pickensthlm Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 hej! Har blivit tilldelad tjänsten Flygbasjägargruppchef men undrar nu hur lång min utbildning är? På www.lumpen.nu står det att min tjänst sträcker sig till endast 10 månader, men på hemsidor, gjorda av gamla fbj:are står det att min tjänst är på 350 dagar! Är det någon som vet o kan berätta lite hur det är och hur min tjänst är? Tack på förhand! Quote
Fbj972 Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Mig veterligt är det 12 månader som gäller fortfarande... Men jag kan ha fel... Mimesis - åtgärda! Quote
mimesis Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 (edited) Vet inte hur det är nu. Förut så har det varit förstegsutbildning på GB. Rimligtvis så borde förstegsutbildningen vara kvar. Sist jag hörde något var det 11,5-12 mån på GB och 10 på övriga. Kontakta skolan för att undvika missförstånd. Måste även säga grattis. Edited March 7, 2003 by mimesis Quote
pickensthlm Posted March 7, 2003 Author Report Posted March 7, 2003 Tackar! Jo jag är jättenöjd, verkar vara roliga och intressanta arbetsuppgifter för FBJ! Jag var tidigare inskriven som K3-jägargruppbefäl men då tjänsten inte är någon riktig befälsbefattning, valde jag hellre FBJS, hoppas jag inte kommer ångra mig! Finns det några bra sidor om tjänsten så att man kan börja plugga lite, info, bilder m.m? Behöver man förbereda sig mycket inför tjänsten? Tränar 6 ggr/veckan, friidrott och styrketräning! Hur står sig denna tjänst som merit sedan när jag söker till Polishögskolan? Mvh Christian! Quote
Raffsec Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Hmm jag är väl inte rät person att svara men med tanke på hur den allmäna attityden är så tror jag att det inte spelar någon roll vad du gjort lumpen som. Utan dom värdesätter nog studier eventuell arbets erfarnhet däremot något dom kan värdesätta är utlandstjänst. Quote
Fbj972 Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Finns det några bra sidor om tjänsten så att man kan börja plugga lite, info, bilder m.m? Här är länken till den officiella sidan: http://www.f7.mil.se/article.php?id=622 Lite bilder. En del funkar, andra inte.. http://www.geocities.com/Pentagon/9290/bilds0.htm Quote
Mattias Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 ALLA flygbasjägare ligger inne 10 månader oavsett befattning. Alltså ingen förstegsutbildning för patrullcheferna...tyvärr. Quote
Fbj972 Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 ALLA flygbasjägare ligger inne 10 månader oavsett befattning. Alltså ingen förstegsutbildning för patrullcheferna...tyvärr. Det var fan... Mycket märkligt.. Jag borde ju veta... Vet du när det övergick till 10 månader för alla? Måste kontrollera detta... Quote
mimesis Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Jag vet att förra kullen hade GB-försteg. Quote
Fbj972 Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Såg att frågan flyfts fram på fbj.nu, så svaret kommer väl snart... Quote
Mattias Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 ALLA flygbasjägare ligger inne 10 månader oavsett befattning. Alltså ingen förstegsutbildning för patrullcheferna...tyvärr. Det var fan... Mycket märkligt.. Jag borde ju veta... Vet du när det övergick till 10 månader för alla? Måste kontrollera detta... Nä men jag vet att alla flygbasjägare ryckte in samtidigt som jag förra året och de muckar samtidigt som jag i år, och jag VET att jag ligger inne i 10 månader. B) Patrullcheferna togs, vad jag förstått, ut efter deras GSU. Samtidigt som alla andra befattningar som ex. Prsk, HF, mm. Quote
Fbj972 Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 ALLA flygbasjägare ligger inne 10 månader oavsett befattning. Alltså ingen förstegsutbildning för patrullcheferna...tyvärr. Det var fan... Mycket märkligt.. Jag borde ju veta... Vet du när det övergick till 10 månader för alla? Måste kontrollera detta... Nä men jag vet att alla flygbasjägare ryckte in samtidigt som jag förra året och de muckar samtidigt som jag i år, och jag VET att jag ligger inne i 10 månader. B) Patrullcheferna togs, vad jag förstått, ut efter deras GSU. Samtidigt som alla andra befattningar som ex. Prsk, HF, mm. Ja, då finns det ju ingen anledning att misstro dig... Man lär sig nåt nytt varje dag... Quote
Fu E Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Utbildningslängden på FbjS har under åren varierat, båda för grupp/patrullchefer och meniga. 01/02 hade patrullchefsaspiranterna en månads förstegsutbildning, 02/03 ligger alla inne 10 månader. Skolans ambition sägs vara på 14 mån på alla befattningar, men det är ju, som allt i FM, osäkert när/om detta kommer hända. Varken 10 eller 11 mån är tillräckligt i mina ögon. Quote
Mattias Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 (edited) Varken 10 eller 11 mån är tillräckligt i mina ögon. Det tycker jag stämmer på många olika tjänster inom FM. Om man tar Flygbassäk ex.vis (eftersom det är det enda jag har riktig inblick i) så anser jag att även där så skulle ca:14 månader vara nödvändigt iaf. för Patrullcheferna. Flera olika utb.moment får helt eller delvis stryka på foten pga tidsbrist (och/eller befälsbrist iofs.). Ohållbart! Edited March 8, 2003 by Mattias Quote
Fu E Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Att. Mattias: Det är inte så att dina plutonchefer är löjtnanterna CAL och N-z? Quote
Recommended Posts