Vildmannen Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Är det någon som varit figurant åt utlandsstyrkan på Almnäs? Jag ser att dom söker folk och funderar på att söka. Verkar intressant. Quote
Sgt Tulo Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Hittade ingen info på mil.se. Kan du lägga en länk? Verkar kul! Quote
panzerkampfwagen Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Polare till mig som e nere på KS07 sa att det verka rätt kul. Men vi kommer också att vara kravalltränings-figuranter... Quote
Fu Fredda Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 När MA13 lades ned fick vi som hade kontraktet kvar medverka som figuranter till KS01 och andra fredsövningar. Jag tyckte det var skitkul men det blev en hel del dötid. Kontakta Swedint så kanske du får hjälp. Quote
Hv-sjukvårdarn Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Jag har varit där och det var riktigt kul, lärorikt och obehagligt. Det är mycket adrenalin som rinner där borta och man får nog gilla lite tuffa tag. Att vara figurant till hv-män eller sjukvårdare är stor skillnad. Jag rekommenderar starkt att åka dit. :P Quote
Vildmannen Posted March 6, 2003 Author Report Posted March 6, 2003 Hittade ingen info på mil.se. Kan du lägga en länk? Verkar kul! Har ingen länk tyvärr. Jag fick ett mail om det. Quote
Ragulin Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Jag har varit figge i Skövde och lekt yxa mot officerare som skulle ha utb inför utlandstjänst. Det är skitroligt! Jag skall lätt anmäla mig. Dessutom får man betalt (sjukpenning). Eftersom jag jobbar som lärare, innebär det två löner under sommaren! HAHAHAHA! Det är både kul och lärorikt. Quote
Fu Fredda Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 vad är/gör en figurant? Allt från förvirrad lokal invånare till upptaggad demonstrant, gammal jägare till armesoldat. Du ska spela vad de kan tänkas stöta på där nere. Quote
Partyman Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Så här skriver Lottorna på sin hemsida om figuranter på Swedint. Det verkar vara riktat mot kvinnor eftersom man ska ta med sig hucklen och kjolar...Men det går i alla fall se vilka perioder figuranterna behövs. 2003-02-07 Figuranter till utbildning av utlandsstyrkan Bakgrund Vid Swedint genomförs utbildning av utlandsstyrkan vid ett par tillfällen årligen. Vid denna utbildning föreligger ett stort behov av figuranter vid ett antal övningsmoment. MD M har fått i uppdrag att stödja Swedint med figuranter under vårens utbildningar. MD M vill att du bland din personal/kontakter försöker engagera så många figuranter som möjligt. Figuranterna skall vara mellan 18-50 år blandat män och kvinnor. Figuranterna kommer att få spela förvirrade bybor, demonstranter och mycket mer. Här finns plats för Din skådespelartalang. Det är önskvärt att man är med under hela övningspasset. Övningspass 1 Vecka 317-318 25 st figuranter Inryckning: onsdag 2003-04-23 lunch Swedint Utryckning: fredag 2003-05-02 Ledig helg 04-26—27 med hemresa fredag em/kväll och inställelse måndag morgon. Övningspass 2 Vecka 321-323 100 st figuranter Inryckning: måndag 2003-05-19 Swedint Utryckning: fredag 2003-05-23 Inryckning: lördag 2003-05-31 Swedint Utryckning: tisdag 2003-06-03 kväll eller ev onsdag 2003-06-04 fm Övningspass 3 Vecka 322-323 60 st figuranter Inryckning: lördag 2003-05-31 Swedint Utryckning: tisdag 2003-06-03 kväll eller ev onsdag 2003-06-04 fm Plats: Swedint, Almnäs Utrustning: Uniform M/90 (om det finns), Valfri civil klädsel Övrig utrustning: Oömma civila kläder (gärna trasiga, eller kläder som Du ändå hade tänkt göra dig av med) typ; stora kjolar, hucklen) Regnkläder Grova skor Du kommer att bo på logement, sängkläder och handduk. ingår. Ekonomi Om Du arbetar erhåller Du dagpenning (90 % av SGI delat med 365 dagar), bestyrkes med intyg från Försäkringskassan, lägst 120:-/dag. Om Du är arbetslös och stämplar räknas detta som arbete. Bilersättning utgår med 16:-/mil. Om Du inte åker bil kommer det att orndas tågbiljett. Övrigt Det kan bli väntetid mellan olika moment så det kan vara bra att ha med något att läsa. Vid frågor kontakta Kerstin Kihlfors helst via e-post [email protected] eller telefon 070-838 06 52. Vid behov av brevkontakt skriv till nedanstående adress. Kerstin Kihlfors MD M/Stockholmsavdelningen Box 27803 115 93 Stockholm Siw Svensson, utbildningschef [email protected] Quote
StfC Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Så här skriver Lottorna på sin hemsida om figuranter på Swedint. Det verkar vara riktat mot kvinnor eftersom man ska ta med sig hucklen och kjolar...Men det går i alla fall se vilka perioder figuranterna behövs. 2003-02-07 Figuranter till utbildning av utlandsstyrkan Bakgrund Vid Swedint genomförs utbildning av utlandsstyrkan vid ett par tillfällen årligen. Vid denna utbildning föreligger ett stort behov av figuranter vid ett antal övningsmoment. MD M har fått i uppdrag att stödja Swedint med figuranter under vårens utbildningar. MD M vill att du bland din personal/kontakter försöker engagera så många figuranter som möjligt. Figuranterna skall vara mellan 18-50 år blandat män och kvinnor. Figuranterna kommer att få spela förvirrade bybor, demonstranter och mycket mer. Här finns plats för Din skådespelartalang. Det är önskvärt att man är med under hela övningspasset. Övningspass 1 Vecka 317-318 25 st figuranter Inryckning: onsdag 2003-04-23 lunch Swedint Utryckning: fredag 2003-05-02 Ledig helg 04-26—27 med hemresa fredag em/kväll och inställelse måndag morgon. Övningspass 2 Vecka 321-323 100 st figuranter Inryckning: måndag 2003-05-19 Swedint Utryckning: fredag 2003-05-23 Inryckning: lördag 2003-05-31 Swedint Utryckning: tisdag 2003-06-03 kväll eller ev onsdag 2003-06-04 fm Övningspass 3 Vecka 322-323 60 st figuranter Inryckning: lördag 2003-05-31 Swedint Utryckning: tisdag 2003-06-03 kväll eller ev onsdag 2003-06-04 fm Plats: Swedint, Almnäs Utrustning: Uniform M/90 (om det finns), Valfri civil klädsel Övrig utrustning: Oömma civila kläder (gärna trasiga, eller kläder som Du ändå hade tänkt göra dig av med) typ; stora kjolar, hucklen) Regnkläder Grova skor Du kommer att bo på logement, sängkläder och handduk. ingår. Ekonomi Om Du arbetar erhåller Du dagpenning (90 % av SGI delat med 365 dagar), bestyrkes med intyg från Försäkringskassan, lägst 120:-/dag. Om Du är arbetslös och stämplar räknas detta som arbete. Bilersättning utgår med 16:-/mil. Om Du inte åker bil kommer det att orndas tågbiljett. Övrigt Det kan bli väntetid mellan olika moment så det kan vara bra att ha med något att läsa. Vid frågor kontakta Kerstin Kihlfors helst via e-post [email protected] eller telefon 070-838 06 52. Vid behov av brevkontakt skriv till nedanstående adress. Kerstin Kihlfors MD M/Stockholmsavdelningen Box 27803 115 93 Stockholm Siw Svensson, utbildningschef [email protected] Exakt samma text som vi fått till mitt HV-kompani. Quote
Recommended Posts