Jump to content

Nytillverkade STG 44, FG 42 och MP 38

UAV

Recommended Posts

Eftersom vapnen endast är halvautomatiska så skulle jag vilja hävda motsatsen. Du kommer kunna köpa ett om du är medlem i en skytteförening som skjuter med halvautomatiska automatkarbiner motsv, har varit aktiv medlem i minst 6 månader och har intyg om god skjutskicklighet.

Edited by The Swede

Hur är det med halvautomatiska jaktgevär? Är det ammunitionsbegränsning på dom som avskiljer de från "riktiga" halvautomatiska gevär?

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår frågan, men om det är till någon hjälp så känner jag en man som har ett Automatgevär m/42 på jaktlicens.

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/ag42/ag42.htm

Hur är det med halvautomatiska jaktgevär? Är det ammunitionsbegränsning på dom som avskiljer de från "riktiga" halvautomatiska gevär?

Om du med begränsning menar antal patroner som skall få plats i magasin eller internt i vapnet, så var det så när jag tog jägarexamen för 15 år sedan.

OM jag minns rätt får du (fick för i tiden) ha fullt magasin till halvauto/pumphaglan vid träning, men EJ vid jakt.

Har tyvärr packat ner jägarbäckern aoch får inte kollat, men det dyker nog snart upp jägare här m har koll på detta.

Såg dom här för några år sedan på en mässa. Mycket intressant. Hann dock inte klämma på dom då. Borde gå att få målskjutningslicens på och då är det ingen restriktion på magkapacitet.

Har man licens så ska det inte vara några problem att köpa från Tyskland.

Har skjutit MP44 och MP38 men inte FG42, den stå kvar på listan.....

På halvauto jakt gevär får du ha 5 skott när du jagar älg mm.

Men ska du jaga björn får du bara ha 2+1 skott i bössan.

Peter

Men på skjutbanan får du använda hur stort magasin som helst till ditt halvauto-kulvapen.

Fördelen med de vapen som nämns i tråden är att det är relativt enkelt att få samlarlicens för dem, just för att det är halvautomater det handlar om.

Edited by The Swede

I Sverige ger Polisen ej ut licenser på vapen för jakt med militärt utseende. En vild gissning är att Polisen tycker så ifallet med Stg44...

Som förtydligande kan nämnas att tex en:

Ruger Mini-14 orginal med trästock och 5-skotts mag = Inga problem med att få jaktlicens

Ruger Mini-14 med svart syntet stock, fällbar kolv, flamdämpare, 30-skotts mag = Garanterat nej på jaktlicens

Sen att du kan eftermontera kan montera allt det där på din orginal Ruger efter du fått din jaktlicens för att skjuta på banan är helt lagligt men det är en annan sak... :banghead:

Sålänge vapnen inte är hel/halvautomatiska så får dom se ut som dom vill till jakt.

Men man kan räkna med mycket överklaganden då licens tanterna är allergiska

mot allt som ser farligt ut.

Jag håller på med en licensansökan på en ak74 till min samling men det händer

inte ett skit så jag var inne på att köpa en sådan här istället på jaktlisens

bara föratt reta licenstanten http://www.rusmilitary.com/html/firearms_ak103.htm

Men jag orkar inte bry mig längre, tanten skulle bara bli ännu mer irriterad på mig.

Så nu letar jag efter en fn fnc istället som jag vet att jag får licens på.

Peter

I Sverige ger Polisen ej ut licenser på vapen för jakt med militärt utseende. En vild gissning är att Polisen tycker så ifallet med Stg44...

Som förtydligande kan nämnas att tex en:

Ruger Mini-14 orginal med trästock och 5-skotts mag = Inga problem med att få jaktlicens

Ruger Mini-14 med svart syntet stock, fällbar kolv, flamdämpare, 30-skotts mag = Garanterat nej på jaktlicens

Sen att du kan eftermontera kan montera allt det där på din orginal Ruger efter du fått din jaktlicens för att skjuta på banan är helt lagligt men det är en annan sak... :banghead:

Så länge halvauto-vapnet i sig är godkänt för jakt så är det enda kravet när du köper det att kolven ska vara fast och att magasinet inte rymmer fler än 5 patroner. (Man anger överhuvudtaget inte vad vapnet har för kolv när man fyller i licensansökan.)

Ex är det här vapnet, en FNAR, helt ok för jaktlicens om magasinet vid leverans till dig spärras för max 5 patroner. Vapnet är inget annat än en sminkad Browning BAR som är godkänd för jakt. (Browning ägs numera av FN).

Det är inte Polisen som bestämmer vilka vapen (eller vilka ammunitionstyper) som är godkända för jakt; det ansvaret ligger helt och hållet på Naturvårdsverket.

Och... som Antabus påpekar... det här handlar om halvautomatiska vapen. En Stg44 i rakrepeterutförande räknas som vilken "älgstudsare" som helst. Du kommer säkert få synpunkter när du lämnat in ansökan, men du har rätten på din sida.

(För övrigt kan man tillägga att den "expert" Natursvårdsverket rådfrågar om vilka vapenmodeller som ska accepteras eller förbjudas för jakt som av en händelse råkar vara generalagent för Ruger i Sverige. Lustigt sammanträffande. :rolleyes: )

1.Det är inte Polisen som bestämmer vilka vapen (eller vilka ammunitionstyper) som är godkända för jakt; det ansvaret ligger helt och hållet på Naturvårdsverket.

2.Och... som Antabus påpekar... det här handlar om halvautomatiska vapen. En Stg44 i rakrepeterutförande räknas som vilken "älgstudsare" som helst. Du kommer säkert få synpunkter när du lämnat in ansökan, men du har rätten på din sida.

1.Helt riktigt.

2.Det finns vissa krav på hur ett vapen ska se ut för att godkännas för jakt(återkommer nedan)

däremot så kan polisen neka dig jaktlicens för ex Stg44 och liknande vapen i militärt utförande och då dels för att vapnet inte anses som lämpligt av polisen och det dom då gör är att neka dig licens och påpeka att du ska söka för ett civilt mer neutralt vapen.

Att du har rätt innebär inte automatiskt att du får, polisen får neka dig om det anses olämpligt.

Utdrag från Naturvårdsverkets författningssamling.

Kulgevär; definition och typer

9 §

Med kulgevär avses i dessa föreskrifter räfflade tvåhandsvapen som är

avsedda att läggas an mot axeln, är konstruerade för kulpatroner och vars piplängd

är minst 45 cm. Kulgevär av halvautomatisk eller pumprepeterande typ

får inte ha vik- eller fällbara kolvar eller kolvar av teleskopisk typ.

Med kulpatron avses här en patron laddad med röksvagt krut och där kula

tillsammans med patronhylsa samt driv- och tändsats bildar en enhet. Här avses

dock inte s.k. slug- eller brennekepatron och liknande patroner avsedda

för hagelgevär.

(9 § träder i kraft senast 1 januari 2003 efter särskilt beslut.)

11 §

Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till

konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade

kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen – får

användas vid jakt.

Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av

militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas

vid jakt.

Med kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär

halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, menas halvautomatiska

kulgevär med militärt ursprung tidigare än 1942, som är konstruerade

enbart för halvautomatisk funktion och försedda med kolvar liknande

konventionella kolvar för jaktgevär.

Halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första eller andra styckena

och som kan laddas med högst tre patroner (en patron i patronläget och

två i magasinet) får användas vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver, utter,

skogshare, mård och fågel, förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass

som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.

Vidare får halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första eller andra

styckena användas vid jakt efter övriga arter under förutsättning att de kan

laddas med högst sex patroner (en patron i patronläget och fem i magasinet),

förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive

art enligt 16 §.

(11 § träder i kraft senast 1 januari 2003 efter särskilt beslut.)

Mycket text men, det är det som ska gälla.

1.Det är inte Polisen som bestämmer vilka vapen (eller vilka ammunitionstyper) som är godkända för jakt; det ansvaret ligger helt och hållet på Naturvårdsverket.

2.Och... som Antabus påpekar... det här handlar om halvautomatiska vapen. En Stg44 i rakrepeterutförande räknas som vilken "älgstudsare" som helst. Du kommer säkert få synpunkter när du lämnat in ansökan, men du har rätten på din sida.

1.Helt riktigt.

2.Det finns vissa krav på hur ett vapen ska se ut för att godkännas för jakt(återkommer nedan)

däremot så kan polisen neka dig jaktlicens för ex Stg44 och liknande vapen i militärt utförande och då dels för att vapnet inte anses som lämpligt av polisen och det dom då gör är att neka dig licens och påpeka att du ska söka för ett civilt mer neutralt vapen.

Att du har rätt innebär inte automatiskt att du får, polisen får neka dig om det anses olämpligt.

Som du själv skriver så handlar utseendekravet enbart om halvautomatiska vapen. En Stg44 i halvautoutförande för jakt går bort dels på grund av utseendet, dels på grund av att det är en militär konstruktion yngre än 1942.

En Stg44 i rakrepeterande utförande har inte på något sätt med det här att göra. Den är lika godkänd som vilken cylinderrepeter eller bygelrepeter som helst. Om Polisen avslår en licensansökan på ett sådant vapen där "jakt" är angivet som ändamål, så har myndigheten helt enkelt gjort fel. Då är det bara att överklaga till länsrätten, vilket inte är första gången. Polisen har att följa lagen; de har inget som helst uppdrag eller mandat att avgöra vad som är "olämpligt" utifrån eget huvud, även om det tyvärr är så de agerar i många fall. Skytteföreningen som Munken_swe är aktiv i råkade ut för just den typen av behandling; polisens licenshandläggare gick utanför sina befogenheter och avslog klubbens ansökan om målskjutningslicenser på två FN FNC fabrikstillverkade som halvautomater. Klubben fick rätt i högsta instans när Regeringsrätten kom med sitt domslut.

Det är skillnad på "automatkarbin look alike" vid jakt och skytte, vid jaktlicensansökan så kan alltså polisen neka dig licens om du har ett vapen som direkt förknippas med ett militärt vapen, alltså, finns risken att någon utomstående blir orolig för att den sett dig stå på pass med ett vapen som den personen uppfattar som en militär automatkarbin så anses vapnet som olämpligt för ändamålet då det finns civila varianter som fyller den ansökta uppgiften.

Många människor ser skillnad på jaktvapen och militära vapen men kommer inte koppla ihop det hela om dom ser en grön gubbe i dikeskanten med en karbin.

Bara för att man har rätt så innebär det inte att man får, polismyndigheten är den instans som beslutar om du ska tillåtas vapnet eller inte.

Nej det är bara att bråka ihjäl licenstanten och hennes chefer och överklaga ända till länsrätten.

Där dom får klart för sig att det inte är polisen/licenstanten med chefer som bestämmer över lagen.

Dom tror och vill att vi inte ska få licens på ett sådant vapen men det bestämmer inte dom.

Om jag hade ork och lust och vore ekonomiskt oberoend så skulle jag ha kört över licenstanterna

med chefer många gånger vid det här laget.

Men nu är jag bara en helt vanlig Volvo slav som inte vill stöta mig med licenstanten.

Men om dom skulle börja jävlas med mig när jag hittar en fn fnc till min samling som

jag blivit låvad och som ingår i min samlarinriktnig då kommer det garranterat att drivas vidare.

Peter

Nej det är bara att bråka ihjäl licenstanten och hennes chefer och överklaga ända till länsrätten.

Där dom får klart för sig att det inte är polisen/licenstanten med chefer som bestämmer över lagen.

Dom tror och vill att vi inte ska få licens på ett sådant vapen men det bestämmer inte dom.

Om jag hade ork och lust och vore ekonomiskt oberoend så skulle jag ha kört över licenstanterna

med chefer många gånger vid det här laget.

Men nu är jag bara en helt vanlig Volvo slav som inte vill stöta mig med licenstanten.

Men om dom skulle börja jävlas med mig när jag hittar en fn fnc till min samling som

jag blivit låvad och som ingår i min samlarinriktnig då kommer det garranterat att drivas vidare.

Peter

Återigen, vid sökande av banskyttelicens så kan du med säkerhet få licens för "halvautomat karbin" efter lite tragglande, men jag repeterar att vid sökande av jaktlicens för exempelvis FN FNC så kommer detta inte beviljas då det är ytterst olämpligt med ett sådant vapen när det finns civila varianter för ändamålet, detta i sin tur bestäms av polismyndigheten som ansvarar för licenser.

Det är skillnad på att samla på vapen och via det få tillstånd för "ovanliga" vapen där har du egentligen all rätt om du anses lämplig( du ska däremot inte tro att du en dag kan vakna och säga till polisen att du ska börja samla på karbiner motsv, detta anses som mycket märkligt och olämpligt, där får du avslag)

En lag säger inte att du har rätt till något, lagar säger i sin tur vad du får och inte får göra, det som inte står i lagen har du såvida rätt till Förutsatt att vissa yttre faktorer inte spelar in och går före din rätt som individ, det är reglerat villka som får neka dig den rätten och däribland finns Polismyndigheten.

Å andra sidan, varför vill man jaga med ett "karbin look-alike" för att det ser tufft ut eller för att de anses ha bra precision?

Utdrag från Rikspolistyrelsens Författningsamling

Enligt 2 kap. 5 § andra stycket vapenlagen (1996:67) får tillstånd till

innehav av skjutvapen för skjutning meddelas endast om vapnet är

lämpat för det ändamål som tillståndet skall avse.

En restriktiv hållning bör gälla vid bedömningen av om ett

skjutvapen är lämpat för sitt ändamål. För att kunna göra den

bedömningen är det viktigt att sökanden har angett rätt

modellbeteckning.

Vapen vars utförande är sådant att det i jakt- och

målskyttesammanhang inte går att uppnå samma precision som med

ordinära vapen, bör anses som direkt olämpliga för jakt och

målskytte. Vad nu sagts bör exempelvis gälla i fråga om korta vapen

som saknar traditionell kolv och som inte har för ändamålet lämpliga

riktmedel, t.ex. militära närstridsvapen. Enhandsvapen med en

piplängd som understiger 2 ¾ tum, dvs. ca 7 cm, är inte lämpliga för

målskjutningsändamål. Även andra vapen kan, med hänsyn till sin

konstruktion eller vikt, anses olämpliga för jakt eller målskytte.

Edited by Chassi

Chassi, läser du alls vad vi skriver? Det är ingen som påstått att man kan få en halvauto FNC på jaktlicens. De vapnen var bara ett exempel på hur Polisens licenshandläggare hittar på egna regler som inte har stöd i lagen.

Vi tar det igen:

1. Det är bara halvautomatgevär som måste se ut som traditionella jaktvapen.

2. Repetergevär (rak- bygel- eller cylinderrepeter) har inga regleringar alls av den typen. Ett sådant gevär får se precis hur militäriskt eller "otraditionellt" ut som helst.

3. En Sgt44 i rakrepeterutförande är inte en halvautomat (1) utan ett repetergevär (2) och får användas för jakt inom den klass som kalibern hörs till.

4. Om polisen avslår en jaktlicensansökan på en rakrepeterande Stg44 (dvs INTE en halvauto-Stg44) så har de begått tjänstefel och du kan med fördel överklaga till i första hand Länsrätten.

Slut. Frågor?

Chassi, läser du alls vad vi skriver? Det är ingen som påstått att man kan få en halvauto FNC på jaktlicens. De vapnen var bara ett exempel på hur Polisens licenshandläggare hittar på egna regler som inte har stöd i lagen.

Vi tar det igen:

1. Det är bara halvautomatgevär som måste se ut som traditionella jaktvapen.

2. Repetergevär (rak- bygel- eller cylinderrepeter) har inga regleringar alls av den typen. Ett sådant gevär får se precis hur militäriskt eller "otraditionellt" ut som helst.

3. En Sgt44 i rakrepeterutförande är inte en halvautomat (1) utan ett repetergevär (2) och får användas för jakt inom den klass som kalibern hörs till.

4. Om polisen avslår en jaktlicensansökan på en rakrepeterande Stg44 (dvs INTE en halvauto-Stg44) så har de begått tjänstefel och du kan med fördel överklaga till i första hand Länsrätten.

Slut. Frågor?

Fn FNC var bara exempel om än kanske dåligt.

1. Okej

2.Ja men beroende på användningsområdet så kan det anses mer eller mindre lämpligt.

3.Okej det är ingen halvauto där är vi med, och repetergevär får användas inom jakt ja men som jag länkade till

Enligt 2 kap. 5 § andra stycket vapenlagen (1996:67) får tillstånd till

innehav av skjutvapen för skjutning meddelas endast om vapnet är

lämpat för det ändamål som tillståndet skall avse.

En restriktiv hållning bör gälla vid bedömningen av om ett

skjutvapen är lämpat för sitt ändamål. För att kunna göra den

bedömningen är det viktigt att sökanden har angett rätt

modellbeteckning.

Vapen vars utförande är sådant att det i jakt- och

målskyttesammanhang inte går att uppnå samma precision som med

ordinära vapen, bör anses som direkt olämpliga för jakt och

målskytte.

Rikspolistyrelsen/Polisen har med rätt av lagen tillstånd att neka dig liscens om vapnet inte uppfyller vissa krav och anses olämpligt i det syfte du avser utnyttja vapnet till.

4.Om vapnet i fråga är byggt för att efterlikna originalet och inte är byggt för jaktändamål så anses vapnet som olämpligt i frågan(enligt utdraget ovanför) och du kan då nekas tillstånd, vapnet kan även anses som olämpligt enligt nedan.

Även andra vapen kan, med hänsyn till sin

konstruktion eller vikt, anses olämpliga för jakt eller målskytte.

detta citat kan även användas för att reglera dina påståenden 1 och 2.

Edited by Chassi

• 3 months later...
Det värkar svårt att hitta en fn fnc till min samling men jag har nu lyckats hitta en ak5:a.

Den är rejält dyr :Malaj: vad tycker ni ska jag köpa den och vad skulle ni om ni fick

köpa en vara beredda att betala för en ak5:a?

Peter

4000 är väl vad det kostar för Bofors att utrusta en standard ak 5.. Skulle kunna tänka mig upp till men inte över 6000. Med tanke på att AK 47 kostar typ en kyckling i Kongo..

Så sant så sant, men så var frågan också hur mycket jag var beredd att ge för en ak 5.

Svaret kvarstår, så otroligt fäst vid ak 5 är jag inte så jag inte lika gärna kan jaga med något annat.

Men det vore ju välbekant och liksom lite nostalgi att gå till skogs med den.. :Malaj:

Så sant så sant, men så var frågan också hur mycket jag var beredd att ge för en ak 5.

Svaret kvarstår, så otroligt fäst vid ak 5 är jag inte så jag inte lika gärna kan jaga med något annat.

Men det vore ju välbekant och liksom lite nostalgi att gå till skogs med den.. :banghead:

NU pratar iofs inte Antabus om någon jaktlicens då ak5/FN FNC inte är godkänd för jakt(på djur iaf). Utan han talar om samlarlicens vilket är nåt helt annat.

• 4 weeks later...
Det värkar svårt att hitta en fn fnc till min samling men jag har nu lyckats hitta en ak5:a.

Den är rejält dyr :D vad tycker ni ska jag köpa den och vad skulle ni om ni fick

Peter

Bit ihop och leta vidare. Det är ju lite synd att kompromissa bort en post i samlingen för något du egentligen inte är ute efter.

Vad har du för inriktning?

Den är rejält dyr :rockon: vad tycker ni ska jag köpa den och vad skulle ni om ni fick

Peter

Bit ihop och leta vidare. Det är ju lite synd att kompromissa bort en post i samlingen för något du egentligen inte är ute efter.

Vad har du för inriktning?

Jag samlar Svenska FM:s vapen så det är ju en ak5:a jag ska ha.

Nu fins det ju inte så många sådana på privata licenser så jag tänkte att det var lättare och hitta en fnc

och modda den åt ak5 hållet.

Men nu har jag hittat denna ak5 men det verkar som jag kanske är för sent ute på den då det är

någon som redan sökt licens på den.

Men om inte han får licens så köper jag den annars får jag leta vidare efter en fnc/ak5.

Peter