Fu Olsson Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 Jag undrar om någon vet några sjysta konditionsövningar eller tips för någon som har tappat den mesta kondisen ? skulle behöva ha upp den på ca ett halv år? Sjyst om ni lägger ut förslag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 Jag undrar om någon vet några sjysta konditionsövningar eller tips för någon som har tappat den mesta kondisen ? skulle behöva ha upp den på ca ett halv år? Sjyst om ni lägger ut förslag! Finns hur många trådar som helst om detta, men starta mjukt.. Många (inklusive mig) vägrar acceptera att man tappat kondis efter uppehåll/skada så att resultatet blir utslitning när man häktar på sig LKn och tror man kan dra ut och löpa med den som vanligt.. Stegra träningen och rent konditionsmässigt så är ju våldsamma intervaller det bästa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Olsson Posted December 16, 2008 Author Report Share Posted December 16, 2008 Jag undrar om någon vet några sjysta konditionsövningar eller tips för någon som har tappat den mesta kondisen ? skulle behöva ha upp den på ca ett halv år? Sjyst om ni lägger ut förslag! Finns hur många trådar som helst om detta, men starta mjukt.. Många (inklusive mig) vägrar acceptera att man tappat kondis efter uppehåll/skada så att resultatet blir utslitning när man häktar på sig LKn och tror man kan dra ut och löpa med den som vanligt.. Stegra träningen och rent konditionsmässigt så är ju våldsamma intervaller det bästa. Tack så mycket för ditt snabba svar och tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fossman Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 som ovanstående, börja mjukt o sen när du känner att du kan så puscha på med intervaller, har själv hållt på i 3 veckor nu och man känner hur konditionen växer, jag själv cyklar bara för tillfället Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Olsson Posted December 16, 2008 Author Report Share Posted December 16, 2008 som ovanstående, börja mjukt o sen när du känner att du kan så puscha på med intervaller, har själv hållt på i 3 veckor nu och man känner hur konditionen växer, jag själv cyklar bara för tillfället Jo jag har hört tidigare att intervallträning är riktigt grymm träning! men vilka intervaller kör du typ? Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjex Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 som ovanstående, börja mjukt o sen när du känner att du kan så puscha på med intervaller, har själv hållt på i 3 veckor nu och man känner hur konditionen växer, jag själv cyklar bara för tillfället Jo jag har hört tidigare att intervallträning är riktigt grymm träning! men vilka intervaller kör du typ? Mvh För att öka konditionen snabbt är det utmärkt, men samtidigt ökar påfrestningarna på kroppen ordentligt. Men har personen i fråga inte konditions tränat på ett bra tag bör man börja med minst 1-2 månads uppbyggnads träning med enbart jogging. När kroppen har anpassat öka med intervall träning. Och när man börjar konditions träna har man en väldigt snabb ökning i början sen efter ett tag börjar utvecklingen plana ut. Dels pga av naturliga orsaker och sen den intressanta biten. Att kroppen är en fantastiskt maskin på att anpassa sig. Att köra samma träningsschema vecka efter vecka anpassar sig kroppen och utvecklingen stannar av. På grund av att kroppen har anpassats till kraven som ställs. Men genom att variera träning "luras" kroppen och fortsätter öka. Exempelvis att ändra förhållanden mellan lång distanslöpning och intervaller etc. Så ökar och utvecklas kroppen effektivare över tiden för kroppen hinner inte anpassa sig. Utan när det kontinuerligt ställ nya krav blir det i konstant ökning. Självklart blir ökningen mindre hur mer man förbättrar sig. Väl mött! Tjex (som har för tillfället låter sin egen kondition förfalla..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.