Jump to content

Tac Up Gear NOMAD Jacka

coolhand

Recommended Posts

Fick denna ifran Tac Up Gear for nagra veckor sedan och hade lite tid att testa den forra helgen da jag vandrade/klattrade lite i Oregon.

Forst, detta ar vad www.tacupgear.com sager pa deras sida…

Our NOMAD Jacket M90K Desert is made in a polyester material and have limited water resistance, it have a hood, linig and 8 pockets.

This will be the choice of jacket to wear as a windstopper layer or thin outerjacket in a windy desert enviromet.

Lightweight the jacket will be easy to stow-away in your Stridsväst 2000 or backpack.

o Draw strings in hood, waist and end of jacket.

o Velcro closure at arm ends.

o 2 Sleve Velcro pockets.

o 4 Zipper pockets.

o 2 Inner pockets.

o Zipper and button closure at front

o Extra layer for underarm and sholder area.

o Light in weight.

o Flatbands for radiomouthpice, kompas etc.

o Ripstop woven nylon material.

Washing: Always handwash with similar colors, use a mild non bleach detergent. Do not dry product in Tumbler -Dier. Do not use hot iron on garment.

Careful when opening buttons, do not pull hard or rip open the jacket or you may damage the fabric around the buttons.

Nomad_DES_Large1.jpg

Bakgrund:

Var som sagt ute och vandrade/klattrade lite och fick tillfalle att testa denna jacka under mina strapatser. Dock var vadret nagot varmt under dagtid sa det blev bara pa hojderna (2500m+) dar det var mer blasigt som den kom till nytta dagtid. Jag har foljt Tac Up Gear sedan dess tillkomst 2006 sa det ar alltid kul att kunna testa ytterligare en ny pryl ifran dem. (Har sedan tidigare deras Expedition Jacket & Trousers)

Forsta Intryck

Mitt forsta intryck var att den verkade lite tunn o sladdrig, men skenet bedrog. Den funkade mycket bra att halla vinden borta, speciellt skont var det da min m90 skjorta var genomsvett och jag behovde lite skydd ifran vinden pa rasterna. Plockade lite snabbt ut jackan ifran prylpasen som jag hade sedan innan och vips sa blev allt battre :D

Sa som windstopper funkar den fint. Dock blev det lite varmt da blasten avtog och jag fatt upp farten pa klattrandet. Dock hade nog vilken windstopper/jacka som helst blivit det med. Rullade da snabbt ihop den i huvan och faste dragskon i en grimloc pa min Kifaru EnE som jag korde som day pack. Mycket smidigt, dock ar nog prylpasen att foredra for att packa jackan.

Passform/storlek

Jag kor med M i Expedition Jacket men det blev L pa NOMAD:en. Storleken ar bra for mig som ar 182/85. Dock var armarna nagot korta, speciellt jamfort med Expedition Jacket, men da det ar en windbreaker gor det inte sa mycket jamfort med t ex en jacka som FU90 eller FJS02/RS05/CPA07.

Den far som sagt perfekt plats I en Tac-Up Gear prylpase sa den tar inte mycket plats och vager inte mycket heller. Den ar storre an en Arktis Stowaway, men den ar ocksa definitivt mer stryktalig tycker jag nog, speciellt med forstarkningarna pa armar och axlar. Fodret ar ett annat plus i kanten da det hjalper halla den lite varmare. Dock skulle jag inte gora nagra storre kralningar/alningar med jackan da tyget ar, trots forstarkningar, ganska tunt. Den vager totalt 505g sa den ar mycket latt.

Pa tal om FJS02 jamfort med en NOMAD sa ar de i totalt olika klasser och kan egentligen inte jamforas. NOMADen ar latt och smidig, ett forstarkningsplagg mot vind framst, medan FJS02 ar mycket stryktaligare, tyngre, gore-tex etc. etc. men sa skiljer sig priset at ordentligt ocksa. Sa att jamfora FJS02 med en NOMAD ar att jamfora applen och apelsiner.

Fick aldrig tillfalle att testa den regnavstotande formagan sa det kan jag inte saga nagot om. Det hade dock varit extra coolt om det funnits en variant likt Arktis Rain Shield som var vattentat.

Testandet

De forsta tva kvallarna pa min utflykt var ganska kalla och jag korde med Taigas FJS02 jacka som var mycket varm och go. Dock sa beslot jag att testa hur NOMADen hall varmen/vindtatheten sista kvallen och jag var mycket impad. Hade M90 troja och skjorta under dem bada, och visst sa kanns FJS02 rejalare, men Nomaden klarade halla mig varm ganska bra om man tanker pa hur tunn den var. Sista kvallen var det narmare nollan faktiskt, men den holl vinden borta galant. Sa som ett extra lager da det kniper ar NOMADEN suveran!

En annan detalj som kandes lite flimsig var infastningen av tryckknapparna pa framsidan, men de satt battre an vad jag forst trott. (Tac Up har en liten varning pa sin sida om att vara forsiktig med knapparna, och visst kan det vara bra, men tror de taler mer an man trott). En finess som skulle vara battre (om en ny version kom) ar att kora med med kardborre istallet, men tryckknapparna gar bra de med. Horde att det hade varit nagot strul med kommunikationen med tillverkaren och att sjalva materialet dar knapparna skulle fast var tankt att vara tjockare, men det missade visst tillverkaren. Oh well, som vi sager har i vaster...

Det gar ganska smidigt att rulla ihop hela jackan i luvan, men som namnt tidigare, prylpasen ar definitivt min favorit for att packa den.

Detaljbilder

2008091240001mt6.th.jpg 2008091251001xv8.th.jpg

Storleksjamforelse: I luva, i prylpase (1:a Forband som referens)

2008091252001tp0.th.jpg 2008091254001en9.th.jpg 2008091255001wx7.th.jpg

Fickdetaljer: Brostfickor (dragkedja), Framfickor (dragkedja), Innerficka (oppen)

2008091242001xf7.th.jpg 2008091241001bl9.th.jpg 2008091243001yj0.th.jpg

forts.

Tillslutning fram/dragskor: Dragkedja med tryckknappar o kardborre. Dragsko i midja och jackslutet.

2008091249001ci4.th.jpg 2008091250001uk3.th.jpg

Armslut med kardborre

2008091248ue9.th.jpg

Dragsko pa luvan

2008091247001ak1.th.jpg

Armficka, storleksjamforelse: Utan 1:a forband, med forsta forband

2008091244001jk1.th.jpg 2008091245001sq1.th.jpg 2008091246001rm9.th.jpg

Farg/tygjamforelse med andra Tac-Up Gear prylar: Prylpase, Expedition Jacket i rip-stop, NOMAD i ripstop.

2008091239001dq1.th.jpg

Slutsats

Gillar jackan definitivt. Blir nog att jag i framtiden skaffar en till, dock i OD som ar lite mer mangsidig an K varianten. Visst ar oken camo coolt, men om man inte ar pa sydligare breddgrader har man nog mer nytta av en i OD.

Mycket smidigt att ha med och att ta fram om det skulle kylna till eller vinden skulle tillta. Perfekt i en BoB i bilen.

Priset ar inte helt oavet hellre, vet att Arktis ar billigare, men sjalva jackkvaliteten verkar klart overlagsen och den har ju en massa fler finesser.

Sa bra initiativ, Tac-Up Gear, och kom garna med fler kul ideer!!

Edited by coolhand

• 3 months later...