Jump to content

Recommended Posts

Posted

undrar om det finns någon som är tekninskofficer här?

funderar på att söka dit efter det att jag har lumpen och jag undar om ni berätta lite mer om hur det är att vara det osv lite mer än vad det står på mil.se....

Posted

Intressant ämne, även jag funderar på att söka som teknisk officer. Men då efter IA 03. Hoppas på att många kommer med intressanta inlägg om hur livet är som teknisk Officer, även lite olika ämnen då.. jag är mest intresserad av TS 9000 och annan teknisk utr. B)

Posted

Är inte teknisk officer (eller "Officer i teknisk tjänst" som det egentligen heter) själv men har kollegor som är eller är på väg att bli det. Så något har man ju snappat upp förhoppningsvis. Vad är det ni undrar över?

Posted

sitter och funderar lite jag med på det yrket.

hur är lönen?

hur stiger man i graderna, är det på "vanligt" vis eller går det annorlunda till här?

Posted
sitter och funderar lite jag med på det yrket.

hur är lönen?

hur stiger man i graderna, är det på "vanligt" vis eller går det annorlunda till här?

Lönen för en tekniker ligger något över lönen för en vanlig truppare. Avancemang i graderna sker på precis samma sätt som för de flesta officerare, dvs YOP-Fk-Lt-TAP-Kn-osv...

Posted

En TOF tjänar en bra bit mer än en vanlig truppare. Tror det ligger kring 24-25000 ganska snabbt har jag hört. Eftertraktade civilt såklart vid de rätta tiderna.

Sen finns det ju Arméteknisk officer också. (Risk för fel benämning) Dessa får en civilingenjörsexamen och är inte det lättaste att bli. Ca 8 utbildas varje år. Utöver Ma E och Ke A krävs 2 år på vanliga MHS.

Nåt att sikta på! :o

Posted
En TOF tjänar en bra bit mer än en vanlig truppare. Tror det ligger kring 24-25000 ganska snabbt har jag hört. Eftertraktade civilt såklart vid de rätta tiderna.

Sen finns det ju Arméteknisk officer också. (Risk för fel benämning) Dessa får en civilingenjörsexamen och är inte det lättaste att bli. Ca 8 utbildas varje år. Utöver Ma E och Ke A krävs 2 år på vanliga MHS.

Nåt att sikta på!  :o

Får de inte plugga till civilingenjör på ett civilt universitet först?

Är så för en del tjänster inom FV vet jag..

Posted

Det ni är ute och far efter är Arméingenjör, dessa läser först MHS och sen civing examen! Löneskillnaderna mellan truppare och tekniker är idag relativt små kan ligga på någon tusenlapp... (någon hundralapp skiljer i ingångslön) Tvärtom kan det vara så att truppare ofta tjänar bättre eftersom dessa i vissa fall har fler övningsdygnstilägg.

Posted (edited)

Nåt att sikta på!  :o

Njäe, snabbt går det inte för en tekniker att nå upp till 24-25000 i grundlön, de ligger ungefär 1-2000 över en vanlig truppare, och det innebär att du ska iaf ha en minst 7-8 år i yrket innan du når upp till de nivåerna.

Det du tänker på är Arméingenjör, något du kan söka till både som truppare och tekniker. De läser en helt vanlig civing-utbildning på universitet eller högskola efter genomförd YOP och några/något års tjänstgöring hemma på förbandet.

------------------------------------------------------------------------

Och KP2 hann före med att reda ut begreppen. Det är ju helt sant att som truppslusk tjänar man ihop en hel del pengar när man vistas ute i terrängen i tid och otid...

Edited by SFC
Posted

FV har motsvarande Armeingenjör, dvs Flygingenjör. Den kan sökas av civila. Utbildningen börjar med praktik på FTS i Halmstad sedan bär det av till MHS H/Ö ett år, därefter civiling utbildning. Fösöker komma in på det själv. Väldigt fördelaktigt ekonomiskt. Första året efter MHS får man dagsersättning + matersättning + betalda böcker. Andra året anställs man som fänrik och hoppar in i lönestegen vid idag lägst 16900 kr/månad. Inte illa för att vara student!!!!

Posted

Siffran 24-25000 var det en skolinformatör som gav mig. Propaganda. :camo:

Men nog ska de tjäna mer iaf.

Posted

Jag är tveksam till att de tjänar särskilt mkt mer. Marginellt i sådana fall. De har inte särskilt mkt längre utb än en vanlig truppare!