Jump to content

Viktminskning

linush

Recommended Posts

Hejsan!

Jag väger 103kg och är 186cm lång och har ett BMI på 29 (25> = övervikt) och vill verkligen gå ner i vikt. Eftersom jag endast är 17 år så är tanken att jag ska träna upp mig inför mönstring. Mitt viktmål är att jag ska gå ner till mellan 80-85kg och sedan styrketräna så att jag kan prestera så gott som möjligt på konditionstestet samt styrketestet. Jag har lyckats gå ner i vikt innan men inte behålla den. Metoden jag gick efter då var att äta mer kött och grönsaker än kolhydrater (potatis, pasta, ris) och träna varje dag på en crosstrainer (BILD: http://www.fitness-superstore.ca/images/ke...ainer_CTR2.jpg) i ungefär 30-40 minuter. Jag kollar nu om jag ska göra detta igen eller om det finns några bättre metoder för viktminskning. Jag vill gå ner i vikt så snabbt som är möjligt.

Tack på förhand.

Hejsan!

Jag väger 103kg och är 186cm lång och har ett BMI på 29 (25> = övervikt) och vill verkligen gå ner i vikt. Eftersom jag endast är 17 år så är tanken att jag ska träna upp mig inför mönstring. Mitt viktmål är att jag ska gå ner till mellan 80-85kg och sedan styrketräna så att jag kan prestera så gott som möjligt på konditionstestet samt styrketestet. Jag har lyckats gå ner i vikt innan men inte behålla den. Metoden jag gick efter då var att äta mer kött och grönsaker än kolhydrater (potatis, pasta, ris) och träna varje dag på en crosstrainer (BILD: http://www.fitness-superstore.ca/images/ke...ainer_CTR2.jpg) i ungefär 30-40 minuter. Jag kollar nu om jag ska göra detta igen eller om det finns några bättre metoder för viktminskning. Jag vill gå ner i vikt så snabbt som är möjligt.

Tack på förhand.

Hej Linush

Bra att du bestämt dig för att gå ner i vikt. Men ha inte för bråttom med att försöka gå ner i vikt då det tar lika lång tid att gå ner i vikt som det tar att gå upp.

För att få ett långsiktigt resultat så bör du sikta på en viktminskning med ca 4 kilo i månaden. (annars så är det mest muskelmassa som du tappar)

Hur går man då tillväga för det? jo man måste lägga om hela sin livsstil (kan låta väldigt drastiskt men det är det inte) Börja med att lägga om kosten, Ät alltid frukost med gröt eller fil. Skippa mackorna (speciellt vitt bröd) och ät en fruk.

Till lunch så äter man halva tallriken med "grova grönsaker" typ vitkål, broccoli, morötter (alla grönsaker skall vara lätt kokta annars finns risk för "väderspänningar") etc. Två tredjedelar av halvan som återstår skall bestå av pasta, ris, potatis. Sista delen som är kvar fyller man på med proteiner av någon form. Huvudregeln är att man ska äta mycket fibrer och näringsämnen

Till middag är det samma sak som lunch men inte fullt lika mycket. Mellan målen så är det viktigt att fylla på med färsk frukt så att inte blodsockernivån faller för då kommer det förhatliga sötsuget som kan vara så förädiskt.

Efter klockan 18.00 så äter man inget utom frukt och vatten

Glöm inte att om du syndar någon gång så är det inget att bry sig om det gör alla tänk långsiktigt.

Nästa stora sak som man måste lägga om är motionsvanorna, Går du i skolan ännu? det viktiga är inte att man kör tre pass i veckan på gymmet utan det är den dolda vardagsmotionen som så många idag missar. Det kan vara så att man istället för att ta bilen, cykeln eller moppen till affären för att handla så tar man på sig en ryggsäck och går och handlar, visst det tar lite längre tid men man får gott om motion på köpet. dessutom så om man rör på sig tillräckligt så kommer magen att hålla sig i bättre trimm med minskad risk för förstoppning, hemmorojder och annat otrevligt.

Ta för vana att promenera varje dag det är aktiviteterna som man gör varje dag som ger mest, ta en kvällspromenad innan man ska gå och lägga sig perfekt att ta som tid för reflektion vad som hänt under dagen och planera vad som skall hända nästa dag.

När du sedan efter ett tag tappat vikt ersätt den vikten med petflaskor med vatten i ryggsäcken för extra boost på viktminskningen

Som du kanske märker i mitt resonemang så finns det inga genvägar till att tappa vikt om man vill uppnå en varaktig minskning av midjemåttet, tyvärr så de flesta som misslyckas med specialdieter lägger till mer vikt efteråt än vad de vägde innan.

Hoppas du lyckas och lycka till

II63 Som själv gått ner 40 kilo på åtta månader för fem år sedan genom åvanstående "metod"

Ät alltid frukost med gröt eller fil. Skippa mackorna (speciellt vitt bröd) och ät en fruk

Håller med dej om gröt, fil och frukt. Men mackorna tycker jag att man fortfarande bör ha.

Ta bort fetter från dem eller ersätt det med omega3 smör, skaffa ett protein rikt pålägg, ha grönsaker på... helt plötsligt så vart de inte så "onyttigt" längre.

Vad vi bör komma ihåg är att "nyttigt" är relativt. Ibland är snabba kolhydrater bra, ibland inte... detsamma geller långsamma. Ät inte stora middagar sent på natten tex. Ät istället mindre så du alltid tillgodoser kroppen energi (om du tränar mycket)

Annars finns de ju alltid enkla sett att gå ner i vikt

- Börja drick vatten oftare - vattenflaska på jobbet fungerar

- Ta mindre portioner - ta mycket sallad och knäckebröd istället

- Spola kaffet

- Drick mindre öl och alkohol

- Gå/cykla till jobbet

Folk anstränger sig för mycket nuförtiden.

Skippa inte kaffe, koffein underlättar fettförbränning. Men som med allt så är måttlighet en dygd.

Finns inga andra genvägar än att stoppa i sig mindre än man gör av med. Har man inte alltför konstiga matvanor så behöver man inte göra något mer drastiskt än att fortsätta äta det man tycker om och anpassa mängden istället för innehållet, när magen väl vant sig vid att den inte blir proppfull vid varje intagstillfälle så krymper säcken ihop och man blir mätt på mindre.

Vardagsmotion är viktigt. Köp en vettig stegräknare och tävla mot dig själv, alltid fler steg än dagen innan osv. Ta slut på kroppen 2-3 ggr/vecka med något som du tycker är kul, vad du gör är inte så viktigt, bara pulsen skjuts uppåt under sissådär en timma per gång.

@ II63: Det låter som ett vettigt upplägg! Jag undrar vad du menar med väderspänningar? Jag cyklar så gott som 4km varje dag eftersom jag har 2km till närmsta busshållsplats. Har länge funderat på ifall jag ska cykla hela vägen till skolan vilket är ungefär 2 mil tur och retur. Jag tränar fotboll 2 gånger i veckan och är målvakt. Men eftersom vi endast spelar i div. 6 så har vi ingen regelbunden målvaktsträning, ibland har vi det och ibland inte. Promenader när jag stigit upp var något jag sysslade med också innan.

Så här kunde en vanlig dag se ut när jag försökte gå ner i vikt:

Börjar dagen med att gå ner och brygga kaffe, dricker en kopp och ett glas lättmjölk till det. Tar på mig träningskläder och promenerar i rask takt i ungefär 25 minuter. Duschar, börjar steka 2 ägg som jag rör sönder så att det blir som äggröra fast utan all mjölk etc. Äter detta tillsammans med 2 grovbröd mackor med lite smör och rostbiff samt ett litet glas apelsinjuice. Till lunch åt jag mer grönt än annan mat, halva talriken men ibland lite mer. Till middag åt jag begränsat. Jag drack sedan en flaska vatten á 1 liter~ och vilade lite i 1h eller 1½h. Sedan satte jag igång på crosstrainern i 30-40 minuter, duschade och sedan gjorde jag lite läxor, läste bok etc och gick och lade mig.

Jag vet inte riktigt men jag tycker nog det vore vettigt om jag tränar på min crosstrainer var dag som jag gjorde innan med någon vilodag på helgen.

@ Yohn: När jag sommarjobbade så hade jag alltid en 0,5l LOKA flaska med vanligt vatten i. Jag jobbade på ett fastighetsförvaltarföretag som gjorde att vi körde omkring mycket, men fyllde på flaskan varje gång jag hade chansen. Kaffe dricker jag inte så mycket, men eftersom jag går byggprogrammet "måste" jag nästan dricka kaffe men jag dricker endast i begränsade mängder. Öl och sprit är inget jag sysslar med, det har hänt ett par gånger men är inget som jag ser tillbaka på med glädje.

Tack för svaren, allihopa. Kommer möjligtvis lägga upp en före-efter bild om så önskas, kanske t.o.m månadsvis. Jag hoppas verkligen att detta går nu!

EDIT: Jag tänkte att jag skulle först förlora den oönskade vikten och sedan börja med ett träningsprogram som jag fick utav den gode soldf-forumiten Cesium. Man kan säkert använda den till att gå ner i vikt också men saken hör till den att jag inte "vågar" löpa med tanke på min vikt och vilken belastning den ger på mina knän och leder.

Vill du "gå ner i vikt så snabbt som möjligt" så är det ju en VLCD-kur du ska köra på, men jag hade inte rekommenderat det. Detta kan lämpligt kompletteras med en ECA-stacker, och även här avråder jag dig.

Eftersom du säger att du går upp i vikt igen så är detta inte ditt alternativ.

Du måste istället bara få hälsosammare matvanor och bygga in träningen i din vanliga dagsrutin. Samtidigt måste du få i dig tillräckligt med protein för att inte förlora allt för mycket musklar under din deff. Du KOMMER att förlora muskler men du kan bestämma över hur pass mycket.

En kost och träningsdagbok kan vara att rekommendera både så att andra kan bedömma dina framsteg, och för dig själv för moralen skull.

det var allt för mig

Hehe på tal om alkohol som negativt vid viktminskning har jag aldrig tappat så mycket vikt så fort som under studenten. Tappade 5kg på 1 vecka! ;-)

Några tips bara;

1. Prova träna något annat än på din crosstrainer. Det är väldigt enformigt och tråkigt (enligt mig). Bli medlem på ett gym och använd deras roddmaskin 20 min efter varje styrkepass!

2. Satsa på att röra på dig 1h per dag, få med någon polare och spela basket eller vad som helst. Både bra sätt att umgås på och bra för din förbränning.

3. Börja med någon idrott? Gå med i en orienterarklubb och börja med att gå och jogga periodvis. Till slut kommer du orka springa hela rundorna. Orienterare brukar vara bra folk...

4. Käka inte onyttig mat som godis, chips, choklad... man mår ändå bara dåligt av det.

5. Om du är desperat; Ersätt ett/några mål om dagen med en pulverdiet...

6. Börja styrketräna. Men försök få med någon kompis, det blir roligare så...

lycka till nu!!

@ II63: Det låter som ett vettigt upplägg! Jag undrar vad du menar med väderspänningar? Jag cyklar så gott som 4km varje dag eftersom jag har 2km till närmsta busshållsplats. Har länge funderat på ifall jag ska cykla hela vägen till skolan vilket är ungefär 2 mil tur och retur. Jag tränar fotboll 2 gånger i veckan och är målvakt. Men eftersom vi endast spelar i div. 6 så har vi ingen regelbunden målvaktsträning, ibland har vi det och ibland inte. Promenader när jag stigit upp var något jag sysslade med också innan.

*snip*

@Linush

Vad jag menar är att om man inte kokar (blancherar) grönsakerna kommer det att bildas mycket gas i tarmen som kan göra rejält ont, detta förhindras effektivt genom att lättkoka grönsakerna.

Vad det gäller dina motionsvanor så ser de helt ok ut men har du möjlighet att cykla till skolan så gör det, du kommer att få mycket bättre kondition samtidigt som du kommer att tappa fett (inte nödvändigtvis vikt då muskler väger mer än fett) Nåväl huvudsaken är att man inte ger upp. vissa veckor kan man stå helt stilla men så plötsligt så rasar bara vikten (kommer ihåg det från då jag gick ner) så ge inte upp, lycka till.

II63

Bra du tar tag i detta nu! Var själv tunn och spinkel (73kg) som ungdom men efter lumpen la jag på mig ca 2-3kg/år. Tog mig själv i kragen när vikten stod på 99,6kg. Jag var då 31år..

Jag åt vanlig husmanskost, fast i mindre portioner, höll mig undan från alkohol och fet mat. Jag följde kostråden som Grethe Rode rekomenderar (norsk bantningsexpert eller vad man skall kalla henne).

Varje lördag köpte jag en liten godispåse (ca 100gram, jag är svag för smågodis, chips och annat i den kategorin) det är viktigt att man har nått att se fram emot. Jag gav också upp läskedrycker med socker i.

När jag uppnåde satta delmål, vart femte kg jag gick ner, slog jag på stortrumman och köpte tex en chipspåse eller tog mig en öl. Eller om et blev en hamburgare med pommes frittes..

Jag tränade inte något alls, men viktminskningen gjorde att allt kändes lättare ändå. Viktminskning är som med rökning, snusning eller annat, det har med viljan att göra. Vill man verkligen klarar man det!

Jag gick ner 17kg på mindre än 5 månader. Bara genom att ändra mina kostvanor som inte var bra alls.

Kan jag gå ner i vikt, kan alla det!

Lycka till!

@ trådskaparen

Kan inte annat än hålla med Proto.

Gick ner från 97 till 80kg mellan semesterslut och jul för att antal år sedan. Min metod var bland annat att ta väck allt onödigt i kosten, dvs vitt bröd, godis, chips, läsk, kakor och annat fikabröd, skräpmat och halvfabrikat. Däremot åt jag på lunchresturang 5 dagar i veckan. Men framför allt ingen alkohol! (Drack över 100 blandade typer av öl på 4 semesterveckor. Det var en stor bov.) Men eftersom du endast är 17 år så är väl det inte ett inslag i ditt liv? :)

Det som trots allt gav störst effekt var att följa Viktväktarnas recept och pointsräknande. Ja, det kan tyckas litet fjolligt med Viktväktarna. :Malaj: Men det fungerade klockrent för mig. Jag åt 6 gånger om dagen, 3 mål varm mat och 3 mellanmål.

Jag tränade ingenting alls under denna perioden. Däremot så gick jag ganska mycket i jobbet.

Idag har jag landat på ~84kg och lyckas ligga där.

Mitt tips till trådskaparen är att skaffa en stegräknare och ge sig fan på att ligga på mer än 10 000 steg/dag.

Lycka till! Det handlar om att bestämma sig.

/SwePace

• 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...