Jump to content

Recommended Posts

Okej nu vet jag inte så mycket om Livgardet och vill då fråga: Vad är C-Livgardet?

Chef Livgardet, Öv Svante Borg

Det enda jag läst är:

Chefen för Livgardet, överste Svante Borg, får nu intern kritik för att han uppmanat regementets medarbetare att ta ställning för sina åsikter i Försvarsmaktens medarbetarundersökning.

saxat från mil.se

http://mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforb...k-pa-Livgardet/

Hörde från Vpl på LG att C-Livgardet skulle avgå?

Sant eller Falskt?

Kolla på mil.se samt lg's hemsida men kunde inte hitta något officiellt?

Någon som hört något inom organisationen?

C LG (Överste Svante Borg) byter tjänst. Stf C LG (Överste Dag Lidén) blir ny C LG men byter tillfälligt tjänst rätt snart (Blir CO FS18). Ny Stf C (glömt namnet )kommer att bli en nybliven Överste och han blir då tjf C LG då Lidén är utomlands.

Om jag inte minns/fattat fel. Det var lite invecklat när jag fick det beskrivet för mig.

Bytet av tjänst kom tidigare än den ursprungliga planen, men vad jag vet beror det inte på någon skandal eller liknande.

/D

Källa: Briefing av C Livgardesgruppen cirka tre veckor sedan.

Edit:Lade till att Överste Lidén endast temporärt ersätts av den nya Stf C LG pga utlandsstjänst.

Edited by Dexter

Från: www.mil.se "Personalvolymen ses över"

Nu är arbetet inne i ett konkret skede. En arbetsgrupp ledd av överste Svante Borg har fått i uppdrag att se över vilka möjliga verktyg och åtgärder som krävs för att lösa personalförsörjningen på lång sikt.

Oavsett så verkar det som att han har fått något annat att göra iaf.

Edited by SUFAC

Hörde från Vpl på LG att C-Livgardet skulle avgå?

Sant eller Falskt?

Kolla på mil.se samt lg's hemsida men kunde inte hitta något officiellt?

Någon som hört något inom organisationen?

C LG (Överste Svante Borg) byter tjänst. Stf C LG (Överste Dag Lidén) blir ny C LG men byter tillfälligt tjänst rätt snart (Blir CO FS18). Ny Stf C (glömt namnet )kommer att bli en nybliven Överste och han blir då tjf C LG då Lidén är utomlands.

Om jag inte minns/fattat fel. Det var lite invecklat när jag fick det beskrivet för mig.

Bytet av tjänst kom tidigare än den ursprungliga planen, men vad jag vet beror det inte på någon skandal eller liknande.

/D

Källa: Briefing av C Livgardesgruppen cirka tre veckor sedan.

Edit:Lade till att Överste Lidén endast temporärt ersätts av den nya Stf C LG pga utlandsstjänst.

Överste Lidén är inte CO FS18 men annars har du fått det mesta rätt. Svante Borg är alltså inte längre C LG men han har inte avgått p.g.a. någon skandal eller liknande utan det är helt enkelt ett chefbyte och han har fått nya uppgifter.

Edited by Jända

C LG (Överste Svante Borg) byter tjänst.

Ja till att handlägga nedläggningen som aldrig blev av, står mer om detta på mil.se

Stf C LG (Överste Dag Lidén) blir ny C LG men byter tillfälligt tjänst rätt snart (Blir CO FS18).

Öv Lidén blir väl Mil Attaché i Washington

Däremot ska den nya C LG ner till afghanistan innan han tillträder.

Ny Stf C (glömt namnet )kommer att bli en nybliven Överste och han blir då tjf C LG då Lidén är utomlands.

Christer Tidstam, bl.a. tidigare bataljonchef på Stadsskytte, blir ny Stf C LG och Tf Ch medan chefen är på mission.

• BlåGul -1
C LG (Överste Svante Borg) byter tjänst.

Ja till att handlägga nedläggningen som aldrig blev av, står mer om detta på mil.se

På mil.se står det:

Nu är arbetet inne i ett konkret skede. En arbetsgrupp ledd av överste Svante Borg har fått i uppdrag att se över vilka möjliga verktyg och åtgärder som krävs för att lösa personalförsörjningen på lång sikt.

Datum för den publiceringen är 30/9 -08.

Det kommer att hända saker och det lutar åt reduceringar, som Borg ska titta på hur FM ska lösa.

/K

Jag tackar för kompletterande (och mer korrekt) information. Anade att jag missuppfattat något. Inte helt vanligt att ha tre chefer samt en tjf chef för ett och samma regemente inom 6-8 månader. :unsure:

Vågar vi gissa att man inte tar några egna stora beslut på LG innan nya chefen är åter från Afghanistan?

/D

Det var väldigt mycket Lystring Ställ och Giv Akt under ceremonin iallafall.

Det som dock var lite intressant var att Öv Linden sa (fritt citerat) "Snart kommer vi ha 1000 anställda soldater på Livgardet"

I was there :sniper:

Edited by Nestor

Det var väldigt mycket Lystring Ställ och Giv Akt under ceremonin iallafall.

I was there :sniper:

Jo, det kan man ju säga.

Vi på andra sidan av plattan slapp ha med vapen under uppställningen i alla fall, ksp-skyttarna såg inte ut att ha alltför kul.