Jump to content

Att sy märken på uniformen

Foreigner

Recommended Posts

Hej!

Nu på måndag ska jag till Livgardet på missionsutb. Härmed undrar jag om någon kan tipsa mig om en skräddare eller sömmerska i Kungsängen som kan sy alla märken på uniformen. Jag har ingen lust att göra det själv om det finns möjligheten att få det snygg och proffsigt gjort. Åker bil till LG så det är inga problem att ta sig till en skräddare med alla grejer.

Har sökt på Gula sidorna och här på forumet, men kunde inte hitta något av relevans.

Finns det en skräddare på själva regementet? Eller måste man vara en officer för att få det gjort på regementets skrädderi?

Alla tips mottages tacksamt.

Med vänliga hälsningar,

//Foreigner

Jag ligger inne på Livkomp.

Vad jag vet så är det bara officerare som får skräddarsytt.

Jag skulle inte fråga om jag var du med risk för att skämma ut sig.

Men vafan sy på märken själv! Visst att det är skit trögt i början men efter en stund kommer du in i ett flyt och då är det bara att sy så det ryker!

Sitt och ät godis och ha några att konversera med så kan det tom. vara trevligt.

Du ska ju "slita" lite för att få bära din uniform.

Tycker jag i alla fall..

Sist jag gjorde det var det på GSU:n och då var det i princip så här: "Det får fan bara sitta där tills jag kommer hem och tjejen gör om det". Så redan där hade jag fått avsmak för det. Och då handlade det bara om 2 st. kragspeglar.

Denna gången ska det göras proffsigt och snabbt. Det får kosta vad det kosta vill. Så länge jag har något val, dvs...

Ingen sömmerska motsvarande som du känner till i Kungsängen-trakten?

//Foreigner

Kommer säkert att göra det, då det verkar omöjligt att hitta ett skrädderi eller en sömmerska i Kungsängen. Har suttit och googlat som f*n sen jag postade min fråga här. Ifall de på förrådet går med på det så kommer jag inte att ha svårt att dra till stan senare och köpa fika eller nåt till dem.

Vi får se hur det går. Förutom Kungsängen, vad ligger närmast Livgardet så jag kan söka där med?

Har hittat ett skrädderi. Ligger i närheten av Coop. Dock, måste man lämna in grejerna på morgonen och sen hämta de på kvällen. Nu undrar jag om det är OK att vistas i området utan både vanliga m90 jackan och dess "sommar" variant (den tunna, ni vet vilken jag menar). I såfall skulle dessa lämnas in en dag då jag inte har några andra uppgifter som kräver full mundering.

Har hittat ett skrädderi. Ligger i närheten av Coop. Dock, måste man lämna in grejerna på morgonen och sen hämta de på kvällen. Nu undrar jag om det är OK att vistas i området utan både vanliga m90 jackan och dess "sommar" variant (den tunna, ni vet vilken jag menar). I såfall skulle dessa lämnas in en dag då jag inte har några andra uppgifter som kräver full mundering.

Det är bara att fråga dina chefer när du är på plats i stockholm

Du gör ju naturligtvis som du vill men hallå, klarar du inte ens av att sy på några märken?

Ofta är de uniformer man får ut redan försedda med korrekta märken för utlandsstyrkan och det rör sig isåfall om en eller två kragspeglar att tråckla dit, ett jobb man klarar på under 10 minuter.

Om man som anställd soldat inte ens klarar av en sån enkel uppgift bör man kanske tänka lite på vad man givit sig in på.

Det hör till grundläggande färdigheter för en soldat att sy dit märkena samt laga små skador i sin egen uniform. (Svensk soldat 2005 sidan 84 samt SoldR Mtrl P 2003 sidan 14 och 15)

Bit ihop och avsätt 20 minuter första kvällen så ska du nog se att dina märken kommer att bli fastsydda på ett tillfredställande sätt.

The Swede

• 1 year later...