ltdex351 Posted September 28, 2008 Report Posted September 28, 2008 Jag stötte på denna video på Youtube och som ni ser står det att den är svensk. http://www.youtube.com/watch?v=-QY1qkRuiuY...feature=related Jag har då 2 frågor. Är den svensk`? (Isf) Vad är det? Tack// ID Quote
tinhead Posted September 28, 2008 Report Posted September 28, 2008 En Javelin, således inte svensk. http://www.lockheedmartin.com/products/Javelin/index.html (kolla in filmen JAVELIN Live Fire PG ) Quote
Krans Posted September 29, 2008 Report Posted September 29, 2008 den kallas för STORM tror jag, Sverige har tillsammans med England utvecklat denna. Quote
skaya Posted September 29, 2008 Report Posted September 29, 2008 Det är nåt lite skumt med dendär filmen... Ljudet från explosionen når kameran på 0.5 sek, är det rimligt med tanke på avståndet? FOLIEHATT!!! Quote
Blackadder Posted September 29, 2008 Report Posted September 29, 2008 den kallas för STORM tror jag, Sverige har tillsammans med England utvecklat denna. nej svaret står redan i tråden det är en Javelin och inget annat /b Quote
Vildmannen Posted October 3, 2008 Report Posted October 3, 2008 Här är en svensk robot. Snacka om tryckkokare Quote
Nifelhel Posted October 5, 2008 Report Posted October 5, 2008 Det är som visas på filmen är BILL1, det vill säga version 1 av rb56. Men det är inte robotens laddning som ger den effekten. Utan det är en bieffekt(negativ sådan för besättningen) när robotens laddning fått eld på stridsvagnens ammunition och drivmedel. Quote
Viper_FE Posted November 27, 2008 Report Posted November 27, 2008 Snabb fråga från en okunnig, Är det så att roboten "pentetrerar" sig in i stridsvagnen och således antänder det inifrån? Verkar nämligen ej som en särskilt stor explosion utanpå. På filmen som demonstrerades så började det knastra rätt rejält efter ett litet tag, tornet rörde sig dessutom i allmän otakt till vagnen själv. Därför jag undrade Quote
Berg Posted November 27, 2008 Report Posted November 27, 2008 Robotens RSV stråle penetrerar pansaret och bildar splitter och annat mums inuti vagnen, anledningen till att tornet började hoppa och pysa är att ammunitionen som fanns där i antände. Quote
Jimbo Posted November 27, 2008 Report Posted November 27, 2008 Robotens RSV stråle penetrerar pansaret och bildar splitter och annat mums inuti vagnen, anledningen till att tornet började hoppa och pysa är att ammunitionen som fanns där i antände. Ni som vet: Är det är riktig stridsvagn man ser på slutet i filmen? Den ser lite konstig ut, eller? Quote
The Swede Posted November 27, 2008 Report Posted November 27, 2008 Robotens RSV stråle penetrerar pansaret och bildar splitter och annat mums inuti vagnen, anledningen till att tornet började hoppa och pysa är att ammunitionen som fanns där i antände. Ni som vet: Är det är riktig stridsvagn man ser på slutet i filmen? Den ser lite konstig ut, eller? Menar du filmen som Vildmannen länkar till? Det är isåfall chassiet från en Centurion med dieselmotor men med torn från en annan äldre brittisk vagn, kan inte säga säkert vilken dock. Möjligen en Comet. The Swede Quote
Amfibieslusken Posted November 27, 2008 Report Posted November 27, 2008 En RSV-stråle har väl också den mysiga effekten att den skapar ett kraftigt övertryck och värmeutveckling inuti vagnen som knappast är bra för människokroppen, därav antändningen av ammunition och drivmedel? Quote
Recommended Posts