckningshastighet att göra utan mer pga att de kommer finnas längre bak och inte komma fram förrän det lungat ner sig lite mer än innan.

Man kan tyvärr konstatera att det är synk nej mellan reglementen och organisationer just nu. Det var inte länge sedan jag läste i en skrivelse att de lätta repgruppernas pbv:er på trosskomp skulle ersättas av DSG-90:or, samma som på manöverkompanierna alltså. Istället blev det Unimog...

Missförstå mig inte, jag tycker att Unimogen är en fantastiskt bil, klar favvo bland de civila tgb!

S-Tank

Men är det inte väldigt handikappande att ha hjulfordon som följder bandfordon :Malaj:

Men en lastbil på 10 ton borde väl ha högre marktryck än tex en 9040?

Men är det inte väldigt handikappande att ha hjulfordon som följder bandfordon :Malaj:

Men en lastbil på 10 ton borde väl ha högre marktryck än tex en 9040?

Med "följa" menas inta att bilen ligger 1,25 bakom vagnen hela tiden. Bilarna kommmer att framrycka på väg så länge det går.

S-Tank

Bandfordonen kommer ju även dom köra på väg så länge det går/behövs, behöver dom köra ut i skogen så får man ta det då, men handikappande vill jag inte riktigt hålla med om.